Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon extra batteri
- Trådstartare tjuffs
- Start datum
Paliswe
Avslutat medlemskap
Det finns säkert piratbatterier som är bra men tyvärr har jag stött på några kopior som inte hållit måttet. Tom Nikons egna batterier kan ha olika kapacitet om man köper dom med något års mellanrum. En piratkopia jag köpte höll inte ens hälften av vad originalet klarade och var tämligen värdelöst efter något år. När jag till en senare kamera köpte ett extra Nikon originalbatteri märkte jag en liten skillnad mot det som följde med kameran. Dock var den inte så stor att det var störande.
Så trots priset rekommenderar jag att man köper ett original, om det skulle vara kass kan man reklamera det, vilket förmodligen är svårare med kopiorna.
Så trots priset rekommenderar jag att man köper ett original, om det skulle vara kass kan man reklamera det, vilket förmodligen är svårare med kopiorna.
Karl R
Aktiv medlem
Det finns säkert piratbatterier som är bra men tyvärr har jag stött på några kopior som inte hållit måttet. Tom Nikons egna batterier kan ha olika kapacitet om man köper dom med något års mellanrum. En piratkopia jag köpte höll inte ens hälften av vad originalet klarade och var tämligen värdelöst efter något år. När jag till en senare kamera köpte ett extra Nikon originalbatteri märkte jag en liten skillnad mot det som följde med kameran. Dock var den inte så stor att det var störande.
Min äldsta son har lyckats med att reklamera ett piratbatteri. Kontakta försäljaren direkt om du märker att batteriet inte motsvarar beskrivningen.//K
Helmetrock
Aktiv medlem
Jag har haft flera olika piratbatterier och det skiljer mycket mellan dem! Det också de bästa haft gemensamt är att de inte har mycket liv efter 1,5-2 år. Å andra sidan har de varit väl så bra som originalen fram tills dess. Att köpa ett piratbatteri för hälften av vad ett original kostar känns ju rätt poänglöst, men när de ligger på 1/5 i pris och funkar bra är det ju värt det!
Det är svårt att säga vilka som är bra och dåliga, det är ju av naturliga skäl ingen kontrollerad tillverkning utan cellerna kan tillverkas av många olika fabriker och sedan köpas in av den som sätter dem i plastskalet med elektroniken för att sedan säljas vidare till ett företag som sätter sitt namn på dem. Nästa gång man köper ett batteri av samma märke kan det vara ett helt annat innehåll.
Fast min senaste upptäckt är att det finns vad som verkar vara originalbatterier för halva priset på Ebay UK, kika där! Jag har ett tvåpack till D800 på väg därifrån nu, det ska bli spännande att se vad som kommer.
Det är svårt att säga vilka som är bra och dåliga, det är ju av naturliga skäl ingen kontrollerad tillverkning utan cellerna kan tillverkas av många olika fabriker och sedan köpas in av den som sätter dem i plastskalet med elektroniken för att sedan säljas vidare till ett företag som sätter sitt namn på dem. Nästa gång man köper ett batteri av samma märke kan det vara ett helt annat innehåll.
Fast min senaste upptäckt är att det finns vad som verkar vara originalbatterier för halva priset på Ebay UK, kika där! Jag har ett tvåpack till D800 på väg därifrån nu, det ska bli spännande att se vad som kommer.
Mikael Wikner
Aktiv medlem
Jag har nyligen reklamerat ett piratbatteri till mitt batterigrepp. Ett EN-EL4a till min D700 med inbyggt batterifackslock som jag köpte via Ebay. När jag kontaktade säljaren så skickade denne ut ett nytt på en gång utan några problem. Det nya som jag fick hem fungerar hur bra som helst. Däremot kan man ju inte kräva att det ska vara samma kvalitet när man betalar en bråkdel av originalprylarna. I mitt fall så har batteriet enligt beskrivningen högre kapacitet än originalbatteriet, men jag skulle inte bli förvånad eller ledsen om det är glädjesiffror. Sen kan man inte räkna med att det ska hålla lika många i- och urladdningar som original. Men för det priset kan man köpa många batterier innan man kommer upp i originalbatteriets pris.
Sen är det alltid en risk man tar med tredjepartsprodukter. Skulle det vara något fel på det så att kameran går sönder så är jag tveksam till att Nikon står för garantin.
Sen är det alltid en risk man tar med tredjepartsprodukter. Skulle det vara något fel på det så att kameran går sönder så är jag tveksam till att Nikon står för garantin.
Per
Aktiv medlem
Klyschor som "man får vad man betalar för" etc ger jag inte mycket för, och att en pryl skulle pajja därför att man stoppar i ett icke-orginalbatteri tror jag knappast är något att oroa sig för i praktiken. Inte heller att reklamera har jag haft några problem med - jag har köpt drösvis med extrabatterier till både kameror och telefoner på Ebay, en enda gång har jag fått ett som inte funkat på topp (trodde jag..), säljaren skickade omedelbart två nya. Prisskillnaden är ju enorm mellan de 'piratfösäljare' som har som affärside att kamma in vinsten genom stor volym, och 'orginalbatterierna', vars pris förmodligen ska kompensera en del för tillverkarnas allt för låga marginaler på själva kameran.
Förövrigt tipsar jag om min extremt vetenskapliga undersökning om frågan för ett par år sedan..
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=117907
Förövrigt tipsar jag om min extremt vetenskapliga undersökning om frågan för ett par år sedan..
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=117907
Erik Schalin
Aktiv medlem
O talar du om vad du köpte o var du köpte så hjälper du TS.Pfft.
Jag har köpt två piratbatterier på ebay där vardera gått på under hundralappen inkls. frakt. De har hållit i flera år och har inte märkt någon som helst skillnad i funktion mot original.
Mig också...
Netza
Aktiv medlem
O talar du om vad du köpte o var du köpte så hjälper du TS.
Mig också...
sökte bara billigaste batteri... men ett en-el3e av denna säljare i våras:
http://myworld.ebay.com/digitaiboy000
och ett en-el9 inköpt 2009 av denna säljare, fungerar ännu perfekt.
http://myworld.ebay.com/ufo111
Erik Schalin
Aktiv medlem
tack
123456789
123456789