Annons

En canon 6D eller en Canon 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Heléne89

Medlem
Hej känner nu att min Canon EOS 5D börjar få några år på naken och borde med värdighet pensioneras.

Funderingen är ska jag köpa en 6D som slår högre med ISO , Batteritid (i antal bildtagningar räknat) men faller i snabb slutartid än motståndaren i detta fall 5Dmark II då jag inte har en budget för jätten 5D Mark III.

Jag vill ha en kamera som kan leverera i skärpa och snabb slutartid då min huvudsyssla är att fotografera extremsporter som bilrace och galopp samt hästhoppning, behöver en kamera som levererar i lera som sol.

Frågorna är :
- Fungerar mina objektiv jag har till min 5D eos till 6D?
- Är 6D ett bättre köp eller är de likvärdiga?
(Hur mycket mer ger de där extra 4000 i slutartid?)
-Finns det någon som gått igenom samma pärs? och isf hur tänkte du?

Vänliga ödmjuka hälsningar
Helene

(Ber om ursäkt för felstavningar då jag har dyslexi)

Hej,

Jag är inte alls någon expert, men svarar lite ändå:

Objektiven som passar 5d skall också passa 6d och 5d mark 2.

Hur mycket har du fotat hittills på kortare tider än 1/4000 s? Själv har jag nog nästan aldrig gjort det, så för min del hade just det inte spelat någon roll.
(Själv brukar jag ofta vilja gå mot längre tider för motorsport m.m. för att få lite fart i bilderna, men det är ju förstås beroende på hur man villl ha det och vilken sport det är! :))

För sport är väl annars just 5d mark 3 bättre p.g.a. den bättre autofokusen, men den är ju som sagt rätt dyr....

(Snygga bilder du tagit!)

Hur ofta har du nytta av en så snabb slutartid? 1/4000 räcker väl för de flesta sporter? =) Använder du blixt är det ju iförsig viktigt att jämföra snabbaste blixtsynctid om det känns relevant för dig.

Fotar man snabb sport så är ju autofokusen en betydligt viktigare egenskap vilket talar mer för 7D än de kameror du föreslår. Ja förutom 5d mark 3 förståss =)

Känner att jag skulle ha varit lite tydligare med mina önskemål av kameran.
Min 5D har en tendens att bli brusig på högsta iso 1600 nr jag tar porträttbilder något som jag inte gillar. Den har även svårt att hänga med i fokus och ofta blir bilderna oskarpa för att den hinner inte med att fokusera eller att jag måste gå ner så långt i tid pga den dålia ISOn att jag inte kan ta bilder i snabb serie utan måste ta en i taget. Gott och ont på detta då jag blivit sjukt bra på att sätta fokusen själv och tajma rätt med tyvärr blir de ofta något oskarpa.
Jag fotar ju alltid utomhus i alla väder så jag vackert får anpassa mig efter kundens tider och tyvärr inte kan påverka vädret. De gånger jag fotar inomhus blir bilderna ett enda stort brus.

Därför vill ha en kamera som har en hög ISO utan att ge brusiga bilder så jag kan ha en högre slutartid.

7D kan jag inget om men rent spontant när jag skrollar igenom specifikationerna känner jag:
Vill ha bättre fotoåtergivning gällande färgerna samt bättre batteritid.
Brusigheten redan vid ISO 800 tilltalar inte dirket.
Men verkar vara en toppen kamera i övrigt så tackar för tipset.

Jag står fortfarande och velar, kan man ringa till canon och be dom gör 6D med högre slutartid?
Hade den haft det hade detta inte varit lika svårt eller att 7D haft bättre bildåtergivning och mindre brus vid hög ISO.

Tack för komplimangen om bilderna, jag gör mitt bästa helt enkelt.

Tacksam för era svar!
Nu fortsätter grubblandet

mvh Helene

JAG tycker du skall köpa en Canon EOS 5D MK II, anledning: Det är en mycket välbyggd kamera som fortfarande ger mycket fina bilder, den är på väg att försvinna nu så passa på att köpa en nu. Cyberphoto säljer dom för 14990:-, den här kameran var befriad från barnsjukdommar när den kom så det är ett mycket säkert köp å en kamera som du kan njuta av i många år. Visserligen kör jag NIKON men jag är inte någon jäkla fanatiker :).

5D Mk2 är en fantastisk kamera, men jag är rädd att skillnaden på dess autofokus mot för 5D classic inte är speciellt stor. Har för mig det är samma rent? (rätt mig någon om jag har fel)

Action, sport osv, 5D Mk3, 7D . Sport, ridsport osv inomhus i dåligt ljus, 5D Mk3, 5D mk2 med bra iso egenskaper.

