Annons

Olympus OM-D till nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fortfarande kvar min G7 som jag köpte för många år sedan, och jag har alltid kunnat ta råformat med den. Det är en mycket bra kamera, men den är lika trög som andra kompakter, och det kan vara väldigt frustrerande när man tar sånt som rör sig. En hund hinner springa flera meter innan kameran löser ut efter att man har tryckt ner knappen. Men till mindre rörliga motiv är den bra, och skillnaden i bildkvalité jämfört med µ4/3 är inte jättestor.

Bortsett från möjligheten att skifta objektiv och den vridbara skärmen är den väl lika "avancerad", i så måtto att man har alla manuella inställningsmöjligheter.

Men om man vill ha en systemkamera och inte vill bära på en större klump, ser jag OMD som ett vettigt val, och det är vad jag sannolikt skulle välja själv om jag köpte en ny kamera idag. Jag ser inga vettiga argument emot egentligen, utom möjligen priset, men om man har råd finns ingen orsak att snåla för att komma billigt undan om man därmed också får något som passar sämre. I grunden handlar det nog mest om att ha grejer som man trivs med.

Och det är jättestor skillnad när man ska ta bilder på sånt som händer snabbt. Man hinner ta ganska kvicka förlopp med en systemkamera, sånt som egentligen är omöjligt med en kamera som G7 eller liknande.

Exempel (bild av orm som fångar fisk):
http://uploads.ifokus.se/uploads/9b7/9b71b48f754980a802ee666a664e1f7b/gotcha.jpg

Ormen passar vid ett litet vattenfall i en damm, och när fisken missar att simma upp och faller ner på tvärslån så fångar snoken den medan den sprattlar för att komma ner i vattnet igen.

Vad jag minns kom råformat först tillbaks med G9, fanns på G1-6 men saknades just på G7. Jag hade i varje fall inte tillgång till det i så fall måste det kommit firmware till den senare.

Poängen är den att OM-D är bättre än G3 men bara lite. I dagsläget kan man alltså med strategin jag berättade om köpa 6-9 G-3 för en OM-D. AF är inte fullt lika snabb på Panasonic G-3 som OM-D men tämligen snabb och hästlängder snabbare än den var i Canon G-7.

Vad jag minns kom råformat först tillbaks med G9, fanns på G1-6 men saknades just på G7.

Ja, för den som inte vågar ladda CHDK blir det inget råformat, men om man tankar hem CHDK får man mycket godis i samma påse. Det jag uppskattar mest är Zebra Mode, där man kan se högdagervarningen redan innan man tar bilden. Och G7 är så klart modellen som saknar vridbar skärm, något som jag gärna skulle ha haft där, och som kom tillbaka på senare modeller.

CHDK är inte en firmware, utan ett tillägg till kamerans firmware, som ger tillgång till en massa funktioner som hade varit möjliga att bygga in i firmware. Kameran är ju en liten dator, och den styrs med kommandon på samma sätt som andra datorer. En del av kommandona är direkt åtkomliga på kamerans knappar, men det finns fler, och dem kan man nå genom att använda CHDK om man har en Canon PowerShot eller en del andra kompakter från Canon. Man kan exempelvis ta bildserier för fokusstackning eller göra time-lapse. Det går att ta med lång exponeringstid, och på kameror som inte har råformat öppnas den möjligheten. CHDK är ett program som man startar ifrån minneskortet, och som sedan ligger i kamerans minne och erbjuder en massa nya möjligheter.

Men CHDK kan inte göra kameran snabbare. Om man ska knäppa ormen just när den fångar fisken, så är det nog en fördel med en systemkamera, både för möjligheten att välja rätt objektiv och för att den löser ut när man trycker ner knappen.

Jag tror ts blir gladare med en Nikon D7000 eller Pentax K5. Två som jag ser det mer eller mindre gränslösa modeller. Kanske Pentax i första hand då den kan göras mindre med sina pannkaksobjektiv.

