Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Nybörjarn

Avslutat medlemskap
Jag är nybörjare inom detta område (systemkameror) och skulle vilja ha lite handfasta tips på vad man bör veta om vidvinkelobjektiv.. Jag ska försöka formulera mig så ni förstår vad jag funderar på..
Alltså hur vet man att ett objektiv är ett vidvinkelobjetiv?
Finns det flera olika, som kan ta olika stora vidder?
Jag antar att det finns flera olika "värden" vilka är bra?
Jag kanske ska tillägga att jag har en Nikon D5100.

Många frågor, men jag är väldigt tacksam för svar :)

Kram!

Allt som är under det som brukar kallas normal-objektiv är vidvinkel (nästan).

Lite kortfattat/förenklat:

DX-format (din kamera är en sådan, även D300, D7000-serien, D3000-serien).
Normal är ca 35 mm, allt lägre än det börjar bli lite vidare. Men för att få riktig effekt behöver du kanske ett som är runt 18 mm eller lägre. Standardzoom för din kamera (som följer md i paket) brukar vara 18-55mm. Den börjar alltså på vidvinkel och slutar på tele.
Vill du ha mycket vidvinkel effekt behöver du ett som är ca 10 eller 12 mm.

För FX, Nikon D600, D700, D3 D3s, D800 och D4 … Är normal objektiv ca 50mm.

Denna sida kan hjälpa dig att få en bild av hur det fungerar:
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Hoppas detta hjälper dig lite.

/jonas

Allt som är under det som brukar kallas normal-objektiv är vidvinkel (nästan).

Lite kortfattat/förenklat:

DX-format (din kamera är en sådan, även D300, D7000-serien, D3000-serien).