** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mest kamera för pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jockeknas

Medlem
Vad får man mest kamera och mest användning för? Nikon, Canon, Pentax?
Jag har funderat länge på det och är tacksam för dina tankar och åsikter!

Jag hade först satt ihop ett paket som innehöll:
Nikon D7000. Tamron 17-50 2.8. Sigma 70-200 2.8 (os)
Men det skulle kosta 26060:- med minneskort, uv filter väska och stativ.

Sen hittade jag en annan möjlighet:
Pentax K-5. Tamron 17-50 2.8. Tamron 70-200 2.8
Och det skulle kosta 22400 med samma filter, väska och stativ.

Men vad är skillnaderna? Jag tycker själv att man får mer kamera av pentax k5 utrustningen till ett lägre pris. Men andrahands värdet verkar inte vara så bra jämfört med nikon.
Hur skulle du gjort inom samma entusiast prisklass?

I mitt fall fotar jag mycket sport i idrottshall och mycket skidor och annat i naturen.
 
Vad får man mest kamera och mest användning för? Nikon, Canon, Pentax?
Jag har funderat länge på det och är tacksam för dina tankar och åsikter!

Jag hade först satt ihop ett paket som innehöll:
Nikon D7000. Tamron 17-50 2.8. Sigma 70-200 2.8 (os)
Men det skulle kosta 26060:- med minneskort, uv filter väska och stativ.

Sen hittade jag en annan möjlighet:
Pentax K-5. Tamron 17-50 2.8. Tamron 70-200 2.8
Och det skulle kosta 22400 med samma filter, väska och stativ.

Men vad är skillnaderna? Jag tycker själv att man får mer kamera av pentax k5 utrustningen till ett lägre pris. Men andrahands värdet verkar inte vara så bra jämfört med nikon.
Hur skulle du gjort inom samma entusiast prisklass?

I mitt fall fotar jag mycket sport i idrottshall och mycket skidor och annat i naturen.

Sony DSLR A580 plus Tamron 17-50/2,8 plus Tamron 70-200/2,8.
Sammanlagt 15 000 kr.

A580 säljs nu hos Sony Center för 4500 kr (!!!) med kitobjektiv.

Det är samma sensor i den som Nikon D7000 och Pentax K-5

Du får stabilisering med alla objektiv.

Du kan köra Live View med fullständig fasdetekt AF.

Den tar 7 bilder i sekunden i burstläge (endast fokusering på första bilden) eller 5 fps.

Mycket bra vinklingsbar skärm.

(Plus ytterligare en massa speciella finesser som kameran har som är unik som 3-bilders HDR, Panorama i 2D och 3D, night shot multiexponeringar osv. plus mycket smidigt blixtsystem, möjlighet till fina Zeiss-objektiv med AF och stabilisering, infolithium batterier osv osv.)

Men den går väl bort då för att det varken är en Nikon, Canon eller Pentax.



/Mats
 
Sony DSLR A580 plus Tamron 17-50/2,8 plus Tamron 70-200/2,8.
Sammanlagt 15 000 kr.

A580 säljs nu hos Sony Center för 4500 kr (!!!) med kitobjektiv.

Det är samma sensor i den som Nikon D7000 och Pentax K-5

Du får stabilisering med alla objektiv.

Du kan köra Live View med fullständig fasdetekt AF.

Den tar 7 bilder i sekunden i burstläge (endast fokusering på första bilden) eller 5 fps.

Mycket bra vinklingsbar skärm.

(Plus ytterligare en massa speciella finesser som kameran har som är unik som 3-bilders HDR, Panorama i 2D och 3D, night shot multiexponeringar osv. plus mycket smidigt blixtsystem, möjlighet till fina Zeiss-objektiv med AF och stabilisering, infolithium batterier osv osv.)

Men den går väl bort då för att det varken är en Nikon, Canon eller Pentax.



