Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsångest, Canon Eos 6D, 5D Mark III eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

missmoneyp

Medlem
Hej!
Jag har idag en eos 450D som jag nu har tröttnat på. Är på jakt efter en ny kamera och givetvis vill jag ju ha en så bra kamera som möjligt. Grejen är att jag plåtar bara för skoj skull, porträtt, familjen och lite miljöer och behöver kanske inte en värsting kamera egentligen (men vill ändå ha :;).
Vill inte heller lägga för mycket pengar... Vad skulle ni råda mig till?

Tacksam för att ni tar er tid och svarar :)

Är inte actionfotografering så högt prioriterat så skulle jag nog säga fullformat i alla fall. 6D eller kanske en beg. 5D Mark II. 5D Mark III ifall semesterpengarna känns tunga att bära. Om du nu ska fortsätta med Canon...

Är inte actionfotografering så högt prioriterat så skulle jag nog säga fullformat i alla fall. 6D eller kanske en beg. 5D Mark II. 5D Mark III ifall semesterpengarna känns tunga att bära. Om du nu ska fortsätta med Canon...

Tack för ditt svar!
Ja, vill helst ha fullformat för bilderna blir så mycket finare och det är därför jag tittat på mark II. Hört att autofokusen var så dålig på den bara? Är den verkligen så kass? Tycker af på den jag har nu är dålig och vill inte gärna ha sämre.
Mark II beg finns ju till bra pris, 6:an är lite väl hög i pris än vad jag känner för att betala.

Jag har inte någon egen erfarenhet av Canon 5D Mark II än, men jag tänker komplettera min 7D med en sådan efter semestern. 5D Mark II har ju nästan varit branchstandard bland proffessionella fotografer ocn många använder dem fortfarande trots 5D Mark III:s lansering, så helt värdelös kan den väl inte vara. Om det sedan är värt 5000 till för en 6D eller 10000 för en 5D Mark III är ju väldigt individuellt. Det är det int för mig i alla fall, eftersom jag vill behålla min snabba 7D också :)

AF på 5D II är definitivt inte sämre än på din nuvarande, den är mycket bättre! Det är när proffsen jämför med t.ex. Canon 1D-serien och Nikon D700 och D3 som den inte riktigt är i samma klass, men så är det också en annan typ av kamera och mer inriktad på långsammare fotografering. Den tar ju inte heller lika många bilder per sekund som de heller men har å andra sidan rejält mycket högre upplösning.

Har du stått ut med 450D tills nu kommer 5D II att bli ett riktigt lyft!

5DII känns väl som bäst val. Har du dessutom budgeterat för en 5DIII så kan du köpa till några riktigt fina gluggar också.

Tack för ditt svar!
Ja, vill helst ha fullformat för bilderna blir så mycket finare och det är därför jag tittat på mark II. Hört att autofokusen var så dålig på den bara? Är den verkligen så kass? Tycker af på den jag har nu är dålig och vill inte gärna ha sämre.
Mark II beg finns ju till bra pris, 6:an är lite väl hög i pris än vad jag känner för att betala.

Nej, autofokusen på 5D Mark II är inte dålig.
Jag har aldrig haft några problem med min. Däremot är AF mer avancerad på 7D och förnämligt bra på 5D Mark III.
Jag tycker att 6D är prisvärd som nyköp. Om man absolut inte behöver snabb matning och snabbaste följande AF.
Idag är ändå 5D Mark II väldigt prisvärd som begagnad. Det finns en hel del ute på marknaden bl.a för att många uppgraderar till 5D Mark III som är den bästa mest prisvärda avancerade DSLR-kameran.

AF på 5D II är definitivt inte sämre än på din nuvarande, den är mycket bättre! Det är när proffsen jämför med t.ex. Canon 1D-serien och Nikon D700 och D3 som den inte riktigt är i samma klass, men så är det också en annan typ av kamera och mer inriktad på långsammare fotografering. Den tar ju inte heller lika många bilder per sekund som de heller men har å andra sidan rejält mycket högre upplösning.

Har du stått ut med 450D tills nu kommer 5D II att bli ett riktigt lyft!

Bra! Tack för att du klarade ut detta för mig! Af är viktigt för mig och så länge den är bättre än skiten på min nuvarande så är jag nöjd ;) Inte lätt för oss amatörer att hänga med i svängarna 😝 :)
Låter som det får bli en Mark II! :)

Vad tror ni är ett rimligt pris för den inkl batterigrepp?

Tack båda för bra svar! Uppskattas verkligen! :)

5DII känns väl som bäst val. Har du dessutom budgeterat för en 5DIII så kan du köpa till några riktigt fina gluggar också.

Nja... Budgeterat och budgeterat 😝 Vill helst lägga under 10 så den var kanske inte högst på min lista just nu. Men skulle kunna skjuta till om det behövdes men om mark II ändå är okey för mina syften så lägger jag hellre mindre och tar den 😃

Bra! Tack för att du klarade ut detta för mig! Af är viktigt för mig och så länge den är bättre än skiten på min nuvarande så är jag nöjd ;) Inte lätt för oss amatörer att hänga med i svängarna :)
Låter som det får bli en Mark II! :)

Vad tror ni är ett rimligt pris för den inkl batterigrepp?

