Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärpa - fel på objektivet eller mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

annsofie8

Medlem
Hejsan!

För ett par månader sedan köpte jag en ny Canon EOS 60D och objektivet
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro. Jag är en glad amatör som fotat några år men som fortfarande håller på och försöker lära mig att använda kameran på bästa sätt. Är så glad åt min nya kamera men blir så ofta besviken när jag fotar porträtt och macro eftersom jag tycker jag får så otroligt dålig skärpa i bilderna. Tycker inte att det har varit fullt så svårt förut, så jag börjar undra om något faktiskt kan vara fel på objektivet (eller är det bara skit bakom spakarna...?).

Jag har provat att byta focuspunkt, provat olika bländare (eftersom jag förstår att bländare 2,8 kan vara lite knepigt när det gäller att få skärpa eftersom skärpedjupet blir så otroligt kort), testat olika autofokusmetoder, provat att fota med visst stöd o sv. Men det är otroligt svårt att få skärpan där man vill ha den (t ex i ögonen vid porträtt). Tar massvis av foton som jag sen bara får slänga. Fotar jag 80 stycken kan jag hjälpligt använda 5-10 stycken.

Min fundering är om det kan vara något som är fel med objektivet när det blir så här? Till saken hör att objektivet jag köpte hade suttit framme på Media Markt för visningar (det var det sista och säljaren sa att det var OK). Kan det kanske behöva justeras på något sätt? Vågar inte gå till Media Markt och säga att jag tycker objektivet är dåligt för då tänker de säkert bara att det är jag som är en dålig fotograf... Och det kanske jag är men jag hoppas att jag ska kunna få några tips här så att jag vet på vilket sätt jag ska försöka lösa problemet.

Tack från Ann-Sofie Åberg
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Hej!

För att kolla att utrustningen fokuserar som den ska så gör så här:

Ställ in största bländaröppning.

Använd live view och sätt kameran på ett stadigt underlag (eller på ett stativ om du har), zooma in på displayen så mycket det går och tryck av (ev med fördröjning).

Gör samma sak fast genom att använda sökaren.

Blir det skarpare på live-view-bilden så kan det vera fråga om felfokus. Men detta förutsätter att du är noga med att inte röra kameran ens det minsta lilla efter det att du låst fokus.
 

Annischka

Ny medlem
Hej!

För att kolla att utrustningen fokuserar som den ska så gör så här:

Ställ in största bländaröppning.

Använd live view och sätt kameran på ett stadigt underlag (eller på ett stativ om du har), zooma in på displayen så mycket det går och tryck av (ev med fördröjning).

Gör samma sak fast genom att använda sökaren.

Blir det skarpare på live-view-bilden så kan det vera fråga om felfokus. Men detta förutsätter att du är noga med att inte röra kameran ens det minsta lilla efter det att du låst fokus.
Har nämligen samma problem och ska testa det. Mycket tack för tipset!
 

annsofie8

Medlem
Hej!

För att kolla att utrustningen fokuserar som den ska så gör så här:

Ställ in största bländaröppning.

Använd live view och sätt kameran på ett stadigt underlag (eller på ett stativ om du har), zooma in på displayen så mycket det går och tryck av (ev med fördröjning).

Gör samma sak fast genom att använda sökaren.

Blir det skarpare på live-view-bilden så kan det vera fråga om felfokus. Men detta förutsätter att du är noga med att inte röra kameran ens det minsta lilla efter det att du låst fokus.
Tack snälla för hjälpen! Ska genast se hur det funkar! :eek:)
 

Karl R

Aktiv medlem
Hejsan!

För ett par månader sedan köpte jag en ny Canon EOS 60D och objektivet
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro. Jag är en glad amatör som fotat några år men som fortfarande håller på och försöker lära mig att använda kameran på bästa sätt. Är så glad åt min nya kamera men blir så ofta besviken när jag fotar porträtt och macro eftersom jag tycker jag får så otroligt dålig skärpa i bilderna. Tycker inte att det har varit fullt så svårt förut, så jag börjar undra om något faktiskt kan vara fel på objektivet (eller är det bara skit bakom spakarna...?).

Jag har provat att byta focuspunkt, provat olika bländare (eftersom jag förstår att bländare 2,8 kan vara lite knepigt när det gäller att få skärpa eftersom skärpedjupet blir så otroligt kort), testat olika autofokusmetoder, provat att fota med visst stöd o sv. Men det är otroligt svårt att få skärpan där man vill ha den (t ex i ögonen vid porträtt). Tar massvis av foton som jag sen bara får slänga. Fotar jag 80 stycken kan jag hjälpligt använda 5-10 stycken.

