Annons

Att kommentera andras bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
har fotosidan blivit en väldigt egoistisk sida eller? Alla verkar bara vara intresserade av att få kommentarer på sina egna bilder, men aldrig ge något tillbaka.

att det är lönlöst att lägga upp bilder i bildkritiktråden vet jag (även om jag gjorde det senast igår) givetvis fick jag inga kommentarer.

men sätter man sig ner och kommenterar andras bilder så kunde man förr i alla fall räkna med att få några kommentarer på sina egna bilder.
Men inte nu längre. Jag gör några raider ibland och kommenterar ett gäng bilder. Förra gången var det 50 bilder jag kommenterade. Gissa hur måna av dom personerna som gick in och kommenterade någon av mina bilder. Svaret är NOLL. Inte en enda person kinde ta sig tid att kommentera en bild som jag tagit.

samma sak idag. Kommenterade 20 bilder i förmiddags. Får ett "tack" från dom men inget mer,, inte en enda kommentar på mina bilder denna gången heller.
Ibland svarar folk inte överuvudtaget eller säger tack när man kommenterat en bild, och det är bara oförskämt och otacksamt.

Jag kan inte tro att det beror på mina bilder, att folk inte kommenterar tillbaka om jag ska vara ärlig.
Är folk så otroligt självupptagna att dom inte kan offra ett par minuter att kommentera en bild.?
den här sidan kommer ju inte fungera om alla bara ska lasta in tusentals bilder varje dag.

Observera att jag skriver inte detta för att jag bara vill ha massor med kommentarer på mina bilder, det är inte det detta handlar om.
 

afe

Aktiv medlem
Det handlar nog om att du måste samla på dig följare om du ska få tillbaks kommentarer. Jag är själv extremt dålig på att "kommentera tillbaks" när någon skriver nåt om mina bilder. De bilder jag kommenterar (vilket inte är många) är de jag råkar få syn på och tycker är riktigt bra.

Och nej, jag får inte heller speciellt många kommentarer på mina bilder - blir ett par stycken i månaden eller så :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
jag köper inte det svaret riktigt.
det handlar inte om att jag vill ha "vänner" som följer mij och gillar allt jag lägger upp.
Hela bildavdelningen på fotosidan handlar väl mycket om att få konstruktiv kritik på sina bilder så att man kan utvecklas som fotograf.
Alla kan ge någon form av konstruktiv kritik.

sen har jag sett att dom flesta inte har speciellt måna "följare" men ändå har mängder kommenterade bilder. Vad det beror på vet jag inte..
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
jag köper inte det svaret riktigt.
det handlar inte om att jag vill ha "vänner" som följer mij och gillar allt jag lägger upp.
Hela bildavdelningen på fotosidan handlar väl mycket om att få konstruktiv kritik på sina bilder så att man kan utvecklas som fotograf.
Alla kan ge någon form av konstruktiv kritik.

sen har jag sett att dom flesta inte har speciellt måna "följare" men ändå har mängder kommenterade bilder. Vad det beror på vet jag inte..
Vill du verkligen ha kommentarer som du vet är pga kommentarstvång för att få lägga in bilder? Det vill då inte jag.
Jag vill inte heller ha kommentarer för att nån vill vara snäll.
Men alla är vi olika, både kommenterar och föredrar en viss typ av kommentarer.

Sen är ju konstruktiv kritik emot själva konstdelen av fotot. Det tekniska för en amatör går att lära sig genom konstruktiv kritik, om bilden är utfrätt eller modellen ljussatt underifrån t.ex.
Det är dock saker man lär sig på en månad. Sen handlar ju foto om att utveckla sin personliga bildstil och gå emot alla jäkla regler. Då blir det inte så intressant längre med kommentarer om att "skärpan sitter rätt" längre.
Personligen tycker jag en ärlig "känslomässig värderingslös tolkning" av bilden är långt mkt intressantare att få.

