Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Möjligheten att kunna filma med yrkeskameran har väl visats sig nödvändigt i dagens snabba nyhetsflöde, att kunna få med en interjuv eller att filma ett dramatiskt ögonblick. Rörliga bilder från nyhetssändningar är vardagsmat sedan länge, och något som man är van att se.

Stillbilder räcker inte till, vi vill se rörliga bilder, men hinner dom verkligen med att börja rigga upp en massa specialutrustning, och ha med sig extra folk som skall skruva på fokus.

Önskar inte den ensamma fotografen att bara trycka på filmknappen, när något oväntat dramatiskt inträffar. Det handlar inte om att spela in en biofilm där ute i verkligheten.

Vad vill man bevisa med att spela in en långfilm med en 5DMKII igentligen, när det finns anpassad utrustning runt hörnet.

//Bengt.
Med tanke på hur mycket verkligt taskig kameravideo vi sett sedan Syrienkrisen startade bl.a. så kan det väl bara vara fotografens egen självbild som sätter hinder i att använda en filmtekniskt taskig DSLR-film. Jag menar hur taskig filmare man är beredd att framstå som. Så är det verkligen egentligen ett problem idag? Vem bryr sig om vem som tagit filmen annat än fotografen sj'älv möjligen i dessa youtube-tider. Nättidningarna är ju fulla med länkar till den typen av filmer också. Det är i själva verket svårt numera att vid ett flyktigt öga avgöra vad som tidningen producerat själv och inte.

Se bara på Aftonbladet som länkar friskt till andra tidningar som de har olika typer av samarbeten med. Ideologierna må vara döda men har man så pass många år på nacken som jag så känns det lite konstigt att en tidning som Aftonbladet länkar till både E24 och Svenska Dagbladet men Shipstedts Aftonbladet finns inga sådana hämningar.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag konsumerar mycket film och så resten av familjen med, i hög kvalitet och på 50 tums skärm mest just nu. Har varit utan proja ett tag, men ska skaffa en ny med 150" duk. Tittar mycket på hur det är filmat och uppskattar underbara scener och sådant ibland mer än handlingen. Kan hända att jag tittat i en halvtimme och sen upptäcker att jag grottat ner mig i den tekniska kvaliten och inte har en susning om vad den handlar om :).

Samma sak med foton egentligen. Visst finns det fängslande bilder som är intressanta även av dålig kvalitet, men jag stör mig lite på det. Jag uppskattar skönhet i bild. Behöver för den skull inte vara "vackert", men när det är bra så är det bra.

När jag skapar vill jag sträva efter det. Det ger mig tillfredställelse.
Sen att det finns miljoner bilder och filmer av skitkvalitet överallt runtomkring gör inte att jag vill sänka mina egna mål.

Sen kan andra tycka annorlunda att "det duger" osv. Helt ok för mig, men jag vill inte ha det så.


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En av Stenis käpphästar har väl länge varit att det blir bättre och är enklare att filma med hustruns HX9V än att använda systemkameran, och det stämmer nog fortfarande (fast RX100 kan nog vara ännu bättre för det ändamålet).

Ska man få bra resultat med en A77 eller A99 för filmning krävs förmodligen mer kunskaper, vana och i viss mån också tillbehör än de flesta stillbildsfotografer har.

Den enda video jag nånsin lagt ut på nätet är denna som jag gjorde med NEX-7 och 50/1,8 - den är rätt kass :)
Det finns efterföljare till HX9V konceptet och det finns självfallet RX100 också som inte är riktigt samma sak, men de förra har fördelen/nackdelen (beror på hur man ser det) att ha lite längre zoomspann än RX100. Även Pasonic har ju i åratal gjort ett antal mindre kameror med utmärkta videofunktioner som väl kan matcha Sony.

Vi kan fortsätta prata förbi varandra Per och jag (det är inte första gången :) även om vi precis vet vad den andre ska säga) och andra hur länge som helst här, men min poäng är att jag har svårt att se att inte de som videofilmar professionellt med DSLR-system skulle vilja ha både motorzoom och möjlighet till följande AF exv. om det bara fanns i deras ergonomiskt mediokra DSLR-system. Det finns i princip inte ännu men var så säkra på att det kommer - tro inget annat. Att sedan en stor FF-sensor ger ett större skärpedjup är sant men det innebär även andra typer av problem som redan berörts då 25-35 MB bilderstorlek måste strippas hårt till en tiondel av den storleken som praktiskt brukar i filmframes. Bara så att det inte finns folk som tror att man faktiskt drar full nytta av all den detaljering och bildkvalitet som en FF-stillbild kan ge. Att sedan detta inte heller är nödvändigt är väl egentligen en annan fråga.

