Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärpa - fel på objektivet eller mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

annsofie8

Medlem
Hejsan!

För ett par månader sedan köpte jag en ny Canon EOS 60D och objektivet
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro. Jag är en glad amatör som fotat några år men som fortfarande håller på och försöker lära mig att använda kameran på bästa sätt. Är så glad åt min nya kamera men blir så ofta besviken när jag fotar porträtt och macro eftersom jag tycker jag får så otroligt dålig skärpa i bilderna. Tycker inte att det har varit fullt så svårt förut, så jag börjar undra om något faktiskt kan vara fel på objektivet (eller är det bara skit bakom spakarna...?).

Jag har provat att byta focuspunkt, provat olika bländare (eftersom jag förstår att bländare 2,8 kan vara lite knepigt när det gäller att få skärpa eftersom skärpedjupet blir så otroligt kort), testat olika autofokusmetoder, provat att fota med visst stöd o sv. Men det är otroligt svårt att få skärpan där man vill ha den (t ex i ögonen vid porträtt). Tar massvis av foton som jag sen bara får slänga. Fotar jag 80 stycken kan jag hjälpligt använda 5-10 stycken.