Annons

Äntligen Nikon D800

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Tack!

Ska man ha jpeggen som den är direkt ur kameran, kan man skruva ner storleken till hälften utan att egentligen förlora någon verklig bildinformation. Är bildmotivet extremt färglatt, med låg kontrast ljushetsmässigt, är det nästan man kan säga att man kan skruva ner till en fjärdedel utan speciellt mycket förluster. Men det är lite att ta i kanske.

Det är Bayer-filtret och AA-filtret som ger den effekten kan man säga lite grovt.
Tack för informationen, har planer på att införskaffa en D800 lite längre fram och det kan vara intressant att veta det här med sänkt upplösning OM mina datorer inte klarar av att ta emot 36mp filer.
 

nalleg

Aktiv medlem
Tomten verkar ha tagit fel på årstid och kom med paket igår :)

Glad midsommar på er!
Glad midsommar på dig själv!. Synd att vi skall behöva vänta ända till oktober på resultaten av dina tester som alltid är intressanta.

Jag tycker nog att Proffsfoto behöver se över sin filosofi!. Varför inte lägga ut tekniktester till betalande medlemmar på webben in nära anslutning till att prylarna släpps och använd tidningen endast till ämnesområden som inte är så tidsbundna
 

iSolen.se

Guest
Det är fortfarande, och kommer att vara under överskådlig framtid, rätt mycket dyrare att hänga upp en skärm på väggen än en utskrift.
Inte om det redan sitter en skärm, alt projektorduk i närheten.

Driftskostnaden är förstås lite olika.

(Har man bildspel på skärmen hemma är det inte många som går runt och kollar på vad som hänger på väggarna. Fast det är lite äpplen och päron, det är trevligt att gå runt i huset, det är ju som en utställning
).
 

PMD

Aktiv medlem
När man ska ha flera än en bild på väggen så accelererar kostnaden mer om man hänger upp skärmar än om man hänger upp utskrifter. Driftskostnaden blir förstås högre för skärmar, men knappast så stor att den är besvärande. (Dessutom kan man ta tillvara den genererade värmen under vinterhalvåret (som i vårt land snarare är 9 månader)).

Lite bökigare är det också att hänga upp skärmar jämfört med utskrifter. Skärmar är mycket tyngre och behöver betydligt stabilare väggfästen än utskrifter. Dessutom måste man dra elsladdar till varje skärm så länge vi inte har trådlös elöverföring.

Men hallå?!? Om man på allvar överväger att hänga upp bildskärmar istället för tavlor på väggarna är man förmodligen en excentriker med för mycket pengar och/eller en total tekniknörd. Jag är det senare, men inte det förra så jag kommer nog att hålla mig till tavlor ett tag till.
 

iSolen.se

Guest
När man ska ha flera än en bild på väggen så accelererar kostnaden mer om man hänger upp skärmar än om man hänger upp utskrifter. Driftskostnaden blir förstås högre för skärmar, men knappast så stor att den är besvärande. (Dessutom kan man ta tillvara den genererade värmen under vinterhalvåret (som i vårt land snarare är 9 månader)).

Lite bökigare är det också att hänga upp skärmar jämfört med utskrifter. Skärmar är mycket tyngre och behöver betydligt stabilare väggfästen än utskrifter. Dessutom måste man dra elsladdar till varje skärm så länge vi inte har trådlös elöverföring.

Men hallå?!? Om man på allvar överväger att hänga upp bildskärmar istället för tavlor på väggarna är man förmodligen en excentriker med för mycket pengar och/eller en total tekniknörd. Jag är det senare, men inte det förra så jag kommer nog att hålla mig till tavlor ett tag till.

Mina "skärmar" använder jag mest för tv och film. Inte var de svåra att sätta upp heller.
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
Men hallå?!? Om man på allvar överväger att hänga upp bildskärmar istället för tavlor på väggarna är man förmodligen en excentriker med för mycket pengar och/eller en total tekniknörd. Jag är det senare, men inte det förra så jag kommer nog att hålla mig till tavlor ett tag till.
Nej jag menar inte att jag vill fylla väggarna med skärmar, väggarna är redan fyllda med A2-or sedan den tiden jag hade en Epson 3800. Dom får sitta där. Jag har inget emot dom. Men varje gång en av bilderna som hänger utskrivna, bläddras förbi på datorn reagerar jag på hur mycket extra liv och lyster det är på skärmen än vad det är på papperskopian. Detta trots att upplösningen på skärmen inte är i närheten av den på pappret. Men man kan inte gå för nära skärmen, för då spricker det. Pappret kan man gå närmre, för där har man hela upplösningen som kameran registrerade.