Min fundering är om det kan vara något som är fel med objektivet när det blir så här? Till saken hör att objektivet jag köpte hade suttit framme på Media Markt för visningar (det var det sista och säljaren sa att det var OK). Kan det kanske behöva justeras på något sätt? Vågar inte gå till Media Markt och säga att jag tycker objektivet är dåligt för då tänker de säkert bara att det är jag som är en dålig fotograf... Och det kanske jag är men jag hoppas att jag ska kunna få några tips här så att jag vet på vilket sätt jag ska försöka lösa problemet.

Tack från Ann-Sofie Åberg
Detta tror jag är ett vanligt problem
Nu använder jag Nikon men vad menar du med fokuspunkt. Är det en liten punkt/fyrkant eller en zon bestående av flera små punkter? Alltså, välj i meny så att du använder en liten troligen flyttbar punkt. Om du tar porträtt så lägger du punkten i närmaste ögat och då skall skärpan hamna där. Om du istället har en stor zon som kameran mäter i kan autofokus låsa på något annat, zonen ser runt hörnet kan man säga. Man måste inse att kameran är en idiot. Att ge sig på blommor och annat på nära håll är svårt, men det är viktigt att kameran vet var den skall lägga skärpan. Ofta kan det vara så att det inte funkar med autofokus utan man får fokusera manuellt. Då måste du justera okularet så som beskrivs i manualen. Tyvärr är ju moderna kameror inte konstruerade för manuell fokusering, olämpliga mattskivor. Har du koll på dina ögon??? Är linserna fram och bak på objektivet rena??? Är det märken av hårdhänt behandlig på objektivet, demoskador?
Det framgår inte så bra av din beskrivning om skärpan hamnar på fel ställe eller om du har rörelseoskärpa. Känner du någon mera slipad fotograf som kan prova din kamera, objektivet på sin osv.
Det är tråkigt, man lägger ner mycket pengar på fina grejor och så blir det inte bra. Många gånger beror det nog på " s p k", men det går ju att åtgärda.//K
 

kjellepelle

Aktiv medlem
EF-S 60/2,8 är ett mycket skarpt objektiv som är lätt att ta bra bilder med. Att du får så hög procent "dåliga" bilder låter onekligen som ett materialfel. Jag har tagit en del bilder med mitt EF-S 60/2,8 med 7D och tycker att andelen tekniskt korrekta bilder blir mycket hög. Som du skriver är ju skärpedjupet vid 2,8 och kort avstånd mycket litet, men kan du se någon del av bilden som är riktigt skarp?
Jag antar att du använder tillräckligt kort slutartid (minst 1/100 sek) för att utesluta eventuell rörelseoskärpa?
När jag vill vara säker på att få skärpan exakt där jag vill ha den på en bild använder jag bara centrumpunkten för autofokus.
Lycka till / Kjell
 

Krisiun

Aktiv medlem
Jag antar att du använder tillräckligt kort slutartid (minst 1/100 sek) för att utesluta eventuell rörelseoskärpa?
Håller med, kolla slutartiderna på de dåliga bilderna. Du har ingen i bekantskapskretsen med en Canon-kamera som kan kolla objektivet på sin kamera lite snabbt? Och våga stå på dig mot Media Markt om de är fel på objektivet!
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag kollade dina bilder här på fotosidan och du har ju många väldigt fina - och skarpa - bilder som jag tror är tagna med makrogluggen.

Där ser man inget som helst konstigt.

Kan du lägga upp några exempel på bilder som är misslyckade?
 
Det är inte så att det finns en synskadejustering (vad heter det egentligen?) som är felinställd? På min D300 så kan man kompensera ifall man har dålig syn. Det kan vara så att du inte har ställt in det korrekt. Bara en tanke.
 