En sak kan jag sträcka mig till att medge och det är att det förmodligen är lättare att hålla en större kamera riktigt still och man ska ju ha stativ i alla lägen man kan. Det tar lite tid även med en kompakt att verkligen få till hyfsade videos. Jag kollade på en del filmer vi tog i Serengeti i vintras med HX9V och jag ser tydligt att det blir bättre resultat med ökad medvetenhet och träning. Där kan man inte ha stativ normalt. Bäst blir det ofta genom att man rör kameran så lite som möjligt men motorzoom tycker jag är ett måste i sammanhang som dessa. Det är ovärderligt och även autofokusen. Dessutom är ju AF i kompakten mycket mjukare och smidigare än som den fungerar i mina andra kameror oavsett om det är min NEX eller min A580. Märkligt nog även ljudet bättre i kompakten.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag konsumerar mycket film och så resten av familjen med, i hög kvalitet och på 50 tums skärm mest just nu. Har varit utan proja ett tag, men ska skaffa en ny med 150" duk. Tittar mycket på hur det är filmat och uppskattar underbara scener och sådant ibland mer än handlingen. Kan hända att jag tittat i en halvtimme och sen upptäcker att jag grottat ner mig i den tekniska kvaliten och inte har en susning om vad den handlar om :).

Samma sak med foton egentligen. Visst finns det fängslande bilder som är intressanta även av dålig kvalitet, men jag stör mig lite på det. Jag uppskattar skönhet i bild. Behöver för den skull inte vara "vackert", men när det är bra så är det bra.

När jag skapar vill jag sträva efter det. Det ger mig tillfredställelse.
Sen att det finns miljoner bilder och filmer av skitkvalitet överallt runtomkring gör inte att jag vill sänka mina egna mål.

Sen kan andra tycka annorlunda att "det duger" osv. Helt ok för mig, men jag vill inte ha det så.


/Mats
Grejen Mats är att telefonkvalitet numera är produktionskvalitet oavsett om det handlar om film eller stillbild. Nu pratar du förbi mig tycker jag. Jag har väl inte pratat om att man inte ska sträva efter perfektion om man kan det . Grejen med dagens taffliga DSLR-teknik är ju att det inte kan vara lätt. Man riskerar ju att stångas med de tekniska begränsningarna så att man inte hinner med i svängarna för att man inte har tillräckligt bra teknik. Tycker du att det är svårt att se? Om man sedan väljer det man väljer trots det så är väl det ett aktivt val som man sedan tvingas anpassa sig till. Det är bara det jag säger. DSLR är riktigt taffligt filmhandhavande och den ståndpunkten kommer ur viss egen praktik. Även jag har tagit en del film men lämnar det normalt till frugan. Jag skulle inte göra det bättre själv. Min erfarenhet är att jag inte kan filma till närmelsevis lika bra med en DSLR som med en av dessa kompakter vi använt. Jag ser mig som normalbegåvad rent allmänt och om jag tycker som jag gör så är jag hyfsat övertygad om att många med mig tycker lika dant.

Det är en viss skillnad med SLT-tekniken och det ska bli kul att se avd A99 kan göra men hittills är det ju få som prövat skapelsen även om det finns en del filmer på nätet nu. DSLR-kameror till filmning är under all kritik hanteringsmässigt. Den rudimentära filmteknik vi har i DSLR:er ingen nämnd och ingen glömd är patetisk. Så länge det är så avstår jag. Du pratar som om A99 finns redan men mig veterligen finns inga produktionsex ute ännu, så ha inte så bråttom med slutsatserna för vi har ännu inte sett ett produktionsex. Jag säger det bara så att du inte ramlar genom golvet i besvikelse denna gången också.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
???

Pratar som om A99 redan finn?
Nä jag pratar inte om den alls och jag kommer inte ramla genom nåt golv.
Har klämt på A99 och den övertygade inte. Säljer nu allt Somy och tänker sedan inhandla en Nikon.

Ska bli en Nex-6 också och det kan säkert ä en filmas med den med.

