Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

vilda tilda

Aktiv medlem
Hej hej har en nikon d 7000 och har tänkt mig att skaffa ett teleobjektiv så småningom och har en fråga...är nikon 70-200 f2.8 överkurs,är det för tungt? sen finns ju 70-200 f4 som både är lättare och billligare ...men jag är ju lite fascinerad av kort skärpedjup och tror att jag kanske ångrar mig....är så velig..jag vill ha åsikter :)

Har Du pengarna till f2,8 så kör på det det kan aldrig bli för mycket ljusstyrka och det är faktiskt lättae att hålla ett tygre objektiv stilla än ett lättare även om det låter galet men så är det iaf, så kör på 2,8.an och bli nöjd.

My 2 Cent

Jag köpte mitt nikkor 70-200 2,8 till min D90 som jag hade då och blev störtnöjd direkt!
Anser du dig ha råd så köp ett!

Ibland är skillnaderna mindre än man tror....

Det finns ju en del saker att tänka på. Det är ju som bekant så att det aldrig går att få lika kort skärpedjup med f/4 som med f/2,8. Å andra sidan så kan en skicklig fotograf komponera bilden så att bakgrunden inte blir störande även med ljussvagare objektiv - inte lika lätt, man har oddsen mer emot sig med f/4, men det går i många fall. F/2,8 har fördelen med snabbare autofokus på proffshusen i varje fall då fler AF sensorer är korsformade vid f/2,8 än f/4. F/2,8 tillåter också snabbare slutartider än f/4 vid sport t ex. I gengäld är det svårare att lära sig sätta skärpan exakt med tunnare skärpedjup - det finns en inlärningströskel.

Du bör betänka att eftersom du har ett DX hus så skiljer inte skärpan inom DX formatet mellan ett bra ex av 70-200/2,8 AF-S VR II och version ett. Det är på FX hus det skiljer sig i kanterna. Den nya II:an erbjuder sannolikt snabbare AF än I:an p g a förbättringar i bl a accelerametern i det nya objektivet - men jag vet inte. Det är också frågan om AF i D7000 till skillnad från de rena proffshusen kan dra nytta av denna lilla förbättring.

Så jag skulle nog snarare säga att med D7000 sitter valet mellen tre objektiv i samma prisklass: Nikkor 70-200/4 VR (II), 70-200/2,8 VR (version ett) begagnad eller Sigma 70-200/2,8 DG OS HSM (börjar även dyka upp beg). Vid stillbilder kan mycket väl den nya bildstabiliseringen i den nya 70-200/4 VR sannolikt kompensera för ett förlorat bländarsteg vad gäller skakningar. Vid bländare 4 skiljer det nog inte mycket i skärpa dememmelan på DX. Sigman har fått bra betyg även den, men Sigmagluggar skall testas innan köp eller kunna lämnas tillbaks eller ha garanti för justering då kvalitetskontrollen tycks vara lite ojämn. Nu har ju www.photozone.de noterat kvalitetsskillnader även hos Nikkor 70-200/2,8 VR. Jag skulle nog titta noga på dessa tre. Vinsten med den nya 70-200/2,8 VR II är inte så stor på DX formatet.

Har du inte många eller inte dyra DX objektiv finns ju alternativet att sälja din D7000 och köpa en beg D700 eller D3 för ca 8000:- resp ca 12000:- och då du tjänar minst ett steg i brusprestande och skrärpedjupet vid samma komposition vid samma bländare med D7000+70-200/2,8 och D700+70-200/4,0 blir samma och då båda av dessa kameror har bättre autofokus finns ju även den möjligheten. Då har du även en bra VR i den nya 70-200/4 VR. Till FX har den äldre 70-200/2,8 VR en nackdel i kantskärpan. Du får även en större och ljusare sökare med FX. Nackdelen är ju egentligen den att AF punkterna blir mer koncentrerade mot mitten i FX husen.

Vikten stör inte mig så mycket men 2.8an är rent otymplig. Blir trångt i normala fotoväskor att alltid ha med den. Det kan vara nåt att tänka på. Stor brist att f4an saknar stativfot dock.

Hej hej har en nikon d 7000 och har tänkt mig att skaffa ett teleobjektiv så småningom och har en fråga...är nikon 70-200 f2.8 överkurs,är det för tungt? sen finns ju 70-200 f4 som både är lättare och billligare ...men jag är ju lite fascinerad av kort skärpedjup och tror att jag kanske ångrar mig....är så velig..jag vill ha åsikter :)

Den är tung, så pass tung att den nog kan kännas lite obalanserad på fri hand på ett D7000 hus. Jag använder den tillsammans med D800 och tycket till och med den kombinationen blev lite framtung men med ett batterigrepp blev balansen ganska lagom, och ska du göra det, blir totalvikten ännu högre.

Tänk även på att aldrig bära objektivet i kameraremmen, sätt en bärrem på objektivets stativgänga istället så belastar du bayonettfäste mindre vilket är särskilt viktigt på D7000 som till stor del är byggd i plast. (för övrigt bra ide oavsett kamera)

Men ja, kort skärpedjup är trevligt t.ex. vid porträtt. Bara du kan avgöra om den är för tung försök hitta någonstans där du kan prova.

ANNONS
Götaplatsens Foto