Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7000 Hur ställer jag in den inbyggda blixten som master

Produkter
(logga in för att koppla)

ramses2

Aktiv medlem
Hej!
Undra ifall någon vet hur jag ska ställa in den inbyggda blixten som master så att den kan fjärrutlösa en SB700 och hur jag ska ställa in SB700 så att den funkar till sammans med kameran som slav

Vänligen
Pär

Detta är min lathund för D90/D300 och en SB600, men principen är nog lik

Trådlöst Nikon Command
Blixt:
- Tryck ner Zoom och – knapp i 2 sek för att ställa in trådlösöverföring, ändra med Mode till On. Tryck på on/off en kort stund för att komma ur CSM menyn. Kontrollera att kanal och Grupp är samma som för kamera.

Kamera:
- Gå in anpassningsmenyn och välj e (Gaffling/Blixt), välj e2/e3, se till att det är valt Kommandoläge. I e2/e3 menyn kan man välja förhållandet inbyggd blixt och de externa, se att grupp och kanal är som för blixten. Med inställning - - för intern blixt (avstängd) så kan man passera kortaste synktid och kan använda high speed synk

Jag har en SB600 och en SB900 som jag använder som fjärrblixtar, de får ofta slå i taket och ut över ett rum från olika håll, inställda på manuell styrka (som jag ställer i kommandoläget i kameran) och kameran i läge M. Den inbyggda blixten har jag antingen i läge -- (avstängd) om det är risk för reflexer, eller i läge TTL (mingelfoto). Styrkan på den inbygga blixten ställer jag med <blixtknappen> + <vrida på främre ratten>. Då kan jag få hela lokalen jämnt belyst och kan fotografera på i stort sett vilket avstånd som helst och jag får samma exponering på alla bilder.

Kameran är i menyn e3 alltid inställd på kommandoläge, oavsett om jag använder enbart den inbyggda eller fjärrblixt

Bilagor

• DSC_5378rez.jpg
    DSC_5378rez.jpg
    8.7 KB · Visningar: 695
Detta är min lathund för D90/D300 och en SB600, men principen är nog lik

Trådlöst Nikon Command
Blixt:
- Tryck ner Zoom och – knapp i 2 sek för att ställa in trådlösöverföring, ändra med Mode till On. Tryck på on/off en kort stund för att komma ur CSM menyn. Kontrollera att kanal och Grupp är samma som för kamera.

Kamera:
- Gå in anpassningsmenyn och välj e (Gaffling/Blixt), välj e2/e3, se till att det är valt Kommandoläge. I e2/e3 menyn kan man välja förhållandet inbyggd blixt och de externa, se att grupp och kanal är som för blixten. Med inställning - - för intern blixt (avstängd) så kan man passera kortaste synktid och kan använda high speed synk
Tack! Då ska jag försöka
Blixten ser lite annurlunda i menyval men jag ska pröva
Pär

På kameran går du till menyn "Gaffling/blixt" eller vad den heter och går in på blixtkontroll för inbyggd blixt > kommandoläge.

På SB-700 vrider du strömbrytaren till "Remote". Du måste trycka in knappen i mitten av strömbrytaren för att kunna göra det. Sedan kan du kolla i menyn på "REMOTE" så att den står på "Advanced" och INTE på "SU-4"

På kameran går du till menyn "Gaffling/blixt" eller vad den heter och går in på blixtkontroll för inbyggd blixt > kommandoläge.

På SB-700 vrider du strömbrytaren till "Remote". Du måste trycka in knappen i mitten av strömbrytaren för att kunna göra det. Sedan kan du kolla i menyn på "REMOTE" så att den står på "Advanced" och INTE på "SU-4"

Tack för all hjälp
ha det bra
Pär

ANNONS
Götaplatsens Foto