Går du in på t.ex en stor internationell sida som deviantart så får du aldrig nånsin en kommentar om att skärpan sitter rätt eller att nån tycker att du borde gjort annorlunda, det existerar inte i tankesättet. Antingen gillar folk bilden, pga vad den förmedlar känslomässigt. Det är det enda som betyder nåt.
Här blir det krasst definierat en massa amatörer som sitter och kommenterar det tekniska till lite för stor grad.
Det är nog det tvångskravet att kommentera kritiskt för att få lägga in bilder som bidrar till det, i kombination med att övervägande majoritet av aktiva medlemmar är amatörer. För att förtydliga så definierar jag inte mej själv som proffs när jag skriver detta.

Jag gillar dock dina bilder och tycker du borde få fler kommentarer på dom. Bra fångade ögonblick med känsla! Det lite känslomässigt hämmade och förtryckta i svensk konst är dock känt internationellt, vi har lite svårt för det.
 

Mwd

Aktiv medlem
Jag förstår din synpunkt på sätt och vis.
Att ge och få givande komentarer är mycket trevligt och utvecklande på alla sätt.
Spontant måste jag säga att om du kan gå in och ge givande komentarer på 50 bilder på en kväll så har vi inte samma bildsinne. (Ditt är nog bättre?).
Jag skriver bara om jag ser en bild som verkligen berör mig, och det är inte ofta.
Tycker att många bilder som laddas upp inte säger ett skvatt och då känns det rätt meningslöst att komentera.
Går man in på de bilder som fått mycket komentarer är det välldigt många "bra", "fint", "gillas" mm.
Det är säkert trevligt på sitt sätt men att fylla på med ytterligare en "ryggdunk" känns överflödigt.
Ibland letar jag efter okomenterade bilder bara för att ge lite till någon därute men som sagt:
Man måste känna något för att det skall bli bra.

Moore comments to the people!!

Ha en skön heg.

// Mats W
 

andreassofus

Aktiv medlem
intressant det ni skriver båda två tycker jag. Ni har tänkt ett steg längre än vad jag gjort.
Jag vill ju ha en speciell stil på mina bilder, och då hjälper det ju inte om någon ger mig konstruktiv kritik om att tex skärpan inte sitter på "rätt ställe".
Bilden kan ju vara exakt så jag vill ha den utan att den som ska ge kritik vet om det.

Med andra ord kanske jag inte vill ha konstruktiv kritik, då jag anser mig själv behärska den tekniska biten ganska bra, utan jag kanske egentligen bara vill att folk ska se mina bilder.

Att dom kommenterar en bild är ju ett bra bevis på att dom har sett mina bilder.

Ingen vill ju vara osynlig :)

angående att jag kommenterade 50 bilder på en gång så var det givetvis inte dom flesta givande kanske, utan detta var mer ett test om hur många som gav feedback tillbaka.

men jag brukar kommentera bilder som jag gillar istället för bilder jag inte gillar. Lättare att berömma än att komma med vettig konstruktiv kritik,, som jag lärt mig av er idag att det inte heller alltid är speciellt givande :)
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Kommentera

När det gäller att ge eller få kommentarer, jag förstår din synpunkt. Personligen får jag få kommentarer på mina bilder eller blogginlägg. Det är inte särskilt konstigt, mina bilder och mina inlägg intresserar endast ett fåtal... och ibland ingen. Jag gör likadant, söker mig igenom kritikbilder, bloggar och inlägg och kommenterar bara det som fångar mitt intresse. Det måste finnas en känsla som hugger tag, får mig att stanna upp. Det är likadant inom alla kreativa konstnärliga uttryck, det kan vara ensamt... men det gäller att hålla fast vid sin vision. Fotografera, skapa... för nödvändigheten att uttrycka sig, inte antalet gilla på FB eller kommentarer:)
Men jag förstår din känsla:)
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Ingen vill ju vara osynlig :)
Vilken helomvändning du gör ;P Men det är sant. Och det är lite tabu att erkänna det tyvärr.