/Mats

Lugn och fin nu Mats, tycker mej ana en viss frustration. Om du väntar en liten stund så skall du se att även Pentaxen är borträknad. Och det beror på att det är ett system vi köper och då.........bla bla.

Och så var det bara två märken kvar att välja på.

Micke.
 
Sony DSLR A580 plus Tamron 17-50/2,8 plus Tamron 70-200/2,8.
Sammanlagt 15 000 kr.

A580 säljs nu hos Sony Center för 4500 kr (!!!) med kitobjektiv.

Det är samma sensor i den som Nikon D7000 och Pentax K-5

Du får stabilisering med alla objektiv.

Du kan köra Live View med fullständig fasdetekt AF.

Den tar 7 bilder i sekunden i burstläge (endast fokusering på första bilden) eller 5 fps.

Mycket bra vinklingsbar skärm.

(Plus ytterligare en massa speciella finesser som kameran har som är unik som 3-bilders HDR, Panorama i 2D och 3D, night shot multiexponeringar osv. plus mycket smidigt blixtsystem, möjlighet till fina Zeiss-objektiv med AF och stabilisering, infolithium batterier osv osv.)

Men den går väl bort då för att det varken är en Nikon, Canon eller Pentax.



/Mats


Tack för svar.
Det är ju ett kanon pris! Med samma extra utrustning skulle det slutligen kosta 19 tusen (med väska stativ filter och minneskort. 3 tusen tycker i alla fall jag är mycket pengar (jämfört med pentax)
Det lär nog bli en lång kväll med jämförelser:)

Jag har nämligen hört att Sony inte är någon vidare bra på systemkameror och ryktena har fått mig att inte kolla på deras sortiment.

Den extra utrustningen ja hade kollat på var :
Lowepro sport 200 aw 1290:-
Benro travel angel + kulled 1990:-
Uv filter + minneskort ungefär 1000:-

Är det ett års paket tillsammans med sonyn?

/Joakim
 
Lugn och fin nu Mats, tycker mej ana en viss frustration. Om du väntar en liten stund så skall du se att även Pentaxen är borträknad. Och det beror på att det är ett system vi köper och då.........bla bla.

Och så var det bara två märken kvar att välja på.

Micke.

???
Jag är inte ett dugg frustrerad.
Jag är dessutom lugn.

Om jag är fin eller inte är en subjektiv bedömning. Min fru tycker det i alla fall :)


Om du inte anser att Sony eller Pentax har ett system så att det enbart finns Canon och Nikon att välja mellan så får du väl leva med den uppfattningen, det drabbar ju enbart dig själv.



/Mats
 
Jag har nämligen hört att Sony inte är någon vidare bra på systemkameror och ryktena har fått mig att inte kolla på deras sortiment.

Var i hela friden har du hört det?

Det finns väldigt mycket att säga om det och skilda åsikter tydligen.

Sony är störst i världen på tillverkning av bildsensorerna för kamerorna och levererar till både Nikon och Pentax bl.a.

De är tredje största tillverkaren av "stora" systemkameror etfer Canon och Nikon, men om man räknar in NEX-systemet så... (jag vet inte så noga, andra har nog koll på statistik bättre)

De har rätt många specifika egenskaper och är definitivt mest innovativ av alla tillverkare.

T.ex. finns också de nya kamerorna med en annan teknisk lösning som medför en massa fördelar och vissa nackdelar, beroende på egna preferenser. De är i alla fall de mest högupplösta (24 megapixel) och snabbaste (12 fps) av alla och är unika med elektronisk sökare, snabb fasdetektions AF som även fungerar i Live View och vid filmning, bildstabilisering inbyggt i kamerahuset, inbyggd GPS, superbra blixtsystem, riktigt stort utbud av objektiv eftersom alla Minolta AF-objektiv såväl som Sony och alla tredjeparts som Sigma, Tamron m.fl. passar och är fullständigt kompatibla (inte olika varianter som passar på olika kameror). Exklusivt avtal med Zeiss så att det är det enda kameramärket dessa högklassiga objektiv finns till med AF. Finns en bra översikt på www.dyxum.com/lenses.

