Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
JAg tänkte för styrnign av kameran. Sjukt bekvämt vid självporträtt, familjefoto etc. Är inte eye-fi endast för överföring?
Trådlös utlösare och eye-fi funkar väl utomordentligt till låg kostnad.....
Angående bruset är 6d bättre, fast skulle knappast kalla det påtagligt. Märks först vid iso 6400 vid mätningar.



/Stefan R. Nilsson
 

Elixx

Aktiv medlem
Trådlös utlösare och eye-fi funkar väl utomordentligt till låg kostnad.....
Angående bruset är 6d bättre, fast skulle knappast kalla det påtagligt. Märks först vid iso 6400 vid mätningar.



/Stefan R. Nilsson
Jo jag tänkte lite så med, jag undrar mest av nyfikenhet. Måste erkänn att det var en rätt kul funktion dock. Det borde väl dyka upp så småningom antar jag :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kanske. Men blir nog lika dyrt som att sälja din 5d och köpa en ny 6d. Verkar som du anser den passar dina behov bättre ;)



/Stefan R. Nilsson
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Någon som vet varför Canon slutade med ögonstyrd af
För att det inte funkade för alla. Då var det inte aktuellt att införa funktionen i 1-husen. Sen antar jag att det inte var så väldigt många som faktiskt använde funktionen.

Det finns gott om tekniska funktioner som varit mer populära hos ingenjörerna än hos köparna, som Ericssons röststyrda telefoner på 90-talet.
 

afe

Aktiv medlem
Jag testade den ögonstyrda autofokusen (på EOS 5 var det väl?), men för mig fungerade det dåligt - precis som röststyrningen på Ericssons telefoner eller för all del Apples Siri :)

Jag föredrar helt klart att välja fokuspunkt med tummen - det är ju rätt bra att kunna titta runt i sökaren utan att kameran fokuserar om ...
 

hundraett

Medlem
Jag testade den ögonstyrda autofokusen (på EOS 5 var det väl?), men för mig fungerade det dåligt - precis som röststyrningen på Ericssons telefoner eller för all del Apples Siri :)

Jag föredrar helt klart att välja fokuspunkt med tummen - det är ju rätt bra att kunna titta runt i sökaren utan att kameran fokuserar om ...
Hade en 5:a först och med den så upplevde jag att ögonstyrningen inte fungerade bra. Med 3:an så var det annat. Med en hel del träning och trixande så fungerade det ypperligt vill jag minnas.
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Trådlös utlösare och eye-fi funkar väl utomordentligt till låg kostnad.....
Angående bruset är 6d bättre, fast skulle knappast kalla det påtagligt. Märks först vid iso 6400 vid mätningar.



/Stefan R. Nilsson
Det som menas är att du kan styra 6D via exempelvis din mobiltelefon. Då får du upp live-view på mobilskärmen och kan där se vad kameran ser samt ändra inställningar trådlöst.

Det får du inte via eye-fi tyvärr.
 

Elixx

Aktiv medlem
Seg slutare? På vad sätt?
1/4000 vr 1/8000. 1/180 mot 1/200 sync. 100 000 exponeringar mot 150 000 exponeringar. 4,5 mot 6 fps serie. I-lands problem kanske.

Orkar dock inte dra igång en diskussion om detta, då det redan finns en hel del angående det på nätet. Saksamma säger vissa, jag anser att jag behöver det :)
 

PMD

Aktiv medlem
OK, slutaren i EOS 6D är förstås lite lägre specad än slutaren i EOS 5DIII, men "seg" är nog inte ordet jag skulle använda. För en del är det kanske jätteviktigt att kunna ha 1/8000s och X-synk vid snabbare tid än 1/180s (intressant nog har min gamla EOS 40D X-synk ner till 1/250s), men innan man är tvärsäker på det kan man ju gå igenom sina gamla bilder och samla lite statistik för att se hur viktigt det är.
 

MSLink

Aktiv medlem
Välj 5d3 om du behöver af, 1/8000 och sync. Välj 6d om du behöver ISO över 6400, wifi, GPS, - 3 EV fokus i mörkret, HDR och multiexp. Båda är superbra kameror med olika behov. Välj det som passar dig bäst :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det som menas är att du kan styra 6D via exempelvis din mobiltelefon. Då får du upp live-view på mobilskärmen och kan där se vad kameran ser samt ändra inställningar trådlöst.

Det får du inte via eye-fi tyvärr.
Jo, det där visste jag redan. Frågan är väl hur användbar den är i verkliga livet gentemot att som jag fixa alla inställningar först och sedan fjärrutlösa dom. För mig låter den snabbare.
Men klart att någon lär finna behov av detta liksom några som jag har behov av att fota 1/8000s



/Stefan R. Nilsson
 

StaffanW

Aktiv medlem
...Men klart att någon lär finna behov av detta liksom några som jag har behov av att fota 1/8000s
Den enda digitala systemkamera jag haft med kortare slutartid (1/16000s) är Canon 1D (första vers).

Nån som vet om det finns/fanns någon annan, oavsett märke, med lika kort slutartid?

Till ämnet, så har jag haft en 5DIII (som blev stulen) och velar nu mellan 5DIII och 6D.

Har idag "bara" en 1DIII, så där har jag snabbheten och lutar därför åt 6D. Främst för:
- Att den är mindre och lättare (+ nya 35/2 IS, hmmm).
- Priset

6b/s är ändå för lite för sport. Jag ser AF som 5Ds största fördel mot 6D. Vill gärna kunna välja en annan fokuspunkt än mittpunkten vid porträtt, som är korslagd.

Sen är det moiré frågan hos 6D som verkar vara en issue vid filmning.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Är det någon som jämfört prestandan ang serietagning med SD och CF-kort?
Max 25 MB/s med SD-kort. Betydligt högre med CF.

EOS 650D är den första EOS-kameran med SD-plats som klarar mer än 25MB/s.

Jag frågade Canon Europa om varför SD-platsen i 5D Mark III inte är snabbare. De sa att det berodde på att den här delen av kameran konstruerades klart långt för långesedan. Före tsunamin, sa de. Mark III skulle antagligen ha lanserats långt tidigare än vad som blev (precis som Nikon D800) pga tsunamin,
 
ANNONS