Annons

Fota festlokal.

Produkter
(logga in för att koppla)

Carleblank

Medlem
Jag har fått i uppdrag att fota en lokal och en pågående fest i lokalen. Lokalen har mycket fönster men är ändå relativt mörk. Festen kommer att vara ett white-party så alla är vitklädda vilket kan göra det svårt med blixten, speciellt som jag vill synliggöra lokalen. Jag har ett fast 50 som är ljuskänsligt (F1,4) och en zoom 16-50 f2.8 som jag kommer att använda.
Tacksam för tips!!
 

grummel

Aktiv medlem
Extern blixt me bouncer i taket, ca. 1/2-1/15s slutartid zoomen på bl.4-5,6 och lagom högt iso. Beror klart på hur mörkt det är, takets färg och höjd mm. Men det brukar funka bra som grund vid mingelbilder.
 

Tomas Rapp

Ny medlem
Om det är dagtid borde det räcka att skruva upp ISO och ha objektiven på full öppning. Var noga med var skärpan ligger eftersom skärpedjupet blir snävt. Fota helst inte i motljus. Ha ryggen mot fönstren helst. Kör manuellt (prova dig fram bara vad som blir bra inställning) Om ljuset skiftar kan man köra fast slutartid och bländare men auto-ISO om du har det på din kamera. Lycka till!
 

Carleblank

Medlem
Ja, auto-iso har jag på kameran men ärligt talat har jag aldrig tänkt att det ska komma till nytta... :) Ska testa det.
 

Carleblank

Medlem
Det är högt i tak och svårt att slå den mot taket tror jag... Ska förståss testa mer ingående när jag kommer dit! Jag funderar på om jag kan använda softbox på externa blixten och lysa upp bakgrunden? Alla kommer ju som sagt vara vitklädda så det blir svårt med blixt att synliggöra lokalen.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du vill belysa både människor och lokalen så är just studsat blixtljus lämpligt. En "riktig" extern blixt av lite kraftfullare modell, i kombination med lagom högt ISO, ger mer ljus än man tror.

Men är det dag eller kväll du ska fota?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Auto ISO

Ja, auto-iso har jag på kameran men ärligt talat har jag aldrig tänkt att det ska komma till nytta... :) Ska testa det.
Med tanke på objektiven... har du Pentax K5 Marcus? Auto ISO är fantastiskt under omständigheter du beskriver. Jag använder i det närmaste aldrig blixt, bara Auto ISO. Plåta i Raw, så går det med säkerhet utmärkt.
 

Carleblank

Medlem
Om du vill belysa både människor och lokalen så är just studsat blixtljus lämpligt. En "riktig" extern blixt av lite kraftfullare modell, i kombination med lagom högt ISO, ger mer ljus än man tror.

Men är det dag eller kväll du ska fota?
Lokalen ger ganska liten möjlighet att studsa ljuset tyvärr. Det kommer dock styvrars dagsljus under tiden jagskall fota så det kommer vara ljust men på håret till för långa söutartider med lägre iso. Jag är inte helt nöjd med mina bilder vid höga iso men bilderna ska användas till web så kan funka iaf.
 

Carleblank

Medlem
Med tanke på objektiven... har du Pentax K5 Marcus? Auto ISO är fantastiskt under omständigheter du beskriver. Jag använder i det närmaste aldrig blixt, bara Auto ISO. Plåta i Raw, så går det med säkerhet utmärkt.
Jag har en Sony a77. Jag fotar i princip alltid i RAW.
 

grummel

Aktiv medlem
Hur ser väggarna ut då? Kan gå att studsa där också. "Vitkläddheten" kommer nog inte vara större problem om du kör manuellt. Det är bara att kompensera efter det och lätta upp skuggorna lite efteråt.

Blixt av något slag tror jag kommer bli bättre då det får personerna att stå ut lite mer. Under den tiden jag jobbade som vimmel och event fotograf så var det inte många procent av bilderna, inte ens i dagsljus, som jag fotade utan blixt.

Kör du med blixt skulle jag rekommendera att stänga av auto iso och köra blixten på auto istället.

Vad är det för sorts bilder du är ute efter? Borde frågat det tidigare;)
 

Carleblank

Medlem
Hur ser väggarna ut då? Kan gå att studsa där också. "Vitkläddheten" kommer nog inte vara större problem om du kör manuellt. Det är bara att kompensera efter det och lätta upp skuggorna lite efteråt.

Blixt av något slag tror jag kommer bli bättre då det får personerna att stå ut lite mer. Under den tiden jag jobbade som vimmel och event fotograf så var det inte många procent av bilderna, inte ens i dagsljus, som jag fotade utan blixt.

Kör du med blixt skulle jag rekommendera att stänga av auto iso och köra blixten på auto istället.

Vad är det för sorts bilder du är ute efter? Borde frågat det tidigare;)
Det är mycket bjälkar och pelare huller om buller, en hel del fönster (dock mörkare än man kan tro) och mörka väggar och tak.

Bilderna ska upp på lokalens/restaurangens hemsida och visa lokalen.
 

Kingkong1

Aktiv medlem
Extern blixt me bouncer i taket, ca. 1/2-1/15s slutartid zoomen på bl.4-5,6 och lagom högt iso. Beror klart på hur mörkt det är, takets färg och höjd mm. Men det brukar funka bra som grund vid mingelbilder.
Väldigt intressant för mig som gillar vimmelbilder och inte förstått hur de går tillväga. När de får alla de färgerna på bilden, beror det på att blixten studsar upp på färgade lampor?
Hoppas jag inte stör huvudämnet..
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan du klistra ihop resultatet efteråt?
Alltså först/sist ta interiörbilder utan folk o långa tider.
I så fall räcker det att personerna är vettigt exponerade o reparera resten i efterhand.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Nu är jag inte så vass på detta, men kör du med slutartider runt 1/80 till 1/60 sek med blixt så får du med en hel del bakgrund. Du kan säkert ha ännu längre slutartider. Sen tror jag du får sätta blixten att synka på 2a ridån.

Lite från vad jag plockat upp kring att fota i just "klubbmiljö". Men aldrig riktigt testat själv :)
 

grummel

Aktiv medlem
Du får nog helt enkelt testa dig fram. Blixt rakt på kan även det fungera, ifall du kör med blixt så kan du tänka p att det är med hjälp av slutartiden som du styr bakgrunden. Ju längre tid slutaren är öppen desto ljusare bakgrund, samtidigt som personerna i förgrunden du kommer fota är lika exponerade på båda bilderna.

Anledningen till att vimmelbilder ofta blir så "färggranna och livfulla" är inte pga att man studsar blixten i några lampor eller så, blixtens enda uppgift är att frysa rörelserna på de personer man fotar av. Anledningen är den relativt långa slutartid man använder som gör att alla lampor och ljuskällor i bakgrunden liksom smetas ut och fastnar. Svårt att förklara;) Angående blixt på första och andra ridå så skulle jag rekommendera första, pga. att man då vet vad som kommer på bild, andra ridån kan personerna ha rört sig eller tittar bort eller så.
 

Carleblank

Medlem
Jag har testat en del under liknande förhållanden nu och tänker köra med stativ på tom lokal före festen, lite med stativ och oskarpa festdeltagare under festen och vimmelbilder med F1,4 - 1,8 ganska långa slutartider och blixt med bouncer.
Det är en ganska rörig lokal med korsande linjer överallt så det blir en utmaning men även en tillgång...
Jag hoppas att det blir bra!! Tack så mycket för all hjälp och har ni fler tips tar jag tacksamt emot dem!!!
 
ANNONS