A77 är förbaskat trevlig att filma med och det lir mycket bra resultat och min son är arg på mig för att jac ska sälja den då han är mitt uppe i ett filmprojekt.

Pro video gear är inte heller enkelt att filma med och DSLR är inte så dåligt heller men som sagt det kräver lite mer. Bara att du kan fotografera men inte är så van vid film. På ett semesterbildsforum kanske folk talar sig varma för kompakter och sägef att systemkamerlr är svåra förr att det är massa saker som ska ställas in och så.

Grejen är att om du filmar en scen med kameran still på stativ och mitt i handlingen vill flytta fokus från en person i förgrunden till någog som händer i bakgrunden så funkar inte det med kompakt. Vetman vad man vill och är erddd att lägga ner lite jobb i sin strävan för att nå dit behövs verktyg som funkar.

När jag fotograferar är du säkert inte heller ute efter att knäppa kort bara, eller hur?

Så det är i högsta grad ett aktivt val för att komma åt de speciella egenskaper som en stor sensor ger med skärpedjupskontroll osv. Tror också att D600 har möjlighet till steglös iriskontroll under filmning, men är inte helt säker. Det blir komplementerat med rigg med follow-fokus o h separat skärm. Troligen ingen Ninja doch då den är dyr occh dessutom rätt liten. Finns större skärmar med peaking som är billigare men inte har inspelning så man gör det till kortet istället.


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
???

Pratar som om A99 redan finn?
Nä jag pratar inte om den alls och jag kommer inte ramla genom nåt golv.
Har klämt på A99 och den övertygade inte. Säljer nu allt Somy och tänker sedan inhandla en Nikon.

Ska bli en Nex-6 också och det kan säkert ä en filmas med den med.

A77 är förbaskat trevlig att filma med och det lir mycket bra resultat och min son är arg på mig för att jac ska sälja den då han är mitt uppe i ett filmprojekt.

Pro video gear är inte heller enkelt att filma med och DSLR är inte så dåligt heller men som sagt det kräver lite mer. Bara att du kan fotografera men inte är så van vid film. På ett semesterbildsforum kanske folk talar sig varma för kompakter och sägef att systemkamerlr är svåra förr att det är massa saker som ska ställas in och så.

Grejen är att om du filmar en scen med kameran still på stativ och mitt i handlingen vill flytta fokus från en person i förgrunden till någog som händer i bakgrunden så funkar inte det med kompakt. Vetman vad man vill och är erddd att lägga ner lite jobb i sin strävan för att nå dit behövs verktyg som funkar.

När jag fotograferar är du säkert inte heller ute efter att knäppa kort bara, eller hur?

Så det är i högsta grad ett aktivt val för att komma åt de speciella egenskaper som en stor sensor ger med skärpedjupskontroll osv. Tror också att D600 har möjlighet till steglös iriskontroll under filmning, men är inte helt säker. Det blir komplementerat med rigg med follow-fokus o h separat skärm. Troligen ingen Ninja doch då den är dyr occh dessutom rätt liten. Finns större skärmar med peaking som är billigare men inte har inspelning så man gör det till kortet istället.


/Mats
Utan att lägga aspekter på filmkvalitet (är ju själv stillbildsfreak, men älskar att se välgjorda filmer) så anade jag att det var här du skulle hamna. D v s en foten hos Nikon och den andra hos Sony (NEX).
Skaffa bara adaptrar så att du kan bländarstyra alla Nikonobjektiv på NEX också.
Finns en som heter Kipon NIK/G-NEX som är billig och bra och den reglerar även den interna bländaren i de gluggar som saknar som yttre bländarring.

Behöver du artikelnumret får du maila mig så ska jag leta upp det.

Sedan är ju detta en A77-tråd. A99-tråden verkar stendöd.

//Lennart
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Utan att lägga aspekter på filmkvalitet (är ju själv stillbildsfreak, men älskar att se välgjorda filmer) så anade jag att det var här du skulle hamna. D v s en foten hos Nikon och den andra hos Sony (NEX).
Skaffa bara adaptrar så att du kan bländarstyra alla Nikonobjektiv på NEX också.
Finns en som heter Kipon NIK/G-NEX som är billig och bra och den reglerar även den interna bländaren i de gluggar som saknar som yttre bländarring.

Behöver du artikelnumret får du maila mig så ska jag leta upp det.

Sedan är ju detta en A77-tråd. A99-tråden verkar stendöd.