Du får bilda dig en egen uppfattning, välkommen in till Sony-forumet och fråga vetja.


/Mats
 
En del återförsäljare gillar inte Sony, men det har med annat att göra än att det skulle vara något fel på kamerorna. En fotobutiksägare jag känner sedan drygt 25 år vägrar sälja Sony (men hade inga problem med Konica-Minolta när det begav sig), och det har nog mest med Sonys återförsäljarpolitik att göra - tyvärr vet jag inte exakt vad det är som gjort detta.

Om en återförsäljare av en eller annan anledning inte gillar Sony kan det naturligtvis leda till att kamerorna får ett oförtjänt dåligt rykte. Det är synd, eftersom det är alldeles utmärkta kameror. Visserligen är inte objektivutbudet lika stort som till Canon och Nikon, men för de allra flesta kameraköparna spelar det nog ingen roll - de vanligaste objektiven finns från antingen Sony själva eller tredjepartstillverkare.

A580 är nog väldans mycket kamera för pengarna just nu, precis som Mats skrev :)
 
???
Jag är inte ett dugg frustrerad.
Jag är dessutom lugn.

Om jag är fin eller inte är en subjektiv bedömning. Min fru tycker det i alla fall :)


Om du inte anser att Sony eller Pentax har ett system så att det enbart finns Canon och Nikon att välja mellan så får du väl leva med den uppfattningen, det drabbar ju enbart dig själv.



/Mats

Jag tror egentligen inte att det drabbar någon, den som frågar om råd kommer att köpa en kamera. Vilket märke kan nästan kvitta de blir nöjda och kommer att göra märket som de valt till "sitt".

Micke.
 
Jag skulle definitivt rekommendera en Sony såvida inte man investerat fast sig i ett inkompatibelt system. Skitbra kameror och bra optik även om begutbudet är begränsat i jämförelse med CaNi.
 
Detta har väckt många tankar. men om jag har förstått rätt så for jag mest kamera för pengarna om jag köper en sony?

men om man tänker lite framåt, då jag tex vill uppgradera mitt hus eller sälja det gamla, är det då bättre att investera i en nikon eller canon?
 
Detta har väckt många tankar. men om jag har förstått rätt så for jag mest kamera för pengarna om jag köper en sony?

men om man tänker lite framåt, då jag tex vill uppgradera mitt hus eller sälja det gamla, är det då bättre att investera i en nikon eller canon?

Det beror alldeles på modell och mer så än märket i sig.

Kameror utvecklas och det kommer hela tiden nyare modeller med bättre bildkvalitet osv.
Just den delen behöver egentligen inte skilja sig mellan en billigare och en dyrare kamera, utan istället är det annat som avgör.

T.ex. Det är samma 16 megapixel bildsensor i Nikon D5100 och D7000.
Samma 18 megapixel sensor i Canon EOS 550D, 600D, 60D och 7D.
Samma 24 megapixel bildsensor i Sony A65 och A77.

De dyrare kamerorna har bättre AF, är bättre byggda i magnesiumchassi, har proffsigare kontroller med dubbla kontrollhjul, toppdisplay och sånt.

De här dyrare attributen behåller värdet och gör att dessa kameror är åtråvärda som begagnade även om en nyare enklare kamera har lite bättre lågljusegenskaper eller så.

Så en dyrare mer proffessionell kamera håller värdet bättre än en enklare kamera, oavsett märke.

T.ex. säljs Sony A700 för 4000-6000 kr idag trots att den är 4 1/2 år gammal och är kraftigt distanserad av de enklaste modellerna idag med modernare sensor. En plastkamera av samma generation får du vara glad om du får ett par hundra för på Tradera.

För andrahandsvärdets skull är det alltså generellt bättre att betala mer för en mer avancerad modell.