Fixar man till upplösningen på skärmarna också så blir det bra på alla sätt. Jag tittar hellre på en bild i taget på ett bra sätt, än flera jämte varandra på ett sämre sätt.

Ni som tycker jag är dum som resonerar på detta sättet, försök komma åt att slänga ett getöga på en ipad3 eller senaste macboken med retinaskärm så kanske ni förstår vad jag menar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ni som tycker jag är dum som resonerar på detta sättet, försök komma åt att slänga ett getöga på en ipad3 eller senaste macboken med retinaskärm så kanske ni förstår vad jag menar.
Nu är kanske Retinaskärmarnas inte någon bra referens med sin lilla färgrymd, har dock inte sett ett riktigt bra test som bekräftar detta på nya MacBooken men det ser ut som om den har iPad3s lilla färgrymd.
En riktigt bra IPS-skärm med 2560x1600 är dock betydligt bättre än dom flesta utskrifter, men det är helt olika känsla att titta på en skärm och en utskrift. Kan inte säga vilken som är bäst men olika är det.

/Karl
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu är kanske Retinaskärmarnas inte någon bra referens med sin lilla färgrymd, har dock inte sett ett riktigt bra test som bekräftar detta på nya MacBooken men det ser ut som om den har iPad3s lilla färgrymd.
Enligt de tester jag läst visar Ipad3 ungefär 95 procent av srgb (vilket är väldigt mycket mer än någon konkurrent), nya MBP visar hela srgb.
 

Falumas

Aktiv medlem
Enligt de tester jag läst visar Ipad3 ungefär 95 procent av srgb (vilket är väldigt mycket mer än någon konkurrent), nya MBP visar hela srgb.
Laptopar finns det som har större färgrymd än aRGB men som bara täcker in 97-98% av aRGB. När det gäller vanliga skärmar finns det gott om alternativ som visar betydligt mer än aRGB och som också täcker in hela aRGB.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, de är väl det vanliga. Att ha dem som tavlor är som sagt inte speciellt lyckats eftersom det finns betydligt bättre alternativ för det.
Det beror ju på vad det är för bild du vill visa. Är det en gigapixel-bild du vill visa är det nog billigare och mer praktiskt att ha en skärm eller projektera. I dom "vanliga" fallen håller jag dock med dig.

/Karl
 

keckax

Aktiv medlem
Nu är kanske Retinaskärmarnas inte någon bra referens med sin lilla färgrymd, har dock inte sett ett riktigt bra test som bekräftar detta på nya MacBooken men det ser ut som om den har iPad3s lilla färgrymd.
En riktigt bra IPS-skärm med 2560x1600 är dock betydligt bättre än dom flesta utskrifter, men det är helt olika känsla att titta på en skärm och en utskrift. Kan inte säga vilken som är bäst men olika är det.

/Karl
Kan inte tänka mig att någon kan föredra en skärmbild framför en fin utskrift. En utskrift på ett fint papper får en närvaro som inte kan övertrumfas av någon skärm enligt mig.

/K
 

Falumas

Aktiv medlem
Kan inte tänka mig att någon kan föredra en skärmbild framför en fin utskrift. En utskrift på ett fint papper får en närvaro som inte kan övertrumfas av någon skärm enligt mig.

/K
Men det är rätt dyrt att skriva ut en gigapixelbild så att den kommer till rätta, på en skärm kan du med hjälp av multitouch (som jag brukar använda) eller joystick (som någon annan här använde) ha en zoombar bild på en skärm på snyggt och interaktivt sätt få fram.
Vissa andra bilder typ solnedgångsbilder tycker jag kan bli bättre på en bra skärm. Jag har några (inte många) bilder som är riktigt bra på skärm, men som jag aldrig fått till på utskrift.

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
Diskussionen har förvisso blivit lite raljant mot slutet, men är det på fullt allvar någon här som hellre sätter upp videoskärmar på väggarna än tavlor? Och då menar jag inte ett par tre teveapparater i huset eller lägenheten, utan istället för att sätta upp tavlor?

(Om man inte har tavlor (motsv.) på väggarna i någon större utrsträckning så ingår man inte i målgruppen för frågan.)
 
ANNONS