//Lennart
Den kamera som gett mig absolut mest glädje är A850/A900.
Det jag önskat var en uppdaterad sådan, fast me video och sensor med lägre brus och inbyggd blixt för en överkomlig summa.

Nu finns den, men det råkar inte vaa Sony som gör den.

Lite irriterande att bhöva välja mellan hög ljusstyrka eller stabilisering eller dyrt Tamron för normalzoom. Blir ett Sigma 24-70/2,8 IF HSM och ett 70-200/2,8 till att börja med.


/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Nää det går inte lika bra men det går och man anpassar sina arbetssätt efter de begränsningar man lever under och då tycker man sig kanske inte ha några problem.
Jodå, det går lika bra. Med den extrautrustning en spelfilmsfilmare skaffar till sin digitala småbildskamera med videoinspelningsmöjlighet så blir utrustningen tillräckligt bra. Det gör att inspelningsutrustningen inte längre är det viktigaste problemet att lösa, så man kan ägna sig åt viktigare saker som behöver göras för att filminspelningen ska bli så bra som möjligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Tror också att D600 har möjlighet till steglös iriskontroll under filmning, men är inte helt säker.
Nej, D600 har inte det. D800 har det dock, om jag inte minns fel.

Men om man monterar ett objektiv om har en bländarring så kan man förstås ändra bländaren medan men spelar in video med en D600.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
???

Pratar som om A99 redan finn?
Nä jag pratar inte om den alls och jag kommer inte ramla genom nåt golv.
Har klämt på A99 och den övertygade inte. Säljer nu allt Somy och tänker sedan inhandla en Nikon.

Ska bli en Nex-6 också och det kan säkert ä en filmas med den med.

A77 är förbaskat trevlig att filma med och det lir mycket bra resultat och min son är arg på mig för att jac ska sälja den då han är mitt uppe i ett filmprojekt.

Pro video gear är inte heller enkelt att filma med och DSLR är inte så dåligt heller men som sagt det kräver lite mer. Bara att du kan fotografera men inte är så van vid film. På ett semesterbildsforum kanske folk talar sig varma för kompakter och sägef att systemkamerlr är svåra förr att det är massa saker som ska ställas in och så.

Grejen är att om du filmar en scen med kameran still på stativ och mitt i handlingen vill flytta fokus från en person i förgrunden till någog som händer i bakgrunden så funkar inte det med kompakt. Vetman vad man vill och är erddd att lägga ner lite jobb i sin strävan för att nå dit behövs verktyg som funkar.

När jag fotograferar är du säkert inte heller ute efter att knäppa kort bara, eller hur?

Så det är i högsta grad ett aktivt val för att komma åt de speciella egenskaper som en stor sensor ger med skärpedjupskontroll osv. Tror också att D600 har möjlighet till steglös iriskontroll under filmning, men är inte helt säker. Det blir komplementerat med rigg med follow-fokus o h separat skärm. Troligen ingen Ninja doch då den är dyr occh dessutom rätt liten. Finns större skärmar med peaking som är billigare men inte har inspelning så man gör det till kortet istället.


/Mats
Ena veckan ska du köpa en Nikon D800, andra veckan nog behålla din A77 eller köpa en A99 eftersom D800 inte är optimerad för filmning och nästa vecka blir det nog en Nikon igen - en D600 då för den är väl bättre på att filma kanske. Jag måste säga att jag har lite svårt att hänga med i svängarna. För mig verkar det nog som att A99 med sin SLT-teknik borde ha avsevärt bättre förutsättningar som filmkamera än taffliga DSLR-lösningar ... men valet är fritt. Man måste nog ge A99 en större chans än några minuters kläm och känn på Sony Center. Av de tjockkameror som finns nu så bara måste A99 ha de bästa förutsättningarna med sin SLT-teknik att lösa de specialla problem som finns kring filmning med kameror i grunden gjorda för stillbild.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jodå, det går lika bra. Med den extrautrustning en spelfilmsfilmare skaffar till sin digitala småbildskamera med videoinspelningsmöjlighet så blir utrustningen tillräckligt bra. Det gör att inspelningsutrustningen inte längre är det viktigaste problemet att lösa, så man kan ägna sig åt viktigare saker som behöver göras för att filminspelningen ska bli så bra som möjligt.
Du säger det ju så bra själv så jag har knappt något att tillägga. "Tillräckligt bra" är själva definitionen på den kompromiss den lösningen är. Inte optimal men tillräckligt bra - för vaddå? En del? Men med tiden kommer även stillbildskameror att utrustas med de funktioner som idag saknas. En del är redan på ingång.