Det är väldigt givande och utvecklande att läsa en bok om komposition. Och som klicheen säger så behöver du förstå komposition och uttryck innan du kan bryta mot dessa regler på ditt individuella sätt.
Hur just du ska bryta mot reglerna för att utmärka dej själv kan ingen annan säga till dej än du själv dock.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nej som sagt så handlar det inte om att få så många "gilla" som möjligt. Men jag tror inte det finns NÅGON som lägger upp en bild i bildkritik eller i en av polerna för att ha som lagringsplats till sina bilder, utan man lägger upp dom för att få någon typ av respons.
Annars kan man bara lagra dom på en hårddisk.

Se det som en utställning. Man har ju inte en utställning för stötfångare hänga upp sina bilder på en vägg , utan för att folk ska kunna se dom. Kommer det ingen så är det ju ganska misslyckat.

Lite så tycker jag att det är här ofta.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Utställning

Den bistra sanningen är att flertalet vernissage och utställningar jag bevistat besökts av... väldigt få människor. Flertalet (relativt sett) kommer under vernissagedagen, övriga dagar är mer sporadiska spontana inhopp. Ibland kommer endast de allra närmaste, släktingar och vänner. Ett misslyckande tycker jag inte det är, att presentera sitt material är vägen... som är målet:) Själva skapelseprocessen är för mig det viktiga, kärnan. Men visst, det är en sporre och lärdom att få kommentarer. Men om de uteblir... det gäller bara att fortsätta, arbeta vidare för att finna ett uttryck... som eventuellt fångar fler. Just ja, marknadsföring inför ett vernissage är a och o. En annons i en tidning innebär att tidningen eventuellt skickar en journalist (mindre stad) ,som gör en artikel. Det kan locka fler än de allra närmaste, utan artikel uteblir fler... Fotosidan erbjuder en betydligt större möjlighet att få kommentarer än att enbart ha en egen hemsida... såvida den inte marknadsförs:)
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Bildkritik eller bildberöm?

Bildkritik är inte särskilt vanligt, oftast handlar det mest om bildberöm. Min erfarenhet är att bildkritik inte är särskilt populärt. Vill man ha en tumme upp är det lämpligast att välja en "bra" bild och ge den ett högt betyg.
Personligen ser jag fotografering som en kombination av hantverk och konstnärlighet. Hantverket måste vara OK för att man ska kunna bedömma det konstnärliga. Om en bild är rätt exponerad och har skärpan på rätt ställe är ganska enkelt att kommentera, betydligt svårare är det att bedömma en fotografs konstnärliga ambitioner.
Sist och slutligen tycker jag att det är helt OK att "bara" fotografera tekniskt perfekta, vackra bilder utan att de behöver ha något djupare budskap.
 

LiziVF

Medlem
Hej!
Det jag funderar på är hur vi presenterar våra bilder?

Ibland finns bara ett "nummer" från kameran som rubrik..det tillför inte något enligt mitt sätt att se det. Det som jag saknar är en beskrivning på...vad vill jag visa/säga med min bild och så ev. vad vill jag ha kritik på?

Att bara lägga in bilder i massor tror jag inte tillför något i grupperna om jag själv inte samtidigt talar om vad jag vill ha sagt med min bild. Och det behöver inte vara det rent tekniska utan för mig finns det flera dimensioner som jag vill visa med mina bilder och som kanske ger resultat i hur vi sen ger kommentarer till varandra.

Finns där en beskrivning till bilden (även om den är enkel..) tror jag att det är lättare att ge kommentarer /synpunkter.
/Mvh Liz
 

b-krantz

Aktiv medlem
Jag har till viss del tröttnat på att kommentera bilder. Ger man konstruktiv kritik, är det säkert att det kommer tillskyndare som smeker medhårs. Det finns inget som kan förbättras i bilderna.

