Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från DSLR till Sony NEX 7 (eller liknande)

Produkter
(logga in för att koppla)

Somchart

Aktiv medlem
Finns det någon här som tröttnat på att släpa runt på sin systemkamera med alla objektiv och gått över till en Sony NEX 7 eller motsvarande, och som vill delge sina tankar och funderingar kring detta?

Finns det någon här som tröttnat på att släpa runt på sin systemkamera med alla objektiv och gått över till en Sony NEX 7 eller motsvarande, och som vill delge sina tankar och funderingar kring detta?

Vi är väl ganska många son gjort det - tröttnat på tunga utrustningen alltså. Sedan Får jag intrycket att det finns två huvudspår:
- de som sålt sin tunga utrustning och bytt till Micro 4/3
- de som behållit sin tunga utrustning och kompletterat med t ex en NEX

Av någon anledning, man tycker ju annars att de som säljer av DSLR borde välja NEX-spåret eftersom bildkvalitén är bättre. Nu har jag inget statistiskt underlag utan bedömer bara utifrån ett intryck från forumen. Det finns naturligtvis många andra lösningar.

När jag bytte hela min Nikonutrustning till M4/3 valde jag bort NEX pga de stora objektiven och avsaknaden av sökare och blixtsko (altså innan NEX 7). Själva grejen var att ha en kompetent kamera som inte tog plats - med Panasonic får jag plats med kamerahus, normalzoom, telezoom och en ljusstark prime i en midjeväska av normal storlek! Det hade inte gått med NEX kan man säga. Skillanden mot en D300 med motsvarande objektiv är naturligtvis enorm.

Intryck efter ett drygt år, och nu tänker jag helt personligt och ärligt:
- det är väldigt skönt att alltid ha med en bra kamera, endera nästan allt i midjeväska eller ett hus med minizoom eller prime i en ficka. Lite lycka att slippa fotoryggsäck och ett par-tre extrakilo
- man behöver bara handbagage på Ryanair :)
- jag är nöjd med bildkvalitén men saknar ofta den högre kvalitén med Nikonkameran (trots att det var en gammal D300 ;-) )
- jag har haft lite svårt att ställa om till alla menyinställningar och påhitt, men har inte heller riktigt haft orken att lära allt.
- videokvalitén som jag hade förhoppningar på har jag inte alls fått ut. Kanske mest ett exempel på bristande engagemang i systemet

En NEX- eller Samsungägare har ju en annan bild så det vore ju toppen om någon av dessa svarade dig också.

Mvh Leo

Leo, tack för ditt svar!

Jag tror också på dina tankar runt två huvudspår till varför man byter, och själv tror jag att jag just nu tillhör kategorin som köper en NEX som komplement. I alla fall till att börja med.

En NEX 7 är ju inte särskilt billig och skall då jag nyligen bytt till Nikon Från Canon, och skall sälja av allt så blir värdetappet ganska stort. (D800 / 14-24 / 24-70)

Visst är objektiven relaltivt sett stora men min D800+batterigrepp och 24-70 är enormt större och tyngre, och framför allt känner man sig inte så diskret i alla lägen.

Jag har lagt en beställning på en NEX 7 med kitobjektiv 18-55, mest eftersom man får det på köpet jämfört mot att köpa huset löst.

Vore intressant att höra från fler som gjort denna resa!

Ja jag tillhör de som tröttnade på att släpa runt på min (NIkon)utrustning. Inte för att det i övrigt var något fel på den men det blev att jag drog mig för att gå ut och fota med alla kilon + att allting tog en del plats.

Sagt och gjort så sålde jag alltihop och köpte först en Panasonic GF3 (m43) som ju är raka motsatsen i vikt och storlek. Tyvärr tyckte jag att handhavandet och bildkvaliten inte var riktigt vad jag var van vid så jag sålde den ganska snart och köpte en Nex-5n istället. Där hittade jag plötsligt hem kände jag. Bildkvaliten blev snarare bättre än min Nikon och med hjälp av adaptrar började jag upptäcka mina gamla Minoltaobjektiv igen och sedan hittade jag fler gamla pärlor.