Det här är exakt samma diskussion jag upplevt med en del Leica-kramare, som inte tycker det är några problem med begränsningarna i ett kamerasystem som målmedvetet ställt sig vid sidan av all kamerateknisk utveckling, de senaste 25 åren. Ja, inbyggd exponering finnes men varken AF eller bildstabilisering, följande AF eller filmning eller Direct Manual Focus eller focus peaking eller, eller alla andra fantastiska funktioner som man idag finner i minsta sketna instegs-DSLR - bara möjlighet till verkligt bra teknisk bildkvalitet rent teoretiskt sett och där konvergerar väl de två gruppernas argument.

Vad ska man med allt det där till när man ändå bara använder manual fokus och jobbar strikt med zoonsystemet, tycks man resonera. Visst, men den hållningen är nog begränsad till en grupp verkliga nördar som har mer gemensamt med "analoga sällskapet" i Midsommerserien. Ni vet "no batteries, no microchips and no goddamn pixels". I DSLR-halvproffsfilmvärlden är argumenten lite annorlunda men man bortser från funktioner i verktygslådan som riktiga filmkameror har och riktiga filmfotografer ser som självklara men som saknas i DSLR-lösningar. Man bortser från dem för att DSLR:er är tekniska kompromisser när det gäller filmning som folk sväljer för att de inte har råd med "the real stuff".

I verkliga fältförhållanden så kan man inte kontrollera allt manuellt utan då förlitar vi oss på alla dessa automatiska lösningar för att vi ska slippa göra allt manuellt och inte missa "the moment" med an vi står där och blippar på knappar eller vrider på rattar och fokusringar.

Jag har själv några förlorade bilder som jag fortfarande efter 30 år grämer mig över att jag missade, för att jag inte hade den automatik som finns idag. Jag stod där och kisade och försökte sätta skärpan och så var det borta. Jag har inte svårt att föreställa mig att exakt samma villkor gäller vid filmning. Dessutom har jag en känsla att det är fan så mycket lättare att kontrollera och efterbehandla en stillbild än ett flöde bilder i en filmtagning. Det är förmodligen mycket svårare att rätta till fel i efterhand i film.

Jag blir lite irriterad på dessa omskrivningar för de ger vid handen att att man skulle avstå att använda funktionerna även om de fanns och det tror jag inte. Funktionerna är nog mer än välkomna när de kommer :). Allt annat har jag svårtatt tro på. Så jag förstår att detta är fantastiskt för indiefilmare och att de är beredda att svälja kompromisserna så länge de måste men jag tror inte att de inte skulle uppskatta en bättre verktygslåda om de bara slpp betala vad det kostar.
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ena veckan ska du köpa en Nikon D800, andra veckan nog behålla din A77 eller köpa en A99 eftersom D800 inte är optimerad för filmning och nästa vecka blir det nog en Nikon igen - en D600 då för den är väl bättre på att filma kanske. Jag måste säga att jag har lite svårt att hänga med i svängarna. För mig verkar det nog som att A99 med sin SLT-teknik borde ha avsevärt bättre förutsättningar som filmkamera än taffliga DSLR-lösningar ... men valet är fritt. Man måste nog ge A99 en större chans än några minuters kläm och känn på Sony Center. Av de tjockkameror som finns nu så bara måste A99 ha de bästa förutsättningarna med sin SLT-teknik att lösa de specialla problem som finns kring filmning med kameror i grunden gjorda för stillbild.
Det var längesedan som jag var på vippen att lämna sony och skaffa en D800. Mest för att Sony dröjde så förbaskat och flyttade fram releasen ytterligare. Sen bestämde jag mig för att sitta still och vänta ut A99 i alla fall, för det fanns hopp om att de skulle göra något alldeles speciellt med den, men det har det ju visat sig att de inte gjort, utan bara släppt en A77 med större sensor och utan blixt till högt pris.