annsofie8

Medlem
Detta tror jag är ett vanligt problem
Nu använder jag Nikon men vad menar du med fokuspunkt. Är det en liten punkt/fyrkant eller en zon bestående av flera små punkter? Alltså, välj i meny så att du använder en liten troligen flyttbar punkt. Om du tar porträtt så lägger du punkten i närmaste ögat och då skall skärpan hamna där. Om du istället har en stor zon som kameran mäter i kan autofokus låsa på något annat, zonen ser runt hörnet kan man säga. Man måste inse att kameran är en idiot. Att ge sig på blommor och annat på nära håll är svårt, men det är viktigt att kameran vet var den skall lägga skärpan. Ofta kan det vara så att det inte funkar med autofokus utan man får fokusera manuellt. Då måste du justera okularet så som beskrivs i manualen. Tyvärr är ju moderna kameror inte konstruerade för manuell fokusering, olämpliga mattskivor. Har du koll på dina ögon??? Är linserna fram och bak på objektivet rena??? Är det märken av hårdhänt behandlig på objektivet, demoskador?
Det framgår inte så bra av din beskrivning om skärpan hamnar på fel ställe eller om du har rörelseoskärpa. Känner du någon mera slipad fotograf som kan prova din kamera, objektivet på sin osv.
Det är tråkigt, man lägger ner mycket pengar på fina grejor och så blir det inte bra. Många gånger beror det nog på " s p k", men det går ju att åtgärda.//K
Tack snälla för ditt svar! Med fokuspunkt menar jag den lilla punkten/fyrkanten som det finns ett antal av. Jag har mest valt den som ligger i mitten men har nu också provat att välja en högre upp för att komma närmast ögonen när jag vill ha skärpan där.

Ska absolut kolla hur rent objektivet är men tror inte att det finns några skador på det. Inte som jag kan se i alla fall.

Det känns ofta som att jag inte får skärpa någonstans och i de fall där jag får någon hamnar den på fel ställe.

Tyvärr känner jag ingen mer slipad fotograf...
 

annsofie8

Medlem
EF-S 60/2,8 är ett mycket skarpt objektiv som är lätt att ta bra bilder med. Att du får så hög procent "dåliga" bilder låter onekligen som ett materialfel. Jag har tagit en del bilder med mitt EF-S 60/2,8 med 7D och tycker att andelen tekniskt korrekta bilder blir mycket hög. Som du skriver är ju skärpedjupet vid 2,8 och kort avstånd mycket litet, men kan du se någon del av bilden som är riktigt skarp?
Jag antar att du använder tillräckligt kort slutartid (minst 1/100 sek) för att utesluta eventuell rörelseoskärpa?
När jag vill vara säker på att få skärpan exakt där jag vill ha den på en bild använder jag bara centrumpunkten för autofokus.
Lycka till / Kjell
Tack snälla för ditt svar!

Roligt att höra att jag köpt ett bra objektiv. Det känns ju verkligen som om det skulle kunna vara något fel på mitt då eftersom det känns så otroligt svårt att få en bra bild.

Vad gäller slutartiden måste jag erkänna att jag inte har stenkoll eftersom jag bara brukar ställa in bländaren... Men jag försöker alltid kompensera för långa slutartider genom att öka ISO när jag ser att det blir oskarpt p ga det. Ska försöka igen imorgon och hålla lite mer koll på slutartiderna men jag tror inte att felet ligger där.
 

annsofie8

Medlem
Håller med, kolla slutartiderna på de dåliga bilderna. Du har ingen i bekantskapskretsen med en Canon-kamera som kan kolla objektivet på sin kamera lite snabbt? Och våga stå på dig mot Media Markt om de är fel på objektivet!
Tack snälla! Ska verkligen ta mig en titt på slutartiderna (som jag inte har riktig koll på) och se om det finns något att göra där.
 

annsofie8

Medlem
Jag kollade dina bilder här på fotosidan och du har ju många väldigt fina - och skarpa - bilder som jag tror är tagna med makrogluggen.

Där ser man inget som helst konstigt.

Kan du lägga upp några exempel på bilder som är misslyckade?
Tack snälla! Det finns nog någon bild här som jag tagit med nya objektivet... men då har du inte sett alla de jag slängt... ;o)

Jag har lagt upp en misslyckad bild nu (i en mapp som heter "Exempel på oskärpa"). Ett exempel på hur jag tycker det blir hela tiden. Jag tror att jag får skärpa i ögonen men det visar sig att jag inte fått skärpa någonstans. Det gäller inte bara när det handlar om barn utan också när det handlar om blommor (de ligger ju lite mer stilla...).
 