Vad prioriterar du högst? Svaret på det ger också vilken kamera du skall köpa.
Snabb precis autofokus : 7D eller 5D mk3
Iso prestanda: 5D3 eller 5D2

5D Mk2 är en fantastisk kamera, men jag är rädd att skillnaden på dess autofokus mot för 5D classic inte är speciellt stor. Har för mig det är samma rent? (rätt mig någon om jag har fel)

Action, sport osv, 5D Mk3, 7D . Sport, ridsport osv inomhus i dåligt ljus, 5D Mk3, 5D mk2 med bra iso egenskaper.

Vad prioriterar du högst? Svaret på det ger också vilken kamera du skall köpa.
Snabb precis autofokus : 7D eller 5D mk3
Iso prestanda: 5D3 eller 5D2

Nu skrev ju TS att 5DMk3 är utanför budget, så att jämföra med den är väl inte relevant?
Om man då tittar på vad du skriver här måste väl 7D bli det givna valet?
Jag har just köpt en 7D som komplement till min 5DMk2, men har ännu inte erfarenhet nog av den för att kunna göra en rekommendation.

Svårt att ge råd men jag tycker inte du skall hänga upp dig alltför mycket på slutartiden. Jag fotar själv en del sport och i övrigt ganska blandat. Jag kollade mina bilder i Lightroom och jag har drygt 2000 sparade bilder från i år - av dessa är endast 20 tagna på en kortare tid än 1/4000 och i alla dessa fall handlar det om att jag haft onödigt högt ISO (fotar oftast i Av-läget). Det skall ganska mycket till för att man verkligen skall behöva ha 1/8000.

Att gå till en 7D kommer nog kännas sådär - dina bilder här på fotosidan visar ju en hel del bilder där bildkvalité går före snabbhet så jag tror du kommer att bli lite besviken på en 7D.

Kan du leva med den mediokra seriebilds hastigheten på en 6D så gissar jag att den kommer passa dig bra.

Nu finns ju inte 6D på marknaden ännu, så det är ju svårt att ge några råd när det gäller den.
Själv har jag aldrig haft problem med autofokus med 5DMk2 i mörker, däremot har den inte varit bra på snabba rörliga mål. Du skrev inte vad du har använt för objektiv när du hade problem i mörkret. Var de ljusstarka? När det fungerar bra för mig använder jag minst bländare 2,8 i mörker.

Varför inte en begagnad 1DMKIII?
Ligger på 8.000-10.000:-

Grym autofokus, helt ok på 1600, 10b/s, hållbar så det förslår, lite crop 1.25, men inte så det känns att det går ut över kvalitén och du har 1/8000s.

Varför inte en begagnad 1DMKIII?
Ligger på 8.000-10.000:-

Grym autofokus, helt ok på 1600, 10b/s, hållbar så det förslår, lite crop 1.25, men inte så det känns att det går ut över kvalitén och du har 1/8000s.

Instämmer helt. Skall man fota sport är ju autofokusen väldigt viktig. Vare sig 5D, 5DII eller 6D är designade för att ha sport autofokus. Vad är nyttan med bra ISO prestanda om autofokusen inte hänger med (för sport)? Visst går det men det är inte det optimala verktyget. Fundera på 7D (crop) eller 1DIII eller kanske 1DIV som nu ligger runt 25.000:- beg men lär snart falla under 20.000:-.

Har TS inte mycket objektiv kan hon findera på att byta system till Nikon om FF, lågt brus och bra AF är prioriterat (beg D700,D3) och det måste vara FF och inte 1,25x crop (1D serien).

Nu skrev ju TS att 5DMk3 är utanför budget, så att jämföra med den är väl inte relevant?
Om man då tittar på vad du skriver här måste väl 7D bli det givna valet?
Jag har just köpt en 7D som komplement till min 5DMk2, men har ännu inte erfarenhet nog av den för att kunna göra en rekommendation.

Jo jag vet att det låg utanför budget, jag hade med den i jämförelsen då jag vet vad alla dessa går för , inkl. classicen.

On Topic, Bildkvalitetsmässigt så har ju 7D svårigheter att hänge med, jag tycker t.om 5D classic tar finare bilder, där bruset mer är som en textur.

5D2:s autofocus är okej men så fort det börjar röra på sig så får du samma problem som med 5D classic. Där är 7D:n mycket vassare, eller en beggad 1D som fler är inne på här.