Tack båda för bra svar! Uppskattas verkligen! :)

Batterigrepp finns i olika märken från ca 600-700 kr uppåt. Original är dyrare.
Ska du köpa begagnat så ska huset vara i fint skick och ej proffskört.
Priserna varierar i annonserna. Du hamnar runt 8000-9000 lite beroende på med el. utan batterigrepp och märke på greppet. Man ska inte ge för mycket eftersom en ny idag är billig och 6D är ett bra köp. Garanti kvar i mycket fint skick höjer priset upp mot 9000 kr.

Nej, autofokusen på 5D Mark II är inte dålig.
Jag har aldrig haft några problem med min. Däremot är AF mer avancerad på 7D och förnämligt bra på 5D Mark III.
Jag tycker att 6D är prisvärd som nyköp. Om man absolut inte behöver snabb matning och snabbaste följande AF.
Idag är ändå 5D Mark II väldigt prisvärd som begagnad. Det finns en hel del ute på marknaden bl.a för att många uppgraderar till 5D Mark III som är den bästa mest prisvärda avancerade DSLR-kameran.

Skönt å höra! Tack för svar :)

Batterigrepp finns i olika märken från ca 600-700 kr uppåt. Original är dyrare.
Ska du köpa begagnat så ska huset vara i fint skick och ej proffskört.
Priserna varierar i annonserna. Du hamnar runt 8000-9000 lite beroende på med el. utan batterigrepp och märke på greppet. Man ska inte ge för mycket eftersom en ny idag är billig och 6D är ett bra köp. Garanti kvar i mycket fint skick höjer priset upp mot 9000 kr.

Inte köpa proffskört! Oj oj, de flesta här är ju proffs som säljer eller? Tror inte jag skulle våga mig på och köpa någonstans. Kanske skall köpa utan grepp och köpa det separat?
Hur hade du gjort? Mer råd 😝

Inte köpa proffskört! Oj oj, de flesta här är ju proffs som säljer eller? Tror inte jag skulle våga mig på och köpa någonstans. Kanske skall köpa utan grepp och köpa det separat?
Hur hade du gjort? Mer råd

He he, NEJ de flesta här är glada amatörer som är rädda om sina kameror.
En "proffskörd" kamera ser sliten ut och har gjort väldigt många exponeringar.
Man får ta en diskussion med säljaren och hoppas att han/hon är ärlig. Minsta tvekan så backar man ur.

Visst är det en god idé att börja utan grepp. Det viktigaste är att man är nöjd med huset först och främst. Köper man med grepp så får man räkna med extra batterikostnader. Man bör ha minst 4 batterier, 2st. som är fulladdade att byta med. Medföljande batterier ev. minneskort kan påverka priset en del.

Att mötas upp och göra upp affären är alltid bäst, jag tycker att det kan vara värt ev. extra kostnad.

Med proffskörd menas att kameran är använd av en som jobbar som fotograf/pressfotograf, dvs kameran har gått långt och i regel levt ett hårt liv.

Jag köpte mitt batterigrepp för under 300kr nytt, dock inte original.

He he, NEJ de flesta här är glada amatörer som är rädda om sina kameror.
En "proffskörd" kamera ser sliten ut och har gjort väldigt många exponeringar.
Man får ta en diskussion med säljaren och hoppas att han/hon är ärlig. Minsta tvekan så backar man ur.

Visst är det en god idé att börja utan grepp. Det viktigaste är att man är nöjd med huset först och främst. Köper man med grepp så får man räkna med extra batterikostnader. Man bör ha minst 4 batterier, 2st. som är fulladdade att byta med. Medföljande batterier ev. minneskort kan påverka priset en del.

Att mötas upp och göra upp affären är alltid bäst, jag tycker att det kan vara värt ev. extra kostnad.

Ordet amatör har fått en helt ny innebörd för mig idag ;) JAG är amatör, ni är så fall något mittemellan ;)
Köper utan grepp då så får jag klämma på dem senare.
Nu kommer en dum fråga, batteriet i mark II, är det samma typ som i min 450?

Med proffskörd menas att kameran är använd av en som jobbar som fotograf/pressfotograf, dvs kameran har gått långt och i regel levt ett hårt liv.

Jag köpte mitt batterigrepp för under 300kr nytt, dock inte original.

Jo det är jag med på, tänkte mer att de flesta här var "proffs" och att alla var mer eller mindre använda i det syftet :) Ack så fel man kan ha :)

Är du nöjd med ditt grepp? Känner man/ ser man skillnad?

Ordet amatör har fått en helt ny innebörd för mig idag ;) JAG är amatör, ni är så fall något mittemellan ;)
Köper utan grepp då så får jag klämma på dem senare.
Nu kommer en dum fråga, batteriet i mark II, är det samma typ som i min 450?

Det finns inga dumma frågor.
Batterierna till 7D, 5D Mark II och III heter LP-6 jag tror inte att det är samma som i 450D.
Jag köper inte original, det finns ersättningsbatterier som är ganska billiga och tillräckligt effektiva.

Jo det är jag med på, tänkte mer att de flesta här var "proffs" och att alla var mer eller mindre använda i det syftet :) Ack så fel man kan ha :)

Är du nöjd med ditt grepp? Känner man/ ser man skillnad?

Skillnaden är att gummit inte ser identisk ut och att det kan upplevas lite plastigt, men det kostar ju bara 1/5-del av originalet så det kan man leva med. Jag tycker dock du ska vänta med att köpa grepp. 5D med grepp blir betydligt större och tyngre än vad 450D är.

ANNONS
Götaplatsens Foto