I bildkritik vill man ju få tips på hur man kan utvecklas,
 

andreassofus

Aktiv medlem
jag fick faktiskt en kommentar förut från en som jag givit en kommentar till,, dock verkar det bara va hämnd eller nåt för jag frågade vad personen ville med sin bild och förstod den inte alls och sa att bilden hade blivit bättre utan en viss sak.. tydligen var det inte bra och personen var då tvungen att bara kritisera en av mina bilder och inte säga nåt konstruktivt alls,, utan mer bara gnälla som en bebis.

förstår inte hur man kan reagera så om man lägger ut en bild i "bildkritik" :)
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
jag fick faktiskt en kommentar förut från en som jag givit en kommentar till,, dock verkar det bara va hämnd eller nåt för jag frågade vad personen ville med sin bild och förstod den inte alls och sa att bilden hade blivit bättre utan en viss sak.. tydligen var det inte bra och personen var då tvungen att bara kritisera en av mina bilder och inte säga nåt konstruktivt alls,, utan mer bara gnälla som en bebis.

förstår inte hur man kan reagera så om man lägger ut en bild i "bildkritik" :)
Våra bilder är våra barn. Prova att kritisera en mamma o se vad som händer ;)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vad handlar det om då?

Det handlar (för mig) först och främst om att jag vill utvecklas som fotograf.
Jag vet att det finns många duktiga fotografer här som jag har mycket att lära av.

Genom att kommentera många bilder kan man ju då hoppas att det finns någon duktig fotograf som kan ge en kommentar tillbaka om vad den personen tycker om min bild. På det sättet kanske han/hon nånting som inte jag tänkt på som kan göra bilden bättre .

Sen är det naturligtvis trevligt om någon skriver "fin bild" också, självförtroendet höjs och det är viktigt. Men det är fortfarande inte poängen varflr jag lägger upp en bild.

Dock verkar det som att 95% av alla fotografer här vill ha det så.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att man kan kräva nån slags "tit for tat" när det gäller kommentarer på publicerade fotografier. Folk kommenterar väl bilder de blir engagerade av, antar jag. Ointressanta bilder lär få färre kommentarer. Att bli upprörd över att personer vars bilder man kommenterar inte återgäldar detta tror jag inte leder nånvart. Det handlar ju inte om tjänster och gentjänster.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det har du rätt i, man kan inte kräva någonting. Men handlar det ändå inte lite om att det man ger får man tillbaka.

Med det menar jag inte att folk ska skriva att dom gillar mina bilder. Gillat dom inte bilden alls så skriv det istället , och varför dom inte gillar den. Alla kritik är bra kritik (nästan)

Än en gång handlar detta inte om att jag vill ha massa personer som skriver att dom gillar min bild .
Men det har väl framgått nu :)

Lite komiskt dock att sen jag startade den här tråden har jag fått i alla fall 5 bilder kommenterade :)
Slump eller inte vet jag inte, men det är uppskattat :)
 

plåtson

Avslutat medlemskap
Det handlar (för mig) först och främst om att jag vill utvecklas som fotograf.
Jag vet att det finns många duktiga fotografer här som jag har mycket att lära av.

Genom att kommentera många bilder kan man ju då hoppas att det finns någon duktig fotograf som kan ge en kommentar tillbaka om vad den personen tycker om min bild. På det sättet kanske han/hon nånting som inte jag tänkt på som kan göra bilden bättre .

Sen är det naturligtvis trevligt om någon skriver "fin bild" också, självförtroendet höjs och det är viktigt. Men det är fortfarande inte poängen varflr jag lägger upp en bild.

Dock verkar det som att 95% av alla fotografer här vill ha det så.
Andreas, jag har kollat in dina album och funnit felet/orsaken till att du får så få kommentarer, dina bilder är alldeles för bra! //Bert
 
ANNONS