Annons

Fågelidentifikation

Bengt J

Medlem
Tärnor och vadare

Hej,

Finns det någon som kan hjälpa mig att identifiera fåglarna på bilderna? De är alla tagna på samma plats, alltså Skummeslövsstrand.

Bild 1-2 är tagna efter varandra och motivet är det samma
Bild 3 är tagen vid ett annat tillfälle. Visst påminner den om första tärnan, men är inte näbben orange? Är det kanske en synvilla i kvällssolen?
Bild 4 ska väl vara nån slags vadare?

MVH/ Bengt
 

Bilagor

Auberg

Aktiv medlem
Hej,

Finns det någon som kan hjälpa mig att identifiera fåglarna på bilderna? De är alla tagna på samma plats, alltså Skummeslövsstrand.

Bild 1-2 är tagna efter varandra och motivet är det samma
Bild 3 är tagen vid ett annat tillfälle. Visst påminner den om första tärnan, men är inte näbben orange? Är det kanske en synvilla i kvällssolen?
Bild 4 ska väl vara nån slags vadare?

MVH/ Bengt
Hej!

den första fågeln är en juvenil fisktärna. Den andre känns som en kentsk tärna så jag undrar om det inte är bildkvaliteten som luras lite gällande näbbfärg. Den sista bilden visar juvenila kustsnäppor.

Mvh/ Ola
 

Bengt J

Medlem
Hej!

den första fågeln är en juvenil fisktärna. Den andre känns som en kentsk tärna så jag undrar om det inte är bildkvaliteten som luras lite gällande näbbfärg. Den sista bilden visar juvenila kustsnäppor.

Mvh/ Ola
Det kan stämma, jag har sett båda tärnorna där tidigare i år. Tack för hjälpen!

Mvh/ Bengt
 

fredrikz

Aktiv medlem
Stort tack till alla som hjälper till att svara i denna tråden!
Utan er hjälp hade jag nog gett upp i mina första stapplande steg i fågelvärlden.
Grymt bra hjälp!

/ Fredrik
 

gavia

Aktiv medlem
Stort tack till alla som hjälper till att svara i denna tråden!
Utan er hjälp hade jag nog gett upp i mina första stapplande steg i fågelvärlden.
Grymt bra hjälp!

/ Fredrik
inte för att jag varit så behjälplig för dig. men tänk på att alla vi har varit nya någon gång i livet, även när det gälller id av fåglar.
men visa sån uppskattning är alltid trevligt, oavsett om man gjort något eller ej. lär på bara!
///Berglin
 

MixPix

Aktiv medlem
Detta är väl en av få trådar på forumet som jag nästan alltid upplevt som väldigt hjälpsam och tacksam. Givetvis på grund av ett gäng väldigt duktiga skådare/fotografer som tar sig tid att svara men även att de som frågar brukar visa uppskattning och en ödmjuk attityd.

Bra stämning tom efter 700+ inlägg i tråden får väl ses som ett bra omdöme? :)

Ska vi redan nu gissa att inlägg #1000 kommer bli en ormvråk? :)
 

Orre

Avslutat medlemskap
Detta är väl en av få trådar på forumet som jag nästan alltid upplevt som väldigt hjälpsam och tacksam. Givetvis på grund av ett gäng väldigt duktiga skådare/fotografer som tar sig tid att svara men även att de som frågar brukar visa uppskattning och en ödmjuk attityd.

Bra stämning tom efter 700+ inlägg i tråden får väl ses som ett bra omdöme? :)

Ska vi redan nu gissa att inlägg #1000 kommer bli en ormvråk? :)
Sorry, inlägg # 1000 blir en hmmmm.... gulsparv !

//Benny
 

Tbirder

Aktiv medlem
Såg denna fågel i Skåne. Satt i en bil samtidigt så bilderna blev hemska, men förhoppningsvis kan någon berätta för mig vad detta är för fågel! :)
Det är en 1K (1:a kalenderåret dvs juvenil) ormvråk av den ljusa variant som brukar kallas Börringevråk.
Ormvråkar varierar stort i färgsättningen, men ljusare än så här blir de knappast.

Mvh, Toni
 
ANNONS