Nikon och Canon har större marknadsandel än Sony och därför finns det även fler att välja på. Det gör att det trots större kundkrets kan det nog vara svårare att sälja en sådan än ett mindre märke.

Tror dock inte att den skillnaden är avgörande, jag har köpt och sålt ganska mycket både Sony-kameror och objektiv till Sony och det har inte varit något som helst problem. Andrahandsmarknaden är bra och värdet på kamerautrustning står sig bra.

Sen finns det andra aspekter också som att det sker generationsskiften och tillfälliga kampanjer.

Att jag tipsade om Sony A580 är att det är en kamera som normalt ligger på 7500 kr, dvs. en tusenlapp under riktpriset.
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=sony a580

Sony har däremot framöver helt satsat på sin nya teknikplattform med fast genomskinlig spegel och elektronisk sökare, så att DSLR-modellerna är inte lika heta. Tydligen så säljer Sony-center ut sina just nu och rear just den modellen för 4500 kr, men det är alltså inte normalpriset.

Det är dock ändå en högst aktuell modell med den kanske allra bästa bildsensorn på marknaden just nu.

Rajala hade nyligen kampanj på Canon 5DMkII för 13000 kr, vilket är 5000 under normalpris för att det just släppts en ny modell osv.

Så märket spelar mindre roll, högre andrahandsvärde på exklusivare modeller och håll utkik efter kampanjer och erbjudanden.

Prisjakt är bra. Likaså finns ofta erbjudanden på affärer som Media Markt osv som inte annonserar på nätet.


/Mats
 
Det har varit lite olika besked här i tråden. Är det mest kamera för pengarna eller mest system för pengarna som eftersöks? Det förefaller vara det senare baserat på inledningen. Frågan är förstås vilka egenskaper som är viktiga?

Pratar man nu om att investera i så pass bra objektiv som först föreslogs blir ju helhetspriset viktigt och kameran blir en mindre del av kostnaden. Notera att Sigmas nya 70-200/2,8 HSM (med OS till Can & Nik utan till Sony) ger bildstab till Nik & Can medan Sony och Pentax har det i huset (med OS kostar bara knappa 1000:- mer). Den har också snabb HSM autofokus. Tamrons 70-200/2,8 har långsammare AF och ger bara bildstab hos Sony och Pentax. Den forefaller optiskt lite sämre än nya Sigmat enl tester men är bra. Tamron 17-50/2,8 finns utan VC för 3000:- och med för 4000:-. Helt OK glugg.

Jobbar vi baklänges från objektiven är det nog ändå rimligast med Tamron 70-200/2,8 (f u sportfoto) till Sony & Pentax = 7000:-. 17-50/2,8 utan VC = 3000:-. då finns pengar för antingen Pentax K-5 eller Sony A77 om man skall hamna med marginal under 25.000:-.

Sony A77 - bäst AF vid filmning, bildstab sökare, bäst bps men notera elektronisk sökare. Sony gör också bra HDR i kameran och en fungerande sweep panorama - skoj om man tycker om det.

Pentax K-5 - bäst brus i JPEG av alla aps-c (med liten marginal mot Nikon D7000 och Sony A57). Kompakt hus, optisk sökare, HDR, vädertätad kamera (dock begränsad nytta med dessa Tamronobjektiv).

Till Nikon och Canon skulle jag antingen föreslå Sigma 70-200/2,8 HSM OS eller en beg av egna märkenas 70-200 objektiv. Man får snabbare AF med denna än med Tamron och lite bättre skärpa och CA men 10.000:-. Tamron 17-50/2,8 med/utan VC 3-4000:-.

Nu finns ca 12000:- kvar till 25000:-. Det räcker för Nikon D300s eller D7000 eller Canon 7D i stort. Dessa har optiska sökare och bådas kameror har AF som även används av proffs. Dock är D300s och 7D äldre än konkurrenteras kameror och här väntar vi nog på ersättare snart. Många skulle nog idag av dessa välja D7000 med samma sensor som K-5.