Hade tänkt hoppa över A77, tyckte inte den var riktigt mogen och att EVF-tekniken behövde lyftas rejält vilket jag förväntade mig. Nu är det inte så, utan den är exakt lika som i A77 och kameran känns extremt lik. Andra må hylla den för att den är så rolig osv, men jag tycker inte riktigt det. Den hackar vid serietagning så man tappar kontakt med motivet, den visar inga nyanser utomhus i solljus så man kan inte finkomponera och flytta sig för att se skuggspel osv. och den är seg i starten, flashar ljust när man sätter på den så man förlorar mörkerseende och är seg i starten osv. Fördelarna som det skulle ge har de inte riktigt dragit nytta av fullt ut och jag trodde att A99 skulle bli radikalt annorlunda, vilket var en förutsättning för mig (och gissar jag också för Sonys möjligheter att lyckas). Nu är det inte så med A99 heller, utan det är precis samma.

Dessutom har Sony fuckat upp sitt fina blixtprotokoll. A77 exponerar fel och ger blackouts vid trådlös blixt. Möjligt att det är fixat i A99, men jag misstänker att det inte är det för att det kan ha att göra med att de måste stänga för sensorn vid pre-flash. Det är väl därför det märkliga laget vid trådlös blixt i LV-läge finns på A580, att sensorn inte funkar om den blir exponerad av preflash-sekvensen eller nåt. Dessutom har de ju plockat bort den inbyggda blixten.

Så jag bestämde mig för länge sedan, men backade sedan för att ge Sony en chans ändå, men de har inte uppfyllt mina förväntningar.

Fördelar och nackdelar finns det såklart, så allt är inte kass.
A99 kostar 6000 kr mer verkar det som. För det får man 50fps video, stabilisering även med ljusstarka objektiv, AF i video och det starkaste kortet för filmning den nya främre kontrollratten som kan ge samma funktioner som iris och Gain-kontroller på videokameror.

Sen ska kameran inte bara användas för filmning. Stillbild är viktigt och där föredrar jag DSLR efter att ha kört EVF ett tag. D600 har lagom upplösning för FF, fantastiska lågljusegenskaper och är mogen och funkar och har ett bra blixtsystem och är ganska billig relativt sett.

Sen blir det som sagt en NEX-6 också och det är möjligt att för filmprojekten kan den användas. Vi får se, men det blir follow-fokus rigg osv. ändå.

Tyvärr har jag inte pengarna för att just nu gå ut och handla, så det blir lite i taget.

Det är min bedömning. Andra får tycka olika. jag byter.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
I DSLR-halvproffsfilmvärlden är argumenten lite annorlunda men man bortser från funktioner i verktygslådan som riktiga filmkameror har och riktiga filmfotografer ser som självklara men som saknas i DSLR-lösningar. Man bortser från dem för att DSLR:er är tekniska kompromisser när det gäller filmning som folk sväljer för att de inte har råd med "the real stuff". ..
De grejer som skiljer pro-video gear från DSLR är tysta mjuka steglösa kontroller för iris, Shutter, Gain och ND-filter. Annars inget egentligen. Dessa kameror är också ett byggsystem och nakna så att man behöver riggar, FF-hjul, mattte-boxar och såna saker. Gain går att fixa med ISO, Iris i de flesta fall med bländarinställning och det finns steglösa externa ND-filter. En sak i taget av detta kan på A99 skötas med det främre hjulet, vilket är en bra sak. Nikon D4 har möjlighet till steglös bländarstyrning vid filmning, men tydligen inte D600 då, fast det borde gå att fixa med bländarringen stegvis ändå. AutoISO fixar exponeringen.

Det man får istället är en större sensor än super-35.

kameran kostar 20 000 istället för 150 000 och man får ett 50/1,4 för några tusenlappar istället för ett par tiotusenlappar osv.

Visst är det "fattigmans-prylar", men öppnar helt nya möjligheter för oberoende filmmakare som inte funnits förut. De har varit hänvisade till konsumentkameror eller hyrutrustning för enstaka scener och har inte kunnat göra samma filmatiska skapelser som Hollywood, men nu går det.

Ok, filmer som The Blair Witch Projekt osv. har nått framgångar ändå :)

Det du jämför med som finesser med AF osv i semesterfilmkamerorna finns inte där heller. De kan visserligen ha ergonomi inbyggt som underlättar, men det är begränsat och dessa grejer finns inte på provideo heller.

Så du ska inte jämföra DSLR filmning med konsument-videokameror. Det är fel spelplan.
Därför håller jag med PMD om att om man är stillbildsfotograf och har en bra systemkamera med filmmöjlighet fast vill ta semesterfilmer att hellre köpa en separat videokamera eller en kompakt att filma med. Filmning med DSLR har potential att skapa mästerverk, men det krävs mycket för att nå dit och är man inte beredd på det så blir det lätt skit.

