Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Superzoom Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejsa

Ny medlem
Hejsan, jag har idag kameran Nikon D7000 med objektivet DX 18-105mm (som jag fick med kameran). Jag vill nu köpa ett objektiv med ett bättre zoom, det jag menar med det är att jag ska kunna zooma in längre samt att det helst inte ska påverka ljuset (eftersom jag helst inte vill höja ISO`t). Jag undrar om ni har några tips på vilket zoom som kanske kan passa mig?

mvh

Hejsan, jag har idag kameran Nikon D7000 med objektivet DX 18-105mm (som jag fick med kameran). Jag vill nu köpa ett objektiv med ett bättre zoom, det jag menar med det är att jag ska kunna zooma in längre samt att det helst inte ska påverka ljuset (eftersom jag helst inte vill höja ISO`t). Jag undrar om ni har några tips på vilket zoom som kanske kan passa mig?

mvh

Nikon 70-300 f/4,5-5,6 fungerar som ett utmärkt komplement till 18-105. Ska du ha ett mer ljusstarkt telezoom så blir det Nikons 70-200 f/4,0 alternativt 70-200 f/2,8. Det senare kostar dock nära nog 20 000 kr.

Lite svårt att råda dig när du inte skriver vad du vill fotografera eller hur långa brännvidder du tror du behöver. Är ljustyrka viktigt har Sigma ett 120-300/2.8 som är ganska "billigt", bör gå att få tag på för under 15 000 begagnat. Kan du avara lite ljusstyrka finns ju Nikons nya version av 80-400/4.5-5.6. I och med att det är nytt lär det bli svårt att få tag i begagnat och nypris ligger någonstans kring 25 0000 om jag minns rätt. Även Nikons 70-300 är ett hyfsat lågprisalternativ, framför allt har det väldigt snabb autofokus.

18-105mm är redan det en ganska lång zoom. Nikon har en 18-200mm också, men den är ganska stor och dyr i jämförelse. Om du å andra sidan vill ha ett teleobjektiv att komplettera din 18-105mm med så har det redan nämnts några bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto