Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder Gh2

Produkter
(logga in för att koppla)

Klara87

Ny medlem
Köpte en Gh2 för kanske 1 år sedan men har inte varit så intresserad av den då vi haft en annan systemkamera i familjen. Men nu sålde vi den och ska nu försöka mig på denna. Det är så när jag tar kort på mina barn så blir de alldeles suddiga blir inte alls klara. Har tappat bort min manual ingen som har någon som kanske kan skicka över hotmail? Men som sagt har kit objektivet 14-42 vet inte alls hur man ställer in den så det blir bra bilder på mina barn. Någon som skulle kunna hjälpa mig med detta hur intställningarna ska vara på kameran? Folk pratar om slutar tid och allt möjligt men vet inte alls hur man hittar sådant?
 

Klara87

Ny medlem
Men det är af jag har inställt utan det är när mina barn rör sig blir helt suddiga eller vad man ska säga
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Googla

googla på "manual gh2"!!!!
Och så kan det vara idé att läsa lite artiklar här på FS om ämnet. Finns en hel del om det mest grundläggande.
 

Mr_H

Aktiv medlem
Men det är af jag har inställt utan det är när mina barn rör sig blir helt suddiga eller vad man ska säga
Då förstår jag (tror jag). Lång slutartid? Jag antar att resten av rummet är skarpt medan barnen är suddiga? Objektivet har en ganska effektiv skakstabilisering så du kan handhålla kameran med lång slutartid (kanske upp till 1/4 sekund) och få skarpa bilder. Men personer som inte är stilla blir oskarpa.

Några förslag:
Ställ kameran på S och använd kortast möjliga slutartid (utan att siffrorna blinkar röda).
Öka ISO-talet i dåligt ljus
Om barnen är nära, använd blixt
 

Klara87

Ny medlem
Hur ställer man in slutartid? vill ju också ha lite suddiga bilder i bakrunden om ni förstår vad jag menar?
 

Mr_H

Aktiv medlem
Hur ställer man in slutartid? vill ju också ha lite suddiga bilder i bakrunden om ni förstår vad jag menar?
Ska försöka förklara, inte helt lätt.

Slutartid: Stora ratten på S
På lilla tumhjulet till höger finns det nu två inställningar. Du växlar mellan dem genom att trycka på hjulet. Den ena är slutartid, den går från en 4000-dels sekund till 60 sekunder (60''). Bländaren ställer nu in sig automatiskt. Trycker du på hjulet så kan du exponeringskompensera, dvs exponera mer eller mindre, låt den stå i mitten av stapeln till att börja med (senare kommer du att märka att det är ett bra verktyg vid exempelvis ojämnt ljus). Om siffrorna lyser rött när du trycker ner avtryckaren halvvägs så exponerar du fel och bör förlänga tiden.

Alternativt (enklare): ställ stora ratten på A.
Nu varierar du bländaren med tumhjulsratten. Ställ den på 3.5 (största bländare) vid kortaste zoom (14mm). Då ställer kameran in kortast möjliga slutartid automatiskt (och kortaste skärpedjup blir det på köpet). Du kan fortfarande klicka på tumhjulet för att exponeringskompensera som ovan. Zoomar du ut (mot tele) så ändrar sig bländarvärdet/slutartiden automatiskt så det behöver du inte tänka på.
Om fortfarande barnen blir oskarpa då de rör på sig så gäller högre ISO-tal eller blixt.

Hoppas det klarnade lite.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Varför

Jag googlade själv först för att kolla så att hon skulle få fram manualen utan att leta. Jag tycker jag gav TS bra råd och förstår inte vad du menar med konstig attityd.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Jag googlade själv först för att kolla så att hon skulle få fram manualen utan att leta. Jag tycker jag gav TS bra råd och förstår inte vad du menar med konstig attityd.
Det stora felet som du gjorde var att ge det ganska naturliga rådet att rådfråga bruksanvisningen Glöm inte att bruksanvisningen är något tabubelagt på FS.
 

Orfeous

Aktiv medlem
Det stora felet som du gjorde var att ge det ganska naturliga rådet att rådfråga bruksanvisningen Glöm inte att bruksanvisningen är något tabubelagt på FS.
Samma tanke fick även jag därav mitt inlägg.
Sen tycker jag att man kan skriva hur man kan gå tillväga för att hjälpa problemet så att säga
utan att tjata om manualen, google och annat.. bättre att skriva steg för steg hur personen ska göra..
eller vad man kan testa och vad som kanske är fel. Men alla får ju självklart tycka och göra som dom vill ;)

Det finns ju dom som inte har så lätt att hitta på t.ex google eller i manualen.. en del kanske inte förstår sig på "tekniska instruktioner" och behöver kanske vägledning via beskrivning här istället t.ex. :)
men de är bra en vild gissning
 
ANNONS