Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rimligt andrahandsvärde

Produkter
(logga in för att koppla)

dalenn

Avslutat medlemskap
Hej

Vad är ett rimligt andrahandsvärde/blocketpris för Nikons systemkameror? Har lagt ut en D3000 med 18-55 + en väska i nyskick mer eller mindre, för 2200 och jag räknad med att den prutas ned till 1800-2000kr. Är jag girig? Känns inte rätt att sälja den för priset av en dålig digitalkamera (typ 1000-1500 som jag fått bud på).

Vad tycker fotosidan?

Om ingen vill köpa för det pris man själv satt så är det antingen för högt, eller så har man lagt den på fel marknad.

Men som alltid när det gäller priser så är det efterfrågan och tillgång som är de största prispåverkarna.

Vill du inte sälja för det pris marknaden är beredd att ge, så vänta … men du lär inte få mer för den om ett år. Behöver du pengarna nu så är 1500 bättre än inget …

Ja det är klart att 1500 är mer än 0, men frågan är om det är mer värt att sälja den till vad marknaden nu vill ge, snarare än att behålla den. 1500 för en helt ok/bra nikon systemkamera känns lite fel.

Mitt syfte med tråden var också att försöka fiska upp någon som råkat sälja liknande kamera och berätta vad dem fått för dem. Jag gick igenom blocket innan jag la upp annonsen och la mig på samma prisnivå som övriga annonser.

Vilken marknad vore mer passande?

...och jag räknad med att den prutas ned till 1800-2000kr.

Varför satte du inte 1800:- direkt istället, för det låter som du skulle acceptera det budet.

Generellt så tror jag många resonerar så att man lägger hellre till den "lilla" extra summan pengar och får något nytt, än köper något "nästan nytt" för "lite" mindre än nypris.

Vet att jag resonerar så när jag är på jakt efter något.
T ex en Canon 5D mk2, säljs beg för 10.000:- med 40-50 000 exponeringar.
Lägg på 5000:- så får jag en helt ny och oanvänd.

Sätt ut den på Tradera för 1500 kr. Om folk är intresserade så kommer de att buda upp den, inte pruta ner den.

ANNONS
Götaplatsens Foto