Fredrik AVT
Aktiv medlem
Jag har fortfarande kvar min G7 som jag köpte för många år sedan, och jag har alltid kunnat ta råformat med den. Det är en mycket bra kamera, men den är lika trög som andra kompakter, och det kan vara väldigt frustrerande när man tar sånt som rör sig. En hund hinner springa flera meter innan kameran löser ut efter att man har tryckt ner knappen. Men till mindre rörliga motiv är den bra, och skillnaden i bildkvalité jämfört med µ4/3 är inte jättestor.
Bortsett från möjligheten att skifta objektiv och den vridbara skärmen är den väl lika "avancerad", i så måtto att man har alla manuella inställningsmöjligheter.
Men om man vill ha en systemkamera och inte vill bära på en större klump, ser jag OMD som ett vettigt val, och det är vad jag sannolikt skulle välja själv om jag köpte en ny kamera idag. Jag ser inga vettiga argument emot egentligen, utom möjligen priset, men om man har råd finns ingen orsak att snåla för att komma billigt undan om man därmed också får något som passar sämre. I grunden handlar det nog mest om att ha grejer som man trivs med.
Och det är jättestor skillnad när man ska ta bilder på sånt som händer snabbt. Man hinner ta ganska kvicka förlopp med en systemkamera, sånt som egentligen är omöjligt med en kamera som G7 eller liknande.
Exempel (bild av orm som fångar fisk):
http://uploads.ifokus.se/uploads/9b7/9b71b48f754980a802ee666a664e1f7b/gotcha.jpg
Ormen passar vid ett litet vattenfall i en damm, och när fisken missar att simma upp och faller ner på tvärslån så fångar snoken den medan den sprattlar för att komma ner i vattnet igen.
Vad jag minns kom råformat först tillbaks med G9, fanns på G1-6 men saknades just på G7. Jag hade i varje fall inte tillgång till det i så fall måste det kommit firmware till den senare.
Poängen är den att OM-D är bättre än G3 men bara lite. I dagsläget kan man alltså med strategin jag berättade om köpa 6-9 G-3 för en OM-D. AF är inte fullt lika snabb på Panasonic G-3 som OM-D men tämligen snabb och hästlängder snabbare än den var i Canon G-7.