Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsångest, Canon Eos 6D, 5D Mark III eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns inga dumma frågor.
Batterierna till 7D, 5D Mark II och III heter LP-6 jag tror inte att det är samma som i 450D.
Jag köper inte original, det finns ersättningsbatterier som är ganska billiga och tillräckligt effektiva.

Snällt ;)
Tänkte mer om det är den typen av batteri. Skall googla pp den :)

Tack så mycket för all hjälp! 🌹 :)

Skillnaden är att gummit inte ser identisk ut och att det kan upplevas lite plastigt, men det kostar ju bara 1/5-del av originalet så det kan man leva med. Jag tycker dock du ska vänta med att köpa grepp. 5D med grepp blir betydligt större och tyngre än vad 450D är.

Oj! Är det så stor skillnad i pris?! Då blir det ett plagiat för mig oxå ;)

Oj! Är det så stor skillnad i pris?! Då blir det ett plagiat för mig oxå ;)

T.o.m större skillnad, original kostar 1980:- som billigast, jag gav 269:- för mitt, inkl. frakt från HK

1980/269=7,3.
Sen går det inte att jämföra kvalité och känsla, men är man inte så petig med det så är det bara att kontakta kineserna.

T.o.m större skillnad, original kostar 1980:- som billigast, jag gav 269:- för mitt, inkl. frakt från HK

1980/269=7,3.
Sen går det inte att jämföra kvalité och känsla, men är man inte så petig med det så är det bara att kontakta kineserna.

Nä men då kan canon ha det! Vad heter ditt grepp?

Jag tycker du ska vänta med att skaffa ett batterigrepp tills du haft kameran ett tag. Jag använder inget på min kamera eftersom jag tycker kameran är tillräckligt stor och bra att hålla i som den är.

...
Hört att autofokusen var så dålig på den bara? Är den verkligen så kass? Tycker af på den jag har nu är dålig och vill inte gärna ha sämre.
...

Vilket svar du får ang. AF på 5D mkII beror på vem du frågar, och kanske framför allt vilken typ av fotografering det gäller.

2010 så lånade jag ett 5D mkII under några månader av en bekant.
Plåtade ett bröllop, några fotbollsmatcher och en SM-final i ishockey med det.

På bröllopet så hade jag problem med att AF "jagade" i de mörkare delarna av kyrkan.
På fotbollsmatcherna, och hockeymatcherna så var AF i jämförelse med andra hus rent dålig för just den typen av jobb.

För andra typer av fotografering är det utan tvekan ett utmärkt hus.

Vilket svar du får ang. AF på 5D mkII beror på vem du frågar, och kanske framför allt vilken typ av fotografering det gäller.

2010 så lånade jag ett 5D mkII under några månader av en bekant.
Plåtade ett bröllop, några fotbollsmatcher och en SM-final i ishockey med det.

På bröllopet så hade jag problem med att AF "jagade" i de mörkare delarna av kyrkan.
På fotbollsmatcherna, och hockeymatcherna så var AF i jämförelse med andra hus rent dålig för just den typen av jobb.

För andra typer av fotografering är det utan tvekan ett utmärkt hus.

Lite beror det också på den som håller i kameran.

Prova utan grepp först. Kameran blir lättare och smidigare att bära med sig.

Om man jämför AF på 450D som trådskaparen har nu och 5DMk2, är 5DMk2 bättre då?

Tror inte det, bägge har 9 korslagda fokuspunkter varav den i mitten är dubbelt korslagd.

Den är iallafall inte sämre :)

450D har bara en korslagd, dom andra är vertikala. Tror för övrigt att 5D II har exakt samma system som lillebror, alltså ingen förbättring fokusmässigt för TS.

Jag är väl för inkompetent för att inse att 5D Mark II har dålig AF;+)

Du har en del härliga bilder här på FS.

Men för att komma till saken vad det gäller AF på 5D mkII, så är skillnaden för vissa typer av jobb rejält stor.

5DmkII har samma AF-sensor som 5Dc (dvs den första versionen av 5D).
Enda skillnaden i AF är i egentlig mening att algoritmerna är något förbättrade.

5D mkII har ingen separat processor för AF, vilket t.ex. husen i 1D-serien (och om jag kommer ihåg rätt även 7D). Vilket i sig påverkar AF-prestandan.

Sedan så har 5D mkII väldigt få inställningar för att påverka/anpassa AF i jämförelse med 7D, 5D mkIII och 1D-serien.

Detta gör tillsammans att 5D mkII har en AF som fungerar alldeles utmärkt till vissa typer av fotografering, faktiskt t.o.m. vissa typer av sportfoto.
Samtidigt som den i jämförelse med vissa andra av Canons hus, jämförelsevis, fungerar uselt för andra typer av sportfoto.

Det är en sak att få AF att fungerar bra på motiv som står helt stilla, alternativt rör sig med en jämn hastighet i en jämn bana.

När du däremot har motiv som rör sig snabbt, med varierande hastighet, och med plötsliga förändringar i banan. Så blir skillnaden på 5D mkII och t.ex. 7D, 1D mkIV eller 1Dx helt plötsligt mycket påtaglig.

Orsaken till detta grundar sig i det faktum att AF-sensorn mäter in var fokus för närvarande ligger när spegeln är nerfälld.
När ett motiv rör på sig, så innebär ju detta att den inläsning som AF-sensorn gjorde inte längre stämmer när spegeln är uppfälld och bilden skall tas.
Detta ställer krav på kamerans förmåga att räkna ut hur motivet rör sig, och snabbt justera objektivets fokus till rätt läge.
Så länge ett motiv står helt still, eller rör sig en jämn bana med en jämn hastighet är det inga konstigheter för kamera att räkna ut detta korrekt.

Men när rörelsen ändra både hastighet och bana fort, så blir det genast mer komplicerat.

Har har husen,5D mkIII, 7D och de i1D-serien stora fördelar med att du kan anpassa kamerans AF efter vad det du fotograferar på ett helt annat sätt än vad du kan med 5D mkII.
Dessutom så har dessa hus bättre AF-sensor, och mer processorkraft för beräkningarna av motivets bana. Samt bättre algoritmer.

Alla dessa saker tillsammans gör en högst påtaglig skillnad om du som jag t.ex. plåtar elitseriehockey.

Med detta sagt, 5D mkII är definitivt utmärkt för vissa typer av fotografering.
Men jag vidstår bestämt att för den som har lite större krav på AF, så finns det klart bättre alternativ.
Jag grundar detta på att ha plåtat Fotboll, innebandy och ishockey med inte bara 5D mkII.
Utan även 7D, 1D mkII, 1D mkIV och 1D x.

Förhoppningsvis kan detta bringa lite klarhet i varför vissa, med all rätta, är nöjda med AF på 5D mkII, och andra, med precis lika mycket rätta, inte alls gillar AF på 5D mkII.

Det handlar helt enkelt om att kraven på AF varierar ordentligt mycket beroende på exakt vad det är du fotograferar, och under vilka förhållanden.

Så är det Danne

Jag gillade 7D den var bra för aktion och mycket bra för fågelfoto.
Den är nyare än 5D Mark II och har fler funktioner. Trådlös blixtstyrning av externa blixtar är exempelvis användbart för många.

ANNONS
Götaplatsens Foto