Annons

Objektiv för barn fotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Izabeella

Ny medlem
Så tacksam för alla svar!! Även om jag är mycket klokare så blev det helt klart svårare nu.. Jag kanske borde investera i både en ny glugg och extern blixt alltså? Jag vill komma åt det där djupa i bilder, snygg skärpa, även kunna välja mellan att ha en del i fokus och resten suddigt, men även kunna använda gluggen till en helhets bild!

Med tanke på mitt Marco, som jag bara tycker funkar som just Marco, en liten del är skarp och resten oskarp.. Har visserligen aldrig prövat fota porträtt med det objektivet, vore kanske en bra idé för att få en uppfattning om ett fast objektiv..?

Som tidigare nämts så har jag fotat mycket på aouto inställningarna, det ligger kanske i det också att det inte blir bra.. För blixt bilder har jag aldrig tyckt om, har ju bara använt den inbyggda även då..

Här är en del porträtt jag fotat..

http://izabellaakerlund.blogg.se/category/foto-portratt.html
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Som tidigare nämts så har jag fotat mycket på aouto inställningarna, det ligger kanske i det också att det inte blir bra.. För blixt bilder har jag aldrig tyckt om, har ju bara använt den inbyggda även då..

http://izabellaakerlund.blogg.se/category/foto-portratt.html
Där har du problemet!
Om du nu kör utan blixt inomhus och ska fotografera porträtt så sätt kameran på M-läget, autoiso, Slutartid på 1/60s och den största bländaren (lägsat siffran).
Ska du prova använda makroobjektivet som porträttobjektiv inomhus så har du ingen bildtabilisering. Prova ha 1/100s för att motverka skakoskärpa.
Bättre med högra ISO-tal än skakoskärpa. Men blixt är guld värt. Särkilt de med vinklingsbart huvud.

/Stefan
 

Drogen

Aktiv medlem
Sigma 35/1.4 släpptes idag så har du pengar tycker jag du bör slå till på den än på den äldre och sämre 30/1.4.

/Stefan
Tack för tipset! Såg den i Cyberphotos lista nu, men den var ej prissatt där. Men med tanke på vad jag har handlat senaste veckan så får den bara vara marginellt dyrare än en begagnad 30 mm om jag ska ha råd... ;)
 
ANNONS