Krisiun

Aktiv medlem
Tack för exempelbilden. I detta fall ser det ut som du är rätt nära ditt objekt och att slutartiden är rätt "lång" (1/50 sek). Oskärpan kan ju komma ifrån en hel del saker. Det kan ju vara fel på objektivet, men kan också bero på hur/om motivet rör sig, hur stadig du är på handen, avstånd, brännvidd,... Det finns någon tumregel att man inte bör fota på längre slutartider än 1/brännvidden när man fotar handhållet. I ditt bör du alltså använda slutartider snabbare än 1/60 sek (och jag antar att brännviddsförlängningen skall räknas in med så kanske närmare 1/100 sek). Tumregel som sagt, men är flera av dina oskarpa bilder tagna vid säg 1/30-1/60 sek så kan det ju vara en möjlig orsak.

Du kan ju experimentera med att minska bländarvärdet och/eller öka ISO för att se om det ger dig skarpare bilder.
 

chi_sweden

Aktiv medlem
Min fundering är om det kan vara något som är fel med objektivet när det blir så här? Till saken hör att objektivet jag köpte hade suttit framme på Media Markt för visningar (det var det sista och säljaren sa att det var OK). Kan det kanske behöva justeras på något sätt? Vågar inte gå till Media Markt och säga att jag tycker objektivet är dåligt för då tänker de säkert bara att det är jag som är en dålig fotograf... Och det kanske jag är men jag hoppas att jag ska kunna få några tips här så att jag vet på vilket sätt jag ska försöka lösa problemet.

Tack från Ann-Sofie Åberg

HEJ!
Lämnade kvar sista textbiten som jag tänker kommentera.
Jag köpte själv ett demoexemplar av ett ett kamerahus på Media Markt- det var ett annat märke än ditt, men jag fick 1 års försäkring på det + att jag efter ett tag märkte att det var något fel på kamerahuset, så jag gick tillbaka till Media Markt och lämnade in kameran. De bytte cmos? mm och detta gjordes gratis utan något tjafs. Så, du ska inte dra dig för att gå tillbaka till affären om du köpt ett exemplar av ett demo_objektiv som det är fel på.


Mvh
/chi
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Jag har lagt upp en misslyckad bild nu (i en mapp som heter "Exempel på oskärpa").
1/50 är en ganska lång tid om du fotograferar handhållet så det finns inget direkt i den bilden som tyder på att det är något fel på objektivet.

Hur satte du fokus?

Försöj att ta om samma bild. Använd bländare 2.8 och ISO 800, då bör du få en tillräcklig kort tid om ljuset är det samma. Du bör nog ha 1/250 eller snabbare nu när du testar för att utesluta skakningsoskärpa.

Välj one-shot autofokus. Välj enpunkts autofokus och välj den centrala fokusppunkten. Fotografera något från sidan (10-15 grader) så att det ena öga är närmare kameran än det andra. Sätt fokuspunkten i det närmsta ögat - var noga så att det inte hamnar på näsan eller luggen. Komponera inte om bilden efter att du låst fokus. Lägg upp resultatet.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Nu blir det lite matte, men ge inte upp för det...!

Ditt objektiv >>> 60mm
Din kamera >>> Canon 60D

Kameran har en upplösning på ca 5200 pixlar på bredden.
Objektivet ger ett synfält på ca 21 grader på bredden

Hur mycket får du då lov att skaka innan skakningen syns i bilden? Det är ju ganska enkelt, dela synfältet med antal pixlar:
21º / 5200 = 0.004º

-Så mycket får du skaka innan bilden är 1 pixel blurrad... Det är inte mycket! Det är ungefär lika svårt som att handhålla en laserpekares punkt perfekt på en 1mm stor punkt som är 14m bort.

Handhållet med 60mm på en Canon APS klarar jag det kanske 7-8 bilder av 10 om slutartiden är ca 1/200s eller kortare. På 1/50s vet jag inte om jag hade klarat en enda.

(men om det är AF som inte fungerar som du vill är detta nästa steg att kolla, inte det första. I exempelbilden ser det dock snarare ut som skakningsoskärpa än en felfokusering...)
 

nilsson314

Aktiv medlem
Även jag tycker jag har haft en del problem med min 60D, och har hittat en del information om hur man kan kontrollera autofokus. Här är en länk till hur det kan undersökas:
http://www.fotosidan.se/cldoc/kalibrera-kamerans-autofokus-sjalv.htm

Själv hade jag inte tänkt köpa något verktyg, utan gör en egen lågbudgetvariant med en bok och lutande linjal. Eller också försöker jag fixa något som det länkas till i en av kommentarerna:
http://www.aobild.se/index.php/v/Diverse/Blandat/FocusTestTarget.jpg.html?option=com_gallery2&Itemid=26
 
ANNONS