Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mirakelframkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Har varit nere i Falu Koppargruva och hade då med mig en kamera som inte är så bra på att visa vare sig tider eller bländare när det är mörkt, så jag fotade på högsta bländare f:2 och den långsammaste tiden som jag anser mig kunna handhålla 1/30.

Problemet är att jag har inte en susning om vilket EI jag exponerade efter (1600 eller 6400 eller ännu högre...). Filmen var Tri-X. Därför undrar jag om det finns någon framkallare eller metod som ger mig maximal teckning i skuggorna utan att det byggs upp alltför mycket densitet i högdagern, med andra ord så söker jag en "mirakelframkallning".

De framkallare jag har tillgång till relativt enkelt är: D76 (färdigblandad), Rodinal, RHS-DC, Neofin Röd, Beutler och Microdol X. De två sista är oblandade.

Jag skulle kunna tänka mig Rodinal i sk "stand development" men har aldrig riktigt fått det att funka så ett annat alternativ är någon form av tvåbadsframkallning med exempelvis D76 men vet inte riktigt om det fungerar. Minimal agitering borde vara ett viktigt steg iaf.

/Niklas

Eftersom Rodinal är känslighetsutnyttjande, och det ofta går att exponera ½-1tsteg snålare med den framkallaren, skulle jag rekommendera den. Sen finns ju Ryssoppan, Negatol (var man nu kan få tag i receptet för den) som sägs vara lite av en mirakelframkallare vid pressning. Finns säkert andra namn fär den också. Man skulle också kunna tänka sig börja med t.ex en mjukframkallare som Microdol-X en stund för att avsluta i Rodinal, men det krävs nog lite experimenterande innan man kan ta till något sånt.
http://gelatin-silver.blogspot.com

Man skulle också kunna tänka sig börja med t.ex en mjukframkallare som Microdol-X en stund för att avsluta i Rodinal, men det krävs nog lite experimenterande innan man kan ta till något sånt.

Låter intressant men inget för mig i denna stund. Jag har sett ett flertal foton där man pressat med just Microdol-X där visserligen skuggorna är ohjälpligt svarta men resten såg bra ut, kan tänka mig att framkallningstiden var grymt lång....

Det blir nog rodinal utspädd till 1:100 och 2 tim "semistand", dvs försiktig agitering var 30:e minut. Så får jag se vad som händer...

Länge sedan jag framkallade film nu men jag kom att tänka på boraxlösning som en del i en tvåkomponentframkallare. Men efter lite googling kommer jag nu ihåg att boraxen snarare hjälpte till att få fram ytterligare någon gråskalesteg i lågdagrarna. Är dock rätt säker på att det funkar bäst till normalexponerad film.

Ramlade dock över ett recept på en pressningsframkallare om du kan tänka dig att försöka blanda egen soppa :)

http://www.jackspcs.com/fx11.htm

Lycka till med filmen!

Eftersom Rodinal är känslighetsutnyttjande, och det ofta går att exponera ½-1tsteg snålare med den framkallaren, skulle jag rekommendera den.
Känner till att du är en fena i mörkrummet men blandar du inte ihop Rodinal med någon annan framkallare? Jag har alltid hört att Rodinal ger lägre känslighet och är väldigt olämplig om man pressar film (om man inte vill ha extrem hög kontrast samt grovt korn).
Körde då och då med just pressad Tri-X och Rodinal för att få extremt stora men distinka korn.

=matnyttige;1855704]Känner till att du är en fena i mörkrummet men blandar du inte ihop Rodinal med någon annan framkallare? Jag har alltid hört att Rodinal ger lägre känslighet och är väldigt olämplig om man pressar film (om man inte vill ha extrem hög kontrast samt grovt korn).
Körde då och då med just pressad Tri-X och Rodinal för att få extremt stora men distinka korn.

Man ska inte tro allt man hör. Nej Rodinal är känslighetsutnyttjande, som alla sk snabbframkallare av den typen. Så är filmen exponerad ett steg under (800 ISO) är den ett bra alternativ som jag ser det .Då behövs knappast kompensering i framkallningen heller. Och visst blir kornet mera distinkt och markerat med Rodinal, men det är väl mera en smaksak?

Men om filmen är exponerad ännu snålare och alltså kräver pressframkallning (vilket vi inte vet) är är förmodligen andra framkallare typ Ryssoppan (Negatol, m.fl) förmodligen bättre alternativ. Då är Rodinal mindre lämplig tror jag.

Men om filmen är exponerad ännu snålare och alltså kräver pressframkallning (vilket vi inte vet) är är förmodligen andra framkallare typ Ryssoppan (Negatol, m.fl) förmodligen bättre alternativ. Då är Rodinal mindre lämplig tror jag.

Ryssoppan går väl tyvärr inte att få tag i nuförtiden?? Jag läste om den i FOTO (från mitten av 70-talet) som gjorde ett test med den och andra pressframkallare och de fick fram väldigt bra valörer och skuggteckning, vill jag minnas.

På APUG fann jag detta som jag kommer att pröva:
Och skulle detta inte funka så får jag väl helt enkelt ta och betala de 250:- det kostar och gå ner i gruvan igen... :)
--------------------------------------------------
Rodinal 1+100. ATMO.

1600 - 2 hours. 3 initial inversions, tap on palm of hand to dislodge bubbles. 1 very gentle inversion every 30 minutes followed by a gentle tap to dislodge bubbles.
3200 - same, but for 2.5 hours.
6400 - same, but for 3 hours.
12800 - same, but for 4 hours.

Learned this 30 years ago and have done it the same way since for many hundred rolls.

__________________________________________________ __________________________

If you want a lot of grain, this works as well:
Rodinal 1:50.
30 seconds inversion, than 1 every 5 minutes.

@800: 18 Minuten
@1600: 23 Minuten
@3200: 30 Minuten
@6400: 39 Minuten
@12800: 51 Minuten
------------------------------------

http://www.apug.org/forums/forum37/87932-pushing-tri-x-3200-developer-how-long.html

Jag har hört mycket om Diafine och vad det verkar så är det just denna framkallare som jag söker efter och tack vare en snäll medlem här på Fotosidan har jag fått köpa en förpackning. Jag har nu framkallat rullen i Diafine och kommer inom kort att länka hit några skannade negativ.

Bruset kommer från scannern va? Alltså att du dragit upp det mörka mycket? Kanske skulle funka bättre att kopiera på vanligt sätt.
/matti

Delvis pga skannern men negativet i sig är väldigt tunt så en mörkrumskopia kommer med största säkerhet att bli grymt kornig, fast på ett snyggare sätt än denna.... Jag drog ganska hårt i mellanregistret för att ljusa upp väggen så mycket som möjligt.

Jag lade upp en ny bild på Flickr där bruset inte alls är så stort, vilket beror på att jag i efterbehandlingen lät det svarta vara.

http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/7850889736/in/photostream

/Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto