Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Uppgradera stativ
- Trådstartare Okenfält
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Jag har ett 055CXPRO3, dvs versionen med fällbar mittpelare. Ett mindre stativ skulle jag inte vilja ha. Det fungerar som förväntat, men är kanske i minsta laget för en kamera med tele på över 300mm.
Det lilla medföljande verktyget för att dra åt låsningarna när de börjar glappa bör man spara på ett säkert ställe. Det har ett rätt dåligt fäste så att man ska kunna ha det sittande på stativet, men det ramlar av ganska lätt, så det är bättre att lägga verktyget i kameraväskan.
Mina låsningar har inte börjat glappa än efter flera år, så man kanske inte måste ha verktyget med sig hela tiden.
Skaffa en bra kulled, eller annat bra stativhuvud. Om inte huvudet är bra så hjälper det inte med ett bra stativ.
Det lilla medföljande verktyget för att dra åt låsningarna när de börjar glappa bör man spara på ett säkert ställe. Det har ett rätt dåligt fäste så att man ska kunna ha det sittande på stativet, men det ramlar av ganska lätt, så det är bättre att lägga verktyget i kameraväskan.
Mina låsningar har inte börjat glappa än efter flera år, så man kanske inte måste ha verktyget med sig hela tiden.
Skaffa en bra kulled, eller annat bra stativhuvud. Om inte huvudet är bra så hjälper det inte med ett bra stativ.
Helmetrock
Aktiv medlem
Vad ska du fota?
Om du ska ha ett lättare stativ till resor, behöver du byta ditt 055 till ett lättare också då? För mig låter det inte riktigt vettigt att köpa två stativ som de för en bra hög med pengar när du skulle kunna få ett mycket finare stativ som kunde ersätta båda.
Vad har du för budget?
Om du ska ha ett lättare stativ till resor, behöver du byta ditt 055 till ett lättare också då? För mig låter det inte riktigt vettigt att köpa två stativ som de för en bra hög med pengar när du skulle kunna få ett mycket finare stativ som kunde ersätta båda.
Vad har du för budget?
Okenfält
Medlem
Vad ska du fota?
Vad har du för budget?
Skall till New York. Måste handla B&H Skall köpa 24-70 2,8 usm ll. Tänkte köpa stativ samtidigt
Det är ju så billigt!! Stativet använd till resor (24-70 2,8 ll 70-200 2,8 ll), fågelfoto (400 5,6) även macro (100 2,8) och natur (16-35)
Pris? 6-7000. Det är vad bägge stativen kostar ihop. Problemet är att jag gillar manfrottos låsning av benen. Snabbt och enkelt när kameran sitter på.
Helmetrock
Aktiv medlem
Ska du in till B&H:s butik tycker jag du ska ta en titt på stativen i verkligheten och försöka få hjälp. Då kommer du att förstå vilken skillnad det är på olika stativ.
För 6-7000 borde du nog kunna få ett stativ med kulled som är lika bra som ett 055 och lika lätt som ett 190.
För 6-7000 borde du nog kunna få ett stativ med kulled som är lika bra som ett 055 och lika lätt som ett 190.
Helmetrock
Aktiv medlem
iSolen.se
Guest
Jag har ett 055CXPRO3, dvs versionen med fällbar mittpelare. Ett mindre stativ skulle jag inte vilja ha. Det fungerar som förväntat, men är kanske i minsta laget för en kamera med tele på över 300mm.
Har samma. Och det där verktyget har jag också undrat över. Har tappat det 100 gånger men alltid haft turen att höra det falla. Och precis som du säger, inga skruvar släpper så behovet för det verkar inte vara så stort.
Det är inte 100% stabilt för nattfoto e dyl, brukar vara tvungen att ha spegeluppfällning eller fördröjd utlösare för 200mm och uppåt.
Att man kan vända mittenpelaren 90 grader eller tom uppochned är ett klart bonus. Kolfiber gör det relativt lätt.
Helmetrock
Aktiv medlem
Ok, nej kulleden hade väl lite blandade recensioner. Själv använder jag RRS kulleder som de inte säljer där, men de har till exempel Arca-Swiss, Acratech och andra riktiga toppklassmärken.
iSolen.se
Guest
Tänk på att inte alla flygbolag tillåter stativ i kabinen.
Skruvar man av huvudet brukar det gå in i handbagaget.