Givetvis finns Sigmas telezoom här också för Sony och Pentax men är inte lika självklar då den kostar nästan lika mycket utan OS som med.

Den största fördelen för Can & Nik kommer först senare om man ämnar plocka på sig mer utrustning och ffa vill köpa beg och kanske lite proffsgrejer då utbudet till dessa är stort och priserna relativt bra. Med den uppsättning som är vald nu är det mest en fråga om tycke och smak mellan märkena.
 
Det har varit lite olika besked här i tråden. Är det mest kamera för pengarna eller mest system för pengarna som eftersöks? Det förefaller vara det senare baserat på inledningen. Frågan är förstås vilka egenskaper som är viktiga?

Pratar man nu om att investera i så pass bra objektiv som först föreslogs blir ju helhetspriset viktigt och kameran blir en mindre del av kostnaden. Notera att Sigmas nya 70-200/2,8 HSM (med OS till Can & Nik utan till Sony) ger bildstab till Nik & Can medan Sony och Pentax har det i huset (med OS kostar bara knappa 1000:- mer). Den har också snabb HSM autofokus. Tamrons 70-200/2,8 har långsammare AF och ger bara bildstab hos Sony och Pentax. Den forefaller optiskt lite sämre än nya Sigmat enl tester men är bra. Tamron 17-50/2,8 finns utan VC för 3000:- och med för 4000:-. Helt OK glugg.

Jobbar vi baklänges från objektiven är det nog ändå rimligast med Tamron 70-200/2,8 (f u sportfoto) till Sony & Pentax = 7000:-. 17-50/2,8 utan VC = 3000:-. då finns pengar för antingen Pentax K-5 eller Sony A77 om man skall hamna med marginal under 25.000:-.

Sony A77 - bäst AF vid filmning, bildstab sökare, bäst bps men notera elektronisk sökare. Sony gör också bra HDR i kameran och en fungerande sweep panorama - skoj om man tycker om det.

Pentax K-5 - bäst brus i JPEG av alla aps-c (med liten marginal mot Nikon D7000 och Sony A57). Kompakt hus, optisk sökare, HDR, vädertätad kamera (dock begränsad nytta med dessa Tamronobjektiv).

Till Nikon och Canon skulle jag antingen föreslå Sigma 70-200/2,8 HSM OS eller en beg av egna märkenas 70-200 objektiv. Man får snabbare AF med denna än med Tamron och lite bättre skärpa och CA men 10.000:-. Tamron 17-50/2,8 med/utan VC 3-4000:-.

Nu finns ca 12000:- kvar till 25000:-. Det räcker för Nikon D300s eller D7000 eller Canon 7D i stort. Dessa har optiska sökare och bådas kameror har AF som även används av proffs. Dock är D300s och 7D äldre än konkurrenteras kameror och här väntar vi nog på ersättare snart. Många skulle nog idag av dessa välja D7000 med samma sensor som K-5.

Givetvis finns Sigmas telezoom här också för Sony och Pentax men är inte lika självklar då den kostar nästan lika mycket utan OS som med.

Den största fördelen för Can & Nik kommer först senare om man ämnar plocka på sig mer utrustning och ffa vill köpa beg och kanske lite proffsgrejer då utbudet till dessa är stort och priserna relativt bra. Med den uppsättning som är vald nu är det mest en fråga om tycke och smak mellan märkena.

Det är som sagt upp till var och en att bilda sig sin egen åsikt. Då kan man samla fakt och lyssna på andras åsikter, men för att det ska vara någon vits med det så måste man skilja dessa åt och dessutom måste det vara korrekt.

T.ex. stämmer det inte att Sigmas stabiliserade objektiv bara görs till Canon och Nikon. De finns i stabiliserade varianter till Sony också. Då har man ett val. Jag tycker att det på kortare brännvidder är att föredra med stabiliseringen i huset. Den enda gången det är en fördel är på riktigt långa telen för att få stabiliserad sökarbild.

