Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Osquar

Aktiv medlem
Då har man varit ute och letat efter pippisar som jag inte känner igen till 100% igen...

För det första, en ärla av något slag, gissningsvis en gulärla, men jag tycker inte riktigt jag hittar den i fågelboken. Den har så väldigt mycket gult över ögat? Vad är det för någon typ egentligen?

Det andra tror (hoppas...) jag på blåhake, inte för att hakan är blå, men efter diverse googlande så tycker jag mig hitta några 1K-fåglar som ser ut ungefär så här...
Gulärla
Rödstjärt

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
sedan lite vadare...

Först två bilder som visar en trojka som visar framförallt för storleksjämförelser.

3:an i mitten är en kärrsnäppa, men vad är 1 och framförallt 2?

1:an borde vara en småsnäppa.

Då återstår 2:an, den ser ju lite större ut än småsnäppan, kan det vara en sådan, eller är det kanske en sandlöpare?

Samtliga bilder är tagna idag vid Örtofta utanför Lund, och det var väldigt lite vadare på lokalen, dessa tre var i princip ensamma sånär som på någon gluttsnäppa och en förbiflygane enkelbeck.

Tack på förhand!!
1,2 Småsnäppa (storleken varierar hos fåglar precis som hos oss människor...)
3 Kärrsnäppa

/Oscar
 

Lanor

Medlem
vad är detta

Såg den här orädda lilla fågeln i Örebro för någon vecka sedan. Har ingen aning om vad det är, men om jag måste gissa så säger jag någon form av snäppa. Hade tyvärr bara iPhonen med mig, så jag ber om ursäkt för bedrövliga bilder.
IMG_1169.jpg

IMG_1168.jpg
 
ANNONS