Jag har en 7D som jag har kört i tre år, och köpte nyss en 5D2 som komplement. Iso-prestandan på 5D2 är betydligt bättre än på 7D av förklarliga skäl, men 7D är inte speciellt brusig vid iso 800, det är fixat med en vända i camera raw. Jag trodde på fullt allvar att det var fel på autofokusen på min 5d2, svårt att hitta fokus vid lite sämre ljus, långsam att hitta rätt, kommer inte försöka ta fler actionbilder med den för 7D gör det så mycket bättre. Seriebildstagningen är ju inget att skryta med för 5D2 men det visste jag ju innan köpet. Tycker heller inte att batteritiden är nått problem på 7D, trots att jag kollar rätt mycket och raderar direkt i kameran. Har inte gjort nån mätning men två 16gb-kort fyller man ju lätt på ett batteri. Jag har heller aldrig varit i närheten av slutare 1/4000, jag har svårt att se situationer där man inte kan frysa en rörelse med 1/4000. Det är väl en fråga om vad du prioriterar mest, bästa möjliga isoprestanda eller snabb autofokus.

Nu finns ju inte 6D på marknaden ännu, så det är ju svårt att ge några råd när det gäller den.
Själv har jag aldrig haft problem med autofokus med 5DMk2 i mörker, däremot har den inte varit bra på snabba rörliga mål. Du skrev inte vad du har använt för objektiv när du hade problem i mörkret. Var de ljusstarka? När det fungerar bra för mig använder jag minst bländare 2,8 i mörker.

Har objektiv med f2,8 f,3,5 f4-5,6 så har ljustarka obbar, ska ju inte fota i bäckmörker men när inpå faktiskt.

tack förr svaret bra fråga! Skriver ut det så att alla får se, så blir det lite tydligare med vad jag har för utrustning.
mvh Helene

Tack för alla härliga svar!

(Herregud vad ni har tagit er tid på att svara otroligt tacksam för det)

Jag har kollat lite på 1D:arna och isf är en IV jag är glad att jag inte är den enda som får fnatt på 5Ds hemska fokus förmåga och jag känner nu att jag har mycket mer koll än tidigare, hoppas att 1D IV faller under 25.000 kr då detta är helt sjukt mk pengar för en student,

( men Fotografi är min passion och kommer aldrig släppa min 5D som jag fick från min handledare Marielle Andersson Guye som tack för mitt arbete hos henne, utan den hade jag inte varit där jag är idag.)

För att återgå till kamera frågan så känner jag nu att valet står mellan en 1D IV eller en 5D mark II men gillar inte att det hänt så lite med autofokusen hos 5D hade hoppas på lite utveckling där.

Jag behöver ju en kamera som kan ta seriebilder då kunderna gärna vill ha en bildserie och där får fingertoppen göra jobbet i dagsläget...

Jag tackar ödmjukast för alla svar och ställer in siktet på några begagnade godingar helt enkelt.

MEN tar tacksamt emot nya tips, infallsvinklar och ideér om vad som skulle kunna passa, så shoot som man säger !

mvh Helene

Svårt att säga vad 6D kommer innehålla för balla features. Den bygger på att vara sämre än 5D mark 3 men vad som kommer skilja mer än pixelantalet är lite svårt att veta.
Autofokus på 5d mark 2 är ingen höjdare men funkar i de flesta lägen. Är inne på min andra 5d mark 2 och det är en riktig arbetshäst. Bildkvalitén är superb. Köpte mitt andra ex för ett år sedan, 14000 på manic monday, Rajala. Ett klipp.

Jag behöver ju en kamera som kan ta seriebilder då kunderna gärna vill ha en bildserie och där får fingertoppen göra jobbet i dagsläget...

Jag är lite nyfiken, vad är det för typ av bilder du säljer till kund?

Du har ju många fina bilder här på fotosidan men ganska få av dem tycker jag kräver så värst snabb autofokus, seriebildstagning eller extremt korta slutartider.

För mig känns det lite märkligt att välja mellan 5D mk 2 och 1D IV, det är ju ganska stor skillnad på dessa kameror.

Nyfiken.

Jag kör med 1D Mark IV hus och 5D Mark II hus, köpte faktiskt också ett 5D Mark II hus idag, nytt för 13990:-.
Dessa kan du inte jämföra alls, däremot anser jag att dessa hus kompletterar varandra bra.
Varför inte en 1D Mark III med fixad submirror?

MVH Julle.

Tänk på att kameror med fullformatsensor ger bilder med helt annan karaktär än ex. Canon 7D. Vid fotografering av ex. människor, bröllop etc kan det göra all skillnad i världen.

Asch.. jag som hade hoppats på att denna tråden skulle kunna hjälpa mig i mitt beslut. Alltså 5DII vs 6D som TS startade med, men det verkade ingen vilja utveckla nämnvärt.

Jag får väl vänta tills den kommer i butik och man kan klämma på den själv. Känns lite surt att lägga nästan samma peng på en 5II och då köpa en gammal kamera, men det är ju en fantastisk kamera så då kanske det inte spelar roll. Blir lite tveksam till plast i 6D osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto