Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Studiomats

Aktiv medlem
Var hittar du den? Har tyvärr min på verkstad.

Edit: hittade youtube video. Där ser man. Får ta och testa den en dag.

/Stefan R. Nilsson
Finns på samma knapp som HDR. 2 tryck så är du på multiexponering, 3 tryck så är du på HDR. (Tror jag, har inte kameran framför mig just nu)
En efterlängtad funktion för mig. Körde Nikon fram till 2005 så jag saknade det ett tag. :)
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Jo, det där visste jag redan. Frågan är väl hur användbar den är i verkliga livet gentemot att som jag fixa alla inställningar först och sedan fjärrutlösa dom. För mig låter den snabbare.
Men klart att någon lär finna behov av detta liksom några som jag har behov av att fota 1/8000s



/Stefan R. Nilsson
Vid all sorts fotografering där du själv inte kan kika i sökaren eller på kamerans skärm och samtidigt behöver se vad som kommer med i bild är denna funktion användbart.

Exempelvis husfotografering från mast eller naturfotografering där du själv måste gömma dig på annars plats. Men visst, för de flesta är nog inte den funktionen någon "deal breaker".
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vid all sorts fotografering där du själv inte kan kika i sökaren eller på kamerans skärm och samtidigt behöver se vad som kommer med i bild är denna funktion användbart.

Exempelvis husfotografering från mast eller naturfotografering där du själv måste gömma dig på annars plats. Men visst, för de flesta är nog inte den funktionen någon "deal breaker".
Menar du att den skickar en live feed av bilderna?



/Stefan R. Nilsson
 

Elixx

Aktiv medlem
Du kan i stort sett göra allt med kameran, live, fiffla med exponering, maila bilder etc. Dock inte filma ännu. Så klart det vore kul om det kom någon billig wifi lösning till 5D MK III.

Lär ju dyka upp fler appar för detta i en inte för avlägsen framtid.
 

Minita

Aktiv medlem
Hann bara med att skumma slutet av tråden. Fanni verkar ha nämnt något appar - Android? Tips på smarta/vettiga Android appar till MK III. Fotograferar en hel del barn och det är lite "dumt" att gömma sig bakom kameran. Har idag kameran ansluten till en bärbar men alla tips på andra lösningar är alltid välkommet.
 

matlep

Aktiv medlem
Hann bara med att skumma slutet av tråden. Fanni verkar ha nämnt något appar - Android? Tips på smarta/vettiga Android appar till MK III. Fotograferar en hel del barn och det är lite "dumt" att gömma sig bakom kameran. Har idag kameran ansluten till en bärbar men alla tips på andra lösningar är alltid välkommet.
Det var för 6D som dom apparna funkade. Inte 5Dmk3.
 

Dez

Aktiv medlem
Igår provade jag en mkiii. För att zooma in fick jag trycka på förstoringsglaset och sen snurra på pekfingerhjulet. Det kändes tungjobbat, måste det vara så eller går det att programmera om?
 

matlep

Aktiv medlem
Igår provade jag en mkiii. För att zooma in fick jag trycka på förstoringsglaset och sen snurra på pekfingerhjulet. Det kändes tungjobbat, måste det vara så eller går det att programmera om?
Man kan ställa vilken förstoringsgrad man vill ha när man trycker på förstoringsglaset i olika steg, vill man sedan ändra förstoringen så får man snurra på hjulet. Jag tycker det är ganska smidigt. Man behöver ju inte sätta den på 100%.
 

MrDip

Aktiv medlem
Igår provade jag en mkiii. För att zooma in fick jag trycka på förstoringsglaset och sen snurra på pekfingerhjulet. Det kändes tungjobbat, måste det vara så eller går det att programmera om?
Du kan även sätta zoom till set-knappen i mitten på tumhjulet, och som skrevs välja hur den ska zooma.
 

Janne H

Aktiv medlem
Nu vill jag veta hur ni som har Mk III upplever att AF-justeringen är från fabrik. Jag skulle behöva nya MkIII av många orsaker, men jag gruvar mig efter allt strul jag haft tidigare med AF när jag köpt nytt. Här och där läser jag att MK III skulle vara justerad inom snävare toleranser från fabrik, stämmer det?
Min funkar bra, och AF är betydligt bättre och exaktare än Mark II.
85/1,2 är numera användbar på största bländaren, med Mark II, missade man för ofta helt enkelt.
Även med 50/1,0 sitter skärpan där den ska med Mark III, ingen justering behövdes med min kamera-optik :)

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

PMD

Aktiv medlem
Det var för 6D som dom apparna funkade. Inte 5Dmk3.
Om man kan tänka sig att ha kameran kopplad till en dator så finns det appar både för iPhone och för Android för att styra kameran. Det är ju lite bökigt att behöva ha en dator ansluten, men det är ju bättre än att inte kunna styra kameran via en telefon alls.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Det finns en app, DSLR controller tror jag det var, som i stort sett fungerar med alla kameror från Canon/Nikon. Allt som behövs är Android och en OTG-kabel. Googla så hittar ni nog mer :)
 

matlep

Aktiv medlem
Om man kan tänka sig att ha kameran kopplad till en dator så finns det appar både för iPhone och för Android för att styra kameran. Det är ju lite bökigt att behöva ha en dator ansluten, men det är ju bättre än att inte kunna styra kameran via en telefon alls.
Absolut, det har ju funnits länge, men nu var det ju just den specifika funktionen att kunna göra det utan kabel som diskuterades, för tex. mastfoto. Där klår 6D sin storebror.
 
ANNONS