Nu kan man ju diskutera om det blev så mycket lättare när jag fortfarande kör med "vanliga" objektiv på Nexen men för mig är det stor skillnad. Jag använder enbart manuella fasta och även om de är i metall och glas och inte så mycket plast som de nya, dvs tunga, så är de ändå rätt små. Inga problem att packa kamera och 4 objektiv i min lilla crumpler där jag förut fick plats med kamera och 2.

För mig har det inneburit ett nytt sätt att fota och som känns väldigt roligt och inspirerande. Nu förstår jag att detta kanske inte alls är din grej även om det är min, men kanske det kan ge dig lite feedback iaf. Jag saknar inte en stor DSLR utom ibland när jag skulle vilja slänga på ett tele och fota fåglar, för den biten är svår, men i övrigt är jag störtnöjd med mitt byte och tror aldrig jag skaffar något med spegel igen.

Jag har inte helt släppt min stora FF DSLR (1Ds+ några fasta) men sålt av det mesta. Jag använder idag en kombo av 4/3 och m43. Jag fick tag i 4/3 billigt beg nu då alla tycks släppa det och där har jag zoomar av proffsklass som jag kan använda till action med E-3.

Det jag kör mest till vardags är m43 G3 med zoomar. Hela setet går ner i en liten fotoväska. Har, f u planerade 45/1,8, bestämt mig att inte investera mycket i ljusstarka fasta eller dyra m43 zoomar (som 12-35) då det är billigare med dessa till Canonsystemet samt att man ändå får tunnare skärpedjup med Canon.

Fördelen ligger just i litenheten. Skulle man matcha Canon FF (nyare hus) i skärpedjup och brus skulle det behövas en 12/0,7, 25/0,7, 42,5/0,9 och 50/1,4 makro. Då skulle dessa bli så stora, tunga och dyra att hela vitsen skulle gå bort. Så jag använder inte detta till tunnt skärpedjup utan till natur och vardagsfoto och där fungerar det galant! Panasonic tycks ju ha bättre utläsningsbrus än Canon så DR vid låga ISO är riktigt bra och ISO 1600 fungerar bra. AF med kontrastavkänning är exakt så man slipper AF justering. Däremot gör den eftersläpande och låsta displayen vid serietagning kameran olämplig för sport. En oanad fördel med EVF är att jag permanent vänder TFT innåt och betraktar bilderna i EVFn som inte störs av ströljus - perfekt för granskning.

Har en NEX 5+18-55 och den är rolig med HDR i kameran och sweep panorama som fungerar jättebra (kör annars mest raw. Jag kan dock inte leva utan sökare EVF/OVF varför denna används sällan. NEX är bäst om man vill köra gamla legacy objektiv - med APS-C sensor och focus peeking är den oöverträffad för detta. F ö finns dock en begränsad egen objektivpark och de egna objektiven är lite stora - där är m43 bättre. NEX 7 har mycket bättre hantering än de övriga NEXarna och en härlig känsla att hålla i.

Tänk på en sak: då produktionskostnaderna för spegellösa sannolikt är låga så har nypriset vid lansering och slutförsäljningen skillt mycket vilket gör att prisfallet i % vid begförsäljning blir stort. Titta på t ex NEX 5 +18-55 från ca 6000:- till ca 3000:- och GH1+14-140 14000:- - 8000:-.

Fick min NEX 7 levererad tidigare idag och jag måste säga att bilderna med kit-objektivet, 18-55, verkligen är riktigt riktigt bra.

Visst kan jag gräva fram mer detaljer med min D800 med mitt 24-70 objektiv men jösses vad långt man kommer med NEX 7an.

Trivs bra med kit-objektivet men känner att jag är sugen på ett som är lite ljusstarkare och funderar på Sonys 50 mm eller Zeiss 24 mm. Tycker oftast att 50 mm blir lite "långt" på en en APS-C så jag tror det blir Zeiss 24 mm, men det får bli om jag bestämmer mig för att bara behålla NEX 7an.

ANNONS
Götaplatsens Foto