Jag har t.ex. Sigma 150-500 OS HSM til Sony och när jag använder det objektivet så stänger jag av kamerans stabilisering.

Sen är det där andra med stabilisering att det helt enkelt inte är ett val det ena eller det andra, utan för en stor grupp objektiv så finns det inte några stabiliserade objektiv alls och då är det stabilisering eller inte som frågan gäller.

T.ex.så är ett av de första extra objektiven man skaffar sig ett riktigt ljusstarkt normal/porträttobjektiv. T.ex. 50mm F/1,4 eller lite längre, kanske ett knivskarpt macro typ Sigma 70/2,8 eller Tamron 90/2,8.

Det finns inga sådana med stabilisering i objektivet. Inga riktigt ljusstarka primes finns med stabilisering! Kanske finns något enstaka undantag, PMD brukar avbryta det här och säga titta det finns det visst och visa ett enda objektiv för cropsensor. Nu har ju Sigma visst släppt ett macro med stabilisering också, men det är allt. Ett stort hål i objektivutbudet där det inte finns.

Så det är alltså en ren skär lögn att valet är mellan stabilisering i objektiv eller kamera. Dessutom inte sant att det inte finns stabiiserade bjektiv till Sony om man hellre vill ha det.

Det finns också massa andra myter om det här som sprids, men bäst att verifiera det från flera källor så att man inte sväljer allt som presenteras som fakta att det skulle vara det. Det som du säger Fredrik låter trovärdigt, men det är inte sant.

Sen när det gäller riktigt fin optik så blir utbudet stabiliserade objektiv ännu mindre.
Carl Zeiss gör bland de allra finaste glasen so finns till systemkameror. Sony och Zeiss har ett långvarigt och nära samarbete och Sony har ett exklusivt avtal med Zeiss så att Zeiss-objektiv med AF finns endast till Sony. Jag har t.ex. själv ett Zeiss 135 F/1,8 som jag köpt begagnad för 10 000 kr. Kostar nytt inte mer än 14 000 nuförtiden. Helt otroligt fantastiskt objektiv som på en Sony-kamera också blir stabiliserat. Vad finns det för motsvarigheter där hos Canon eller Nikon?

Sedan när det gäller objektivutbud så bygger ju Sonys system på Minolta iom att de köpte Minolta 2006. Det gör att samtliga Minoltaobjektiv och tredjeparts till det systemet passar rakt av på Sony och man får som sagt stabilisering på allihop. Det är inget litet utbud och som akktid finns det varierande klass på dessa, ngra mindre bra, andra helt fantastiska. Bra översikt finns på www.dyxum.com/lenses

När man ändå är inne på system så är det så att inom Sony så är allting 100% kompatibelt. Alla objektiv passar på alla kameror. Inte som hos Nikon där vissa objektiv bara funkar på en del kamerahus beroende på om det finns motorstyrning i kameran eller inte osv.

Samma sak med blixtsystemet. Sony har ett fantastiskt bra blixtsystem med trådlös styrning av externa blixtar med fullständig ADI-mätning, alltså en förbättrad variant av TTL som även tar hänsyn till avståndet för exaktare exponering. Det fungerar på samtliga Sonykameror och med samtliga Sony-blixtar, samt några av de senare Minoltablixtarna. Blixtarna F43AM och F58AM är också unika tack vare sin speciella "quick shift bounce" vridningsmöjlighet. Jag har en F58 och den är alldeles fantastisk, såna finns inte till Canon eller Nikon.

Jämför det med t.ex. Canon som inte har blixtstyrning alls på annat än de senaste modellerna och då bara med vissa blixtar. Det går att få att funka på vissa andra modeller också med tillbehör för flera tusen kronor.

