Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
köp av objektiv hjälp nybörjare
- Trådstartare raffe24
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
jag har en nikon d5100 och tänkte köpa Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM (3495kr) min fråga= finns det andra objektiv som är mer prisvärt än detta objektiv eller vad tycker ni jag skall köpa ?
Vad har du till din d5100 nu och varför duger inte detta objektiv?
Per.
raffe24
Medlem
Vad har du till din d5100 nu och varför duger inte detta objektiv?
Per.
vanligt kit objektiv , jo det duger säkert men om någon vet lite billigare kanske
perstromgren
Aktiv medlem
vanligt kit objektiv , jo det duger säkert men om någon vet lite billigare kanske
18-55 eller 18-105?
Bägge är nästan så skarpa som det går, så det är inte problemet. Om du inte kan säga vad som fel på dem, är det omöjligt att rekommendera någon ersättare, som du säkert förstår.
Per.
raffe24
Medlem
18-55 eller 18-105?
Bägge är nästan så skarpa som det går, så det är inte problemet. Om du inte kan säga vad som fel på dem, är det omöjligt att rekommendera någon ersättare, som du säkert förstår.
Per.
ok den är lite tung, sen kanske tamron,nikon har en likvärdig för något mindre pengar!
perstromgren
Aktiv medlem
ok den är lite tung, sen kanske tamron,nikon har en likvärdig för något mindre pengar!
Tung? Nikons paketglugg? Pratar vi om samma sak?
Per.
PS. Jag kollade mätningarna på Sigma 17-70/2,8-4 och ser att den inte är lika skarp som Nikon 18-55.
raffe24
Medlem
Tung? Nikons paketglugg? Pratar vi om samma sak?
Per.
PS. Jag kollade mätningarna på Sigma 17-70/2,8-4 och ser att den inte är lika skarp som Nikon 18-55.
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM är tung kit objektiv är lätt 18-55
perstromgren
Aktiv medlem
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM är tung kit objektiv är lätt 18-55
OK. Varför vill du köpa Sigma-objektivet? Vad är det för fördelar du vill åt?
Per.
raffe24
Medlem
OK. Varför vill du köpa Sigma-objektivet? Vad är det för fördelar du vill åt?
Per.
har lånat ett Sigma 17-70mm f/2,8-4,5 DC Macro och den är utan VR som jag vill ha ,
perstromgren
Aktiv medlem
har lånat ett Sigma 17-70mm f/2,8-4,5 DC Macro och den är utan VR som jag vill ha ,
Men du har inte berättat vad det är du vill åt. Du skriver "finns det andra objektiv som är mer prisvärt än detta objektiv" och det går ju inte att svara på då, egentligen.
Men något mer prisvärt än 18-55 VR går inte att hitta. Så är det bara.
Per.
raffe24
Medlem
Men du har inte berättat vad det är du vill åt. Du skriver "finns det andra objektiv som är mer prisvärt än detta objektiv" och det går ju inte att svara på då, egentligen.
Men något mer prisvärt än 18-55 VR går inte att hitta. Så är det bara.
Per.
MACRON tex den slår 18-55 med hästlängder den jag lånade men hade inte VR och då vill man ha en lika bra fast med VR och var frågan finns det någon billigare ..........
millgard
Aktiv medlem
Jag måste säga att Nikons kitglugg 18-55 är extremt prisvärd när det gäller skärpa. Då jämför jag med mitt Micro-Nikkor 55/2.8...
Däremot är det kanske inte lysande på andra områden som färger, kontraster, distorsion osv men skärpemässigt finns inte mycket övrigt att önska, särskilt inte för den pengen.
Däremot är det kanske inte lysande på andra områden som färger, kontraster, distorsion osv men skärpemässigt finns inte mycket övrigt att önska, särskilt inte för den pengen.
raffe24
Medlem
Jag måste säga att Nikons kitglugg 18-55 är extremt prisvärd när det gäller skärpa. Då jämför jag med mitt Micro-Nikkor 55/2.8...
jo men visst får den på pälsen av Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM ?
millgard
Aktiv medlem
Det vete fasen, faktiskt...
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=713&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=713&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0
raffe24
Medlem
Det vete fasen, faktiskt...
så vad är du säger att jag skall skippa att köpa ett till objektiv! kit objektivet räcker till mig ?
Rommel
Avslutat medlemskap
så vad är du säger att jag skall skippa att köpa ett till objektiv! kit objektivet räcker till mig ?
Så som jag läser dina inlägg vet så tror jag inte riktigt du själv vet vad du letar efter eller ens behöver.
raffe24
Medlem
Så som jag läser dina inlägg vet så tror jag inte riktigt du själv vet vad du letar efter eller ens behöver.![]()
herregud ni e tröga vet ni vad glöm det
perstromgren
Aktiv medlem
Hm, jag känner mig påhoppad. Vi hjälper gärna till, men du måste berätta vad du vill ha! Du har inte sagt ett ljud om det ännu!
Per.
Stuffert
Aktiv medlem
Håller faktiskt med Per.
Du har inte sagt vad det är du är missnöjd med på dit gamla objektiv. Skärpa, färgåtergivning, kanske hur den ser ut? Du kanske bara vill impa på nån?
Vi har ju ingen aning om VARFÖR du vill köpa Sigmat?
Skriv det först innan du rådfrågar nån.
/Staffan
Du har inte sagt vad det är du är missnöjd med på dit gamla objektiv. Skärpa, färgåtergivning, kanske hur den ser ut? Du kanske bara vill impa på nån?
Vi har ju ingen aning om VARFÖR du vill köpa Sigmat?
Skriv det först innan du rådfrågar nån.
/Staffan
matti
Aktiv medlem
Lycka till du!
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2