Jag tror att du kommer att bli helt nöjd med OM-D, det är en riktigt fin kamera som du kan växa med. Dessutom finns som du redan känner till flera riktigt bra och kompakta objektiv. Men om man ställer den här typen av frågor här kommer det alltid dyka upp en hel del kommentatorer som gärna framhåller sin egen kompetens och sina egna prylar som de enda rätta, inget att bry sig om.

Martin Hertsius har skrivit en hel del initierat om Olympusen på sin blogg här på fotosidan där du kan läsa om hans intryck från kameran.

Om det nu var mig du refererade till så var vad jag syftade på att får man inte till bra bilder med en kompakt, får man det nog inte med någon annan kamera heller.
Och då antar jag att du själv bara har en kompakt, för då finns det ju ingen anledning att ha en bättre kamera.

Vad jag menade, och säkert övriga också, är att en systemkamera hjälper dig inte mer med komposition och att ta intressanta bilder än vad en kompaktkamera kan göra. I ren bildkvalité och flexibilitet är det förstås oftast överlägset med en systemkamera.
Det är klart att den visst gör. Att stå med utsträckta armar och försöka komponera en vettig bild på en sketen display som man knappt ser i dagsljus, är varken inspirerande eller tillförlitligt. Jag förstår verkligen inte detta snack.

Är det verkligen så? Jag har inte testat sökaren i en NEX, men jag upplever inte att den är "avsevärt sämre" än den optiska sökare som funnits i mina tidigare Nikon-kameror. Visst är den lite klen i starkt solljus, men jag har köpt till en annan ögonmussla som råder bukt på det problemet.
Jag har både en NEX-5N med tillbehörssökare och en OM-D E-M5, och NEX-sökaren är helt överlägsen. Den ger större bild, har högre upplösning och har bättre optik som inte "grötar" i högdagrarna som Olympusen gör på grund av optiska aberrationer i okularet. Den har också bättre dynamiskt omfång, men är inte fullt lika bekväm att hålla mot ögat.

Nu är detta bara en del av kameran och jag föredrar ändå Olympusen överlag.

I teorin är det så, men i praktiken är det ingen jättestor skillnad. Går man från en kompaktkamera till en systemkamera kommer det vara ett stort steg i teknisk bildkvalité oavsett om sensorn är 4/3 eller APS-C.
Jag ser STOR skillnad mellan bildfilerna från NEX-5N och E-M5, men det tycks jag vara ensam om. Bruset är minst ett steg värre vid låga ISO-tal, medan det är mer jämlikt över 1600, lustigt nog.
Dock gör bildstabiliseringen att Olympusen vinner i många lägen, åtminstone där motivet står still.

Vad gäller olika EVF så har jag själv bara G3 men jag har klämt och kännt på alla och min UPPLEVELSE är:
1. Bäst EVF i Sony A77 men märkligt nog upplevde jag den i NEX 7 som sämre vilket kan ha sin grund i placeringen för den var inte så skön att hålla mot ögat.
2. Näst bästa upplevelsen var OM-D då sökaren uppdaterades snabbt i bra ljus och den hade fin kontrast och färg och skön att sätta till ögat.
3. Sedan precis under OM-D var EVF i A55,A35 och den i G3 var ungefär lika bra.

Alla EVF blir gryniga med långsam uppdatering och eftersläpningar i sämre ljus - en optisk sökare OVF är i min mening klart överlägsen under dessa förhållanden men nan kan inte få allt.

Och då antar jag att du själv bara har en kompakt, för då finns det ju ingen anledning att ha en bättre kamera.

Jag har faktiskt fyra kameror. Alla ger utmärkta bilder: mobilkameran, kompaktkameran och två dslr:er. Alla kommer till användning, fast i olika situationer. Alla har också sina för- och nackdelar som gör dem lämpade i olika situationer och för olika motiv.

ANNONS