När vi tar de nya Sony-modellerna som är av typen TMT (Translucent Mirror Technology) så säger du Fredrik "men A77 har elektronisk sökare" som om det vore något negativt. Det är bara en åsikt och till största delen är det positivt. Mycke tycke och smak här och det kräver en viss tillvänjning. Dock så medför tekniken ett stort antal fördelar och det kommer garanterat att komma EVF hos de andra tillverkarna så småningom också när de har löst problemen med AF på sina kameror som Sony redan har gjort. EVF i A77 är den överlägset bästa so mfinns på marknaden och kan mäta sig med en OVF i klarhet, men inte i alla lägen.

Däremot ger den möjlighet till funktioner som focus peaknig, som gör det möjligt att sätta skärpa oerhört exakt med manuell fokus. Man kan ha extra information i sökaren som histogram, vattenpass osv. Man kan förstora sökarbilden om man vill. Den går att ställa in så att den visar hur exponeringsmätningen påverkar bilden, vilket är ett värdefullt stöd, men det går också att st'nga av såklart. Den fungerar att visa en tydlig bild även när det är mörkt så att man inte ser i en optisk sökare.

A77 m.fl. har också andra fördelar. Dels är det ett magnesiumchassi med pro-attribut, men den har också inbyggd GPS, den har en mycket fin 24 megapixel sensor med otrolig detaljering, den har ett supersnabbt AF-system med målföljning osv, den har världen kortaste avtrycksfördröjning, den har världens snabbaste serietaging med 12 bilder per sekund. AF fungerar kontinuerligt vid serietagning utan blackouts. Den kan filma med fasdetekterande AF. Dessutom säljs den i kit med ett i jämförelse med andra kit-objektiv ett extremt bra ljusstarkt normalzoom med tyst supersonic AF-motor 16-50/2,8 och priset är drygt 14 000 kr för kitet.

Sen har den allt det andra också, men du Fredrik får det till att låta som att det är det som finns bara.

(forts. följer)
 
EVF kontra OVF är till stor del en vanesak. Klart är att det finns stora fördelar med tekniken och det är i princip samstämmigt bland de som haft kameran en tid och vant sig att det är fantastiskt, även mycket krävande personer som varit extremt lräsna när det gäller sökare tidigare.

Alla system har sina speciella nischer. Canon är t.ex allra bäst när det gäller riktigt fina långa ljusstarka stabiliserade teleobjektiv. Mycket fint utbud, men då pratar vi objektiv för 50 000 - 150 000 kr och så. Det är inte relevant kanske för den här diskussionen. Sony har det lite tunnare i det området, men annars saknas det ingenting i sortimentet. Jo, det finns inte något tilt/shift objektiv av originalmärke att tillgå, men det finns andra specialobjektiv som t.ex. 15/2,8 STF (Smooth Trans Focus) som är ett helt unikt objektiv. Finns också ett 500 mm. mycket kompakt spegeltele som är det enda i hela världen med autofokus.

Som system är alltså Sony på många sätt mycket mer ett sådant än de andra tillverkarna.
Det sprids så mycket FUD och skit om Sony, så att om man är intresserad på riktigt är det bäst att kolla hur det ligger till med saker och ting så att man inte luras att sådana argument som du Fredrik skriver här är någon sorts fakta. Du kanske själv är offer och skriver de här felaktigheterna för att du helt enkelt inte vet bättre.

När det gäller den mycket rosade 16 megapixel sensorn från Sony så sitter den i ett flertal modeller. Bl.a. Nikon D5100 och D7000, Pentax K-5 och en mängd Sonymodeller (A560, A580, A55, A35, A37, A57, NEX-C3, NEX-5N). De olika tillverkarna har gjort omkring-elektroniken lite och tweakat den lite annorlunda. Skillnaderna är väldigt små och det där att Pentax ger mindre brus osv har med avvägningar som gjort i jpegmotorn att göra. Fotograferar man i RAW så är det inga skillnader, i alla fall inte annat än uppmätbara i laboratorium, för praktiskt bruk är det samma. Undantaget de TMT-kamerorna från Sony som har SLT-spegeln som filtrerar bort ett halvt bländarsteg till att kontinuerligt föda AF-sensorerna med ljus.