På samma sätt som om du sätter provideo-gear i händerna på någon som inte kan så blir det också kass. Inte för att grejerna är dåliga, de duger ju till att göra blockbusters med.


/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har själv några förlorade bilder som jag fortfarande efter 30 år grämer mig över att jag missade, för att jag inte hade den automatik som finns idag. Jag stod där och kisade och försökte sätta skärpan och så var det borta. Jag har inte svårt att föreställa mig att exakt samma villkor gäller vid filmning.
Ytterst sällan. Vid en filminspelning förbereder man noga innan tagning, så man har gott om tid att ställa in de fokuslägen som ska användas vid tagningen.
 

PMD

Aktiv medlem
Så du ska inte jämföra DSLR filmning med konsument-videokameror. Det är fel spelplan.
Därför håller jag med PMD om att om man är stillbildsfotograf och har en bra systemkamera med filmmöjlighet fast vill ta semesterfilmer att hellre köpa en separat videokamera eller en kompakt att filma med. Filmning med DSLR har potential att skapa mästerverk, men det krävs mycket för att nå dit och är man inte beredd på det så blir det lätt skit.
Ja, jag har ju försökt och skit var precis vad det blev. :)

Numera tar jag en kompaktkamera, eller en liten handhållen videokamera, om jag vill videofilma lite. Det blir mycket bättre. Jag gör alltså inga filminspelningar utan videofilmar bara familjen lite då och då och kanske en snutt på semestern.
 

PMD

Aktiv medlem
Du säger det ju så bra själv så jag har knappt något att tillägga. "Tillräckligt bra" är själva definitionen på den kompromiss den lösningen är. Inte optimal men tillräckligt bra - för vaddå? En del? Men med tiden kommer även stillbildskameror att utrustas med de funktioner som idag saknas. En del är redan på ingång.
Jag tycker att det är kul med nya finesser. Vad jag försöker förklara är att de nya finesser som du tror kommer (och det har du antagligen rätt i) inte är så speciellt användbara för filmare. Regisserad filminspelning är väldigt annorlunda mot semester- och familjefilmande.

Jag har inte sett att filmare skrikit efter följande autofokus, och jag tvivlar på att de kommer att använda sådan, annat än ytterst marginellt, även i framtiden. Formen för film är ganska etablerad vid det här laget.

För naturfilmare kan det vara mer användbart med följande autofokus, men naturfilm är en egen liten nisch.

Det här är exakt samma diskussion jag upplevt med en del Leica-kramare, som inte tycker det är några problem med begränsningarna i ett kamerasystem som målmedvetet ställt sig vid sidan av all kamerateknisk utveckling, de senaste 25 åren.
Kanske, kanske inte. Jag ser stora skillnader, och vissa små likheter.

Leicafotografer har vant sig vid en speciellt teknik för fotografering. Mätsökarkameror har i stort sett dött ut bland övriga märken, men Leica strävar på. I vissa situationer (antagligen rätt många för just Leciafotografer) är en mätsökaren överlägsen det mesta andra sätt att ställa fokus.

Filmare brukar inte vara negativ till ny och avancerad teknik, men de har sina fasta rutiner för hur en filminspelning går till, så de är inte speciellt intresserade av sådan teknik som inte tillför något.

F.ö. har Leica M focus peaking.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Du säger det ju så bra själv så jag har knappt något att tillägga. "Tillräckligt bra" är själva definitionen på den kompromiss den lösningen är. Inte optimal men tillräckligt bra - för vaddå? En del? Men med tiden kommer även stillbildskameror att utrustas med de funktioner som idag saknas. En del är redan på ingång..
Tillräckligt bra i jämförelse med professionella film-kameror som kostar en kvarts miljon eller så är det som gäller. Där har knappast autoläget med AF eller fixfokus i en kompakt till speciellt mycket att hämta.

Jämfört med konsumentvideokameror eller kompakter så finns otroliga möjligheter med FF DSLR och de förra är definitivt inte tillräckligt bra i det sammanhanget. De grejer som saknas på DSLR jämfört med pro-video - manuell kontroll av Gain/Iris/Shutter och ND-filter mm. finns ju inte på de enklare video-kamerorna och kompaktkamerorna heller, så det är sas. fel grejer du efterlyser.

