Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Lyfter du bilden 6-steg vilket det skulle vara fråga om här så skulle kvaliteten bli lidande. En på -3 och en på 0 hade nog givit ett fullgott resultat. Men om man ändå skall göra en HDR av 7 bilder på slutet är det tämligen lite extra jobb att ställa in bracketingen att ta 7 bilder från början. Det jobbiga är om motivet rör sig vilket vågorna tämligen säkert gjorde, då blir det stora fördelar att bara ta 1 bild..

/Karl

Hans slubilder led inte så mkt rörelserna. Jag hade också tagit 7 bilder.
Man vill ju ha så mycket bra material med sig hem som möjligt och är man gedigen HDR-fotograf så tar man oftast fler bilder än en.

/Stefan
 
Hans slubilder led inte så mkt rörelserna. Jag hade också tagit 7 bilder.
Man vill ju ha så mycket bra material med sig hem som möjligt och är man gedigen HDR-fotograf så tar man oftast fler bilder än en.

/Stefan

Nej, men han hade fått maska bort en massa nu och bara använda vissa bitar från vissa bilder för att komma runt det problemet.

Jo, men med en -3 och en 0 hade han kunnat göra 6 TIFF/JPG-bilder som motsvarar -3, -2, -1, 0, 1, 2 och 3 och jobbat vidare precis på samma sätt. Med en D800 hade han kanske till och med klarat sig med 1 exponering för det även om 2 och 3 inte hade varit på topp då.

/Karl
 
Enligt DPreview är D5:an sämre än d800:an på följande (oviktiga) områden:
Image quality RAW, Image quality JPEG, Video samt Value.
D5:an vinner på följande områden:
Features och performance ( 6 FPS)
Ett solkart fall av korrekt betygsättning, 82% för båda kamerorna
 
Enligt DPreview är D5:an sämre än d800:an på följande (oviktiga) områden:
Image quality RAW, Image quality JPEG, Video samt Value.
D5:an vinner på följande områden:
Features och performance ( 6 FPS)
Ett solkart fall av korrekt betygsättning, 82% för båda kamerorna

Ursäkta, jag glömde bort det men D800.an vinner också enligt DP i grenen Low light/High ISO performance
 
Kanske OT men varför har inte canon något AF hjälpljus inbyggt i huset?
jag tycker att den är ovärdelig i skumma situationer.
 
Enligt DPreview är D5:an sämre än d800:an på följande (oviktiga) områden:
Image quality RAW, Image quality JPEG, Video samt Value.
D5:an vinner på följande områden:
Features och performance ( 6 FPS)
Ett solkart fall av korrekt betygsättning, 82% för båda kamerorna

Ja de tittar på helheten och inte bara sensorn när de betygsätter. Och om du är nöjd med D800, varför vara sur på att 5D MK III är lika bra?
 
Ja de tittar på helheten och inte bara sensorn när de betygsätter. Och om du är nöjd med D800, varför vara sur på att 5D MK III är lika bra?

Han kanske trodde det var en ny Nikon D5:a !
Nä jag tyckte han lät glad ju inte sur.

Hade Canon 5D3 haft Croplägen samt inbyggd blixt så hade jag likaväl tagit den pga. av grepp och alla mina Canon gluggar.
Men jag ska konventera till Nikon igen efter 20 år.

Mvh. /LEE
 
Ja de tittar på helheten och inte bara sensorn när de betygsätter. Och om du är nöjd med D800, varför vara sur på att 5D MK III är lika bra?

Men D800 vinner alla kategorier gällande bildkvaliteten vilket är betydligt mer än bara sensor.

Skulle vara kul att få en förklaring till hur dom räknat ihop procentsatsen. Dom kanske tycker att 4fps är för lite för fotograferande och ger Nikon massor med minuspoäng för det.

/Karl
 
Han kanske trodde det var en ny Nikon D5:a !
Nä jag tyckte han lät glad ju inte sur.

Hade Canon 5D3 haft Croplägen samt inbyggd blixt så hade jag likaväl tagit den pga. av grepp och alla mina Canon gluggar.
Men jag ska konventera till Nikon igen efter 20 år.

Mvh. /LEE
Ja en D5.a skulle sitta som en smäck
56Mpixel i croppat läge
 
Måste det vara något fel på testet och borde inte den som har sidan och gjort testet veta mer än någon icke inblandad?

Jag tror inte det är fel på testet, men alla test som visat att d800 är bättre inkl DXO har sågats vid fotknölarna av Canonanhängarna i denna tråden. Jag är mer intresserad av vad det blir för bortförklaring denna gången.

/Karl
 
Jag tror inte det är fel på testet, men alla test som visat att d800 är bättre inkl DXO har sågats vid fotknölarna av Canonanhängarna i denna tråden. Jag är mer intresserad av vad det blir för bortförklaring denna gången.

/Karl

Kan det vara så att det skett en förväxling. Att man av misstag råkat testa D800 mot 5D mark II istället för 5D Mark III
 
Nja, det skulle jag inte tro. Canon EOS 5D Mk III är ju bra på brusreducering i JPG men i RAW-format ska ju D800 vara bättre. Testet gällde ju RAW-filer konverteradei Lightroom 4.
 

Testet jämför kamerorna vid 100 procent på skärmen. Lite som att jämföra en A3 mot A4. Eller som att bedömma bilder på olika avstånd. Det testaren studerar är hur pixlarna ser ut för respektive kamera, inte hur bilderna blir.

Bilderna måste vara tagna med samma utsnitt och visas samma med utskriftsstorlek. Då får D800-bilden mindre pixlar än pixlar än 5D3, precis som när man använder bilder på riktigt.
 
Senast ändrad:
ANNONS