Det finns massor mer att säga om det här.
Att såga Sony som att det inte skulle vara ett system är bara bullshit. Sen är det så tråkigt att höra felaktigheterna om bildstabilisering osv upprepas gång på gång.

Det finns bra saker med Sony, alldeles itomordentligt extremt bra saker med Sony, mindre bra saker och några dåliga saker också. Precis som med de andra märkena.

Massor av ny vettig teknik och innovation till förmånligt pris och ett system med fullständig kompatibilitet är nog det som jag tycker utmärker Sony jämfört med Nikon och Canon.

Riktigt bra kameror gör de allihop.

För att göra ett informerat val är det nog bäst att ta vissa utsagor om Sony från Nikon och Canon-företrädare med en rejäl nypa salt och kolla upp m det verkligen stämmer.


/Mats
 
Jämför det med t.ex. Canon som inte har blixtstyrning alls på annat än de senaste modellerna och då bara med vissa blixtar. Det går att få att funka på vissa andra modeller också med tillbehör för flera tusen kronor.

Alla Canons aktuella kameramodeller och alla Canons aktuella blixtmodeller fungerar med trådlös styrning. Med äldre kameramodeller (samt nya och gamla utan inbyggd blixt[1]) behöver man en blixstyrningsgrunka att montera på kameran. Även en del äldre blixtmodeller går att styra trådlöst (men inte hur gamla blixtar som helst).

(Måste bekämpa desinformationen lite. :)

[1] Det här gäller rimligen alla märken som har ett system för att styra blixtar trådlöst. Utan inbyggd blixt behöver man ju någon slags grunka som skickar en signal till slavblixtarna.
 
Alla Canons aktuella kameramodeller och alla Canons aktuella blixtmodeller fungerar med trådlös styrning. Med äldre kameramodeller (samt nya och gamla utan inbyggd blixt[1]) behöver man en blixstyrningsgrunka att montera på kameran. Även en del äldre blixtmodeller går att styra trådlöst (men inte hur gamla blixtar som helst).

(Måste bekämpa desinformationen lite. :)

[1] Det här gäller rimligen alla märken som har ett system för att styra blixtar trådlöst. Utan inbyggd blixt behöver man ju någon slags grunka som skickar en signal till slavblixtarna.

Bra Per att du bekämpar desinformation. Det behövs väktare så att det inte skrivs massa felaktigheter.

Jag kan dock tycka att mitt uttryck "bara de senaste modellerna" och ditt "alla aktuella modeller" är ganska synonyma.

[1] På Sony A900 som inte har inbyggd blixt sätter man en blixt på kameran (F20/F43/F58) så dyker menyalternativet för WL-blixt upp helt automagiskt. F20AM kostar ny 1200 kr (jag köpte min för 500 sprillans) och är speciellt till för det och funkar supersmidigt på den kameran. Det är inte riktigt samma sak som flera tusenkronors grunkor. Dessutom är det faktiskt en blixt i sig som kan användas som sådan.

Så här snyggt blir det (Åh vad jag saknar den)
A900-SAL20-F20_400.jpg
(Bilden f.ö. tagen av mig med A580 på frihand med F58 i andra handen trådlöst styrd)

/Mats
 
Jag vill nog tillägga att samstämmigheten vad gäller EVF gäller några få medlemmar på forumet - inte generellt som det kanske ser ut som enligt Mats inlägg ;)

EVF kan vara bra, men det är inte alla som tycker om det.
 
Jag kan dock tycka att mitt uttryck "bara de senaste modellerna" och ditt "alla aktuella modeller" är ganska synonyma.

Man bör nog dock påpeka att för äldre modeller fungerar blixtsstyrningen alldeles utmärkt, men att man måste ha en blixstyrningsmojäng monterad inte bara på de modeller som saknar inbyggd blixt.
 
ANNONS