StaffanW
Aktiv medlem
Hur skulle ni rangordna följande kameror (eller andra, Canon i samma prisklass), enbart med tanke för Hockeyfotografering?
Viktigaste egenskaper som jag ser är:
1. Bra brusegenskaper för att kunna köra korta tider
2. Många bilder/sekund för att fånga, i synnerhet pucken, vid rätt tillfälle
3. Bra AF på mittpunkten
4. Bra AF på övriga fokuspunkter, för att lättare kunna följa eller inte behöva ha fokus mitt i
5. Hög upplösning, för att kunna beskära en bild i efterhand
Budget för kamera under 15.000:-, så har vi följande att välja bland (inkl äldre begagnade).
Canon 1DIII 9.000:- (beg)
Canon 7D, 12.000:- (ny)
Canon 6D, 14.000:- (beg)
Naturligtvis vore bästa att lägga på 5.000:- och köpa en beg. 1DMKIV, men av ovanstående eller andra i samma prisklass, vilken och varför?
Dom jag själv jämfört är 6D och 1DIII. Känns som jag får fler keepers från 1DMKIII tack vare bra AF och många b/s men dom bra från 6D har mindre brus och är skarpare tack vara kortare slutartid.
Viktigaste egenskaper som jag ser är:
1. Bra brusegenskaper för att kunna köra korta tider
2. Många bilder/sekund för att fånga, i synnerhet pucken, vid rätt tillfälle
3. Bra AF på mittpunkten
4. Bra AF på övriga fokuspunkter, för att lättare kunna följa eller inte behöva ha fokus mitt i
5. Hög upplösning, för att kunna beskära en bild i efterhand
Budget för kamera under 15.000:-, så har vi följande att välja bland (inkl äldre begagnade).
Canon 1DIII 9.000:- (beg)
Canon 7D, 12.000:- (ny)
Canon 6D, 14.000:- (beg)
Naturligtvis vore bästa att lägga på 5.000:- och köpa en beg. 1DMKIV, men av ovanstående eller andra i samma prisklass, vilken och varför?
Dom jag själv jämfört är 6D och 1DIII. Känns som jag får fler keepers från 1DMKIII tack vare bra AF och många b/s men dom bra från 6D har mindre brus och är skarpare tack vara kortare slutartid.