Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mjukvarukalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

xlunja

Aktiv medlem
Hej!

Är det möjligt att mäta hur mycket av färgtonerna som försvinner när man mjukvarukalibrerar en skärm.
Använder en Spyder 4.

Jag vet inte om jag missförstår dig nu men mjukvara som följer med ger dig ju ett diagram över hur stor del av den gamut du valt som täckts in. Du kan få data filtrerat så det visar Adobe RGB respektive sRGB.

Tack för svaren.
Var kanske lite otydlig i min fråga.

Vad jag menar är att en 8-bitars skärm visar 255 nivåer av varje färg. Av vad jag förstått så minskar antalet nivåer om grafikkortet måste korrigrigera vika färger som ska visas för att mostvara de som kalibreringsprogrammet anser vara rätt.

Om en skärm visar 70 % av argb före kalibrering kan ju detta innebära att den trots detta visar en betydligt större färgrymd än argb men förskjuten. Om den sedan efter kalibrering visar 90 % av argb kan ju detta innebära att färgrymden (bitdjupet) minskat men korrigerats till att täcka så mycket som möjligt av argb

ANNONS
Götaplatsens Foto