Som sagt, tror vi pratar förbi varandra lite grand.


/Mats
 

Bengf

Aktiv medlem
Utan att lägga aspekter på filmkvalitet (är ju själv stillbildsfreak, men älskar att se välgjorda filmer) så anade jag att det var här du skulle hamna. D v s en foten hos Nikon och den andra hos Sony (NEX).
Skaffa bara adaptrar så att du kan bländarstyra alla Nikonobjektiv på NEX också.
Finns en som heter Kipon NIK/G-NEX som är billig och bra och den reglerar även den interna bländaren i de gluggar som saknar som yttre bländarring.

Behöver du artikelnumret får du maila mig så ska jag leta upp det.

Sedan är ju detta en A77-tråd. A99-tråden verkar stendöd.

//Lennart
A99 tråden stendöd, tror jag det Mats skall köpa en Nikon, plus att A99 anses för dyr, och att A99 tråden handlade mest om D600 för den kan tillräckligt mycket till bättre pris.

Den som gick in ny i A99-tråden måste ha undrat var han/hon hamnat, för där rekomenderade man att köpa D600 i stället. Detta är helt unikt och förekommer inte i någon annan tråd, och så pratar man om fanatiska Sonyanvändare som dessutom är känsligare än andra.

Tråden dödade sig självt, för så många anser innan någon vet att D600 är kanonköpet och om inte Sony sänker priset rejält på A99 så har den inget att hämta. Ett fåtal vill vara snälla och kan tro att Filmfunktion kan bli bra i A99 så dom kan köpa den för filmningens skull, stillbilder är D600 bättre på.

Så här såg det ut i tråden innan Liemannen gjorde besöket.
 

Bengf

Aktiv medlem
De grejer som skiljer pro-video gear från DSLR är tysta mjuka steglösa kontroller för iris, Shutter, Gain och ND-filter. Annars inget egentligen. Dessa kameror är också ett byggsystem och nakna så att man behöver riggar, FF-hjul, mattte-boxar och såna saker. Gain går att fixa med ISO, Iris i de flesta fall med bländarinställning och det finns steglösa externa ND-filter. En sak i taget av detta kan på A99 skötas med det främre hjulet, vilket är en bra sak. Nikon D4 har möjlighet till steglös bländarstyrning vid filmning, men tydligen inte D600 då, fast det borde gå att fixa med bländarringen stegvis ändå. AutoISO fixar exponeringen.

Det man får istället är en större sensor än super-35.

kameran kostar 20 000 istället för 150 000 och man får ett 50/1,4 för några tusenlappar istället för ett par tiotusenlappar osv.

Visst är det "fattigmans-prylar", men öppnar helt nya möjligheter för oberoende filmmakare som inte funnits förut. De har varit hänvisade till konsumentkameror eller hyrutrustning för enstaka scener och har inte kunnat göra samma filmatiska skapelser som Hollywood, men nu går det.

Ok, filmer som The Blair Witch Projekt osv. har nått framgångar ändå :)

Det du jämför med som finesser med AF osv i semesterfilmkamerorna finns inte där heller. De kan visserligen ha ergonomi inbyggt som underlättar, men det är begränsat och dessa grejer finns inte på provideo heller.

Så du ska inte jämföra DSLR filmning med konsument-videokameror. Det är fel spelplan.
Därför håller jag med PMD om att om man är stillbildsfotograf och har en bra systemkamera med filmmöjlighet fast vill ta semesterfilmer att hellre köpa en separat videokamera eller en kompakt att filma med. Filmning med DSLR har potential att skapa mästerverk, men det krävs mycket för att nå dit och är man inte beredd på det så blir det lätt skit.

På samma sätt som om du sätter provideo-gear i händerna på någon som inte kan så blir det också kass. Inte för att grejerna är dåliga, de duger ju till att göra blockbusters med.


/Mats
Nu pekar du på det viktigaste, FF-DSLR har potential till mästerverk, har man så stora filmplaner att man vill slå Sven Nykvist på fingrarna och hämta ut en Oskar. då räcker det inte på långa vägar även om du skulle vinna en miljonkamera att filma med.

Tyvärr så ser inte vanliga biobesökaren vilken kunskap och skicklighet och dom svårigheter som skall övervinnas för att få till dom speciella bildvinklar, detta rätta ljuset och mycket mera.
 
ANNONS