Annons

ambivalent inför köp

Produkter
(logga in för att koppla)

pange

Medlem
hejsan tror detta är mitt första inlägg här men varit med från och till på sidan.

Jag köpte mig en canon 500d med ett 18-55 pisse objektiv och ett Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III, som jag ändå tyckt funka hyffsat men blir gärna kornigt vid 300 mm.
Känns oerhört plastigt och håller ju som känt ingen vidare kvalitet.

Nu har jag kört med detta drygt ett halvår o känner för att uppgradera mig.

Idag hade jag nästan bestämt mig för Canon EF 70-200/4,0 L USM
Men känner att detta blir för kort för mig i vissa lägen
Fråga nr 1 hur funkar detta med en extender 1,7 eller 2,0 är det kompatibelt överhuvudtaget har sökt men inte hittat något vettigt svar.

Jaja sagt o gjort for jag till media markt för att känna o klämma då tittade jag även på tamron och sigma
Där kan man ju få en längre glugg med stabilisator förvisso sämmre ljuskänlighet för nästan samma penger + att man får fäste till.
Nackdelen helvete va tunga o klumpiga dom va.

Fråga nr 2 om jag ändå ska använda extender x 2,0 till canon så blir ju bländaren väl 8 om jag tänker rätt och då är det ju sämmre än vad jag får med ett tamron eller sigma.
Eller vinner man tillbaka det på bättre optik.

Förstår ni hur jag tänker frågan har säkert stötts o blötts men är tacksam för tips hur man ska tänka i detta läge.

Tack på förhand

Pange

hejsan tror detta är mitt första inlägg här men varit med från och till på sidan.

Jag köpte mig en canon 500d med ett 18-55 pisse objektiv och ett Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III, som jag ändå tyckt funka hyffsat men blir gärna kornigt vid 300 mm.
Känns oerhört plastigt och håller ju som känt ingen vidare kvalitet.

Nu har jag kört med detta drygt ett halvår o känner för att uppgradera mig.

Idag hade jag nästan bestämt mig för Canon EF 70-200/4,0 L USM
Men känner att detta blir för kort för mig i vissa lägen
Fråga nr 1 hur funkar detta med en extender 1,7 eller 2,0 är det kompatibelt överhuvudtaget har sökt men inte hittat något vettigt svar.

Jaja sagt o gjort for jag till media markt för att känna o klämma då tittade jag även på tamron och sigma
Där kan man ju få en längre glugg med stabilisator förvisso sämmre ljuskänlighet för nästan samma penger + att man får fäste till.
Nackdelen helvete va tunga o klumpiga dom va.

Fråga nr 2 om jag ändå ska använda extender x 2,0 till canon så blir ju bländaren väl 8 om jag tänker rätt och då är det ju sämmre än vad jag får med ett tamron eller sigma.
Eller vinner man tillbaka det på bättre optik.

Förstår ni hur jag tänker frågan har säkert stötts o blötts men är tacksam för tips hur man ska tänka i detta läge.

Tack på förhand

Pange

Jag använder ganska ofta Soligors 1,4 X Pro AF extender tillsammans med mitt EF 70-200/4 L USM och är mycket nöjd med den kombinationen på min 7D. Funkar utomförträffligt!

Canons 70-200 gluggar är väldigt bra. Frågan är dock - är 70-200 viktigast eller är 200 och uppåt viktigast? Behövs snabb autofokus (AF) för t ex sport? Man tappar i både skärpa och AF hastighet med telekonverter (TC) och det blir sämre ju starkare TCn är (1,4->1,7->2x (notera Canon gör bara 1,4&2x)). Även distorsion och kromatisk abberation tillförs av TC. Canons kamerahus (inkl 1DX) f u EOS ettor ger inte autofokus vid f/8 varför 70-200/4,8+2x TC kräver manuell fokus med d u en då mörk sökare.

Mitt tips: vill du ha 70-200 och ibland komma upp till 300mm är någon av Canons 70-200 +/- 1,4TC ett bra val. Är 200mm plus viktigast eller lika viktigt och AF får vara lite långsammare skulle jag nog titta på Sigma 120-400 eller 150-500.

står fortafarande med en fot i båda läger men det väger nog mot L objektivet
Tycker 120-400 150-500 blir för klumpiga att bära runt på.

Då förlorar du AF, vilket kanske inte är så kul.

Om du behöver 400 mm är nog den besta strategin att köpa ett objektiv med brännvidden 400 mm.

nu har jag fastnat för Tamron AF SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD `"bra pris"
Om man sätter på en 1.4 tc på den får man ju f 7.84 klarar man AF då eller den avrundar upp till f 8?

nu har jag fastnat för Tamron AF SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD `"bra pris"
Om man sätter på en 1.4 tc på den får man ju f 7.84 klarar man AF då eller den avrundar upp till f 8?
Rent teoretiskt kommer AF att funka (f/4 plus 1,4x blir f/5,6 vilket är gränsen för AF). Men varför tror du att detta objektiv kommer att funka så mycket bättre än det Canon 75-300 som du redan har?

Ja jag tänker som så här att jag arbetar mig uppåt.

Det är ju stor skillnad det känns mycket gediget fokuserar snabbare tystare och mer exakt.
Stabilisatorn är ju bara helt kanon har aldrig använt det innan.

kör på detta så kan man lägga ut pengar på ett normal eller vidvinkel objektiv för där behöver jag verkligen något annat.

Tack för era svar

Rent teoretiskt kommer AF att funka (f/4 plus 1,4x blir f/5,6 vilket är gränsen för AF). Men varför tror du att detta objektiv kommer att funka så mycket bättre än det Canon 75-300 som du redan har?

Fast TC blir ju mest intressant vid 300mm och där är bländaren 5,6 som blir 8 med TC. Notera också att bländaren når 5,6 långt innan 300mm. Man skall alltså inte räkna med AF med 70-300 plus TC (går i o f s att tejpa kontakterna). OBS - testa att TC främre element inte krockar med zoomens bakre - för då kan den inte användas. I regel fungerar alltså inte Canons egna TC med dessa 70-300 zoomar alltså (utstickande främre linselement hos Canon TC).

ANNONS
Götaplatsens Foto