Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnat, köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrinano

Medlem
Hej! Har börjat kolla runt på begagnade kameror. Jag fotar mestadels landskap (natur och urbant), både natt och dag, vardagliga snapshots så smidighet är ett plus. Helt enkelt varierat. Jag har en Canon Eos 1000D och vill gärna byta upp mig, men utan att slösa allt för mycket eftersom jag bara fotograferar som hobby. (Kan inte bara köpa objektiv, kameran är inte min)

Min prisgräns går väl runt 5000 kr, helst under. Jag har hittat en begagnad D7000 med ett Sigma 17-70 0s för cirka 5000 kr. Väska och minneskort medföljes. Bra skick.

Är detta ett bra pris? Vad rekommenderar ni för kamera för mig?

Min prisgräns går väl runt 5000 kr, helst under. Jag har hittat en begagnad D7000 med ett Sigma 17-70 0s för cirka 5000 kr. Väska och minneskort medföljes. Bra skick.

Nu vet jag inte hur bra just Sigma 17-70mm är (finns säkert fler varianter av den också), men bara en D7000 i bra skick är ett bra köp för 5000.

Det är ett bra pris, jag köpte själv en begagnad D7000 för bara några veckor sedan och spanade ganska mycket. Hittade ett fåtal som sålde huset för 4000 kr men de gick väldigt fort, man vet ju dock inte skicket på dom. Jag köpte mitt hus för 4500 kr vilket var smärtgränsen för mig om kameran var äldre än ett år. Så får du med väska och minneskort också som ändå måste köpas till så "gör det nästan inte så mycket" om inte objektivet är i superkvalite. Go for it!

Grannen betalade häromdagen 3500 för en begagnad D7000 från ett engelskt företag.
jag Har Ingen aning om skicket

Annars kanske det är bättre att gå ner sig i huset och upp ett snäpp med objektivet istället?

On möjligt går jag gärna ner en tusenlapp om det fortfarande går att få något väsentligt vassare än en Canon Eos 1000D med objektiv. Ge mig tips på alla märken. Bor i ett annat land så är även smått billigare här!

Jag sålde just en D7000 och Sigma 17-70 OS. Jag har varit mycket nöjd med Sigmat och skulle inte tveka att rekommendera det som ett lite bättre kitobjektiv med hygglig makroförmåga som bonus.
Sedan finns givetvis bättre objektiv, men det blir som alltid en prisfråga.

Vad rekommenderar nu för kamerahus? Jag har läst att objektivet är viktigaste för skärpan och 5000 är i dyraste laget. Vill gärna komma ner till en 4000 tusen och ändå få bättre än min gamla kamera.

Vad rekommenderar nu för kamerahus? Jag har läst att objektivet är viktigaste för skärpan och 5000 är i dyraste laget. Vill gärna komma ner till en 4000 tusen och ändå få bättre än min gamla kamera.

D7000 är bland de mer prisvärda husen du kan köpa i dagsläget i mitt tycke, även för 5k inkl. ett förhoppningsvis dugligt objektiv.

Objektiv håller sitt värde på ett helt annat sätt än kamerahus, så medan det inte är några större problem att hitta kamerahus som antingen uppfyller nyare och bättre sensor eller mer avancerat kamerahus så kan det vara svårt att göra samma sak med optiken.
Generella regeln för objektiv är väl att man får vad man betalar för (vid nypris) samt att objektiv med mindre zoomomfång och med mera ljusinsläpp ofta är bättre.
Sigma kan ha en del kvalitetsproblem så man ska nog be att få testa ett begagnat objektiv innan man köper men min uppfattning är att de ofta ger en ganska väl avvägd kompromiss av bildkvalité och funktioner i förhållande till priset. Oavsett objektiv så ska man oftast inte behöva betala mer än 2000-2500:- för ett ljusstarkt Sigma med HSM för aps-c.

Vad gäller begagnade kamerahus finns det ju otroligt många modeller med kompetent bildkvalité. Jag vågar påstå att de flesta modellerna tillverkade efter 2007 ger nästintill likvärdig och bra bildkvalité upp till ~1000 iso, över denna gräns blir kamerorna bättre ju nyare de är, men om man bara ska publicera på webben eller skriva ut bilder så är skillnaderna fortfarande små.

(Vad gäller film så blir kamerorna också bättre men jag anser att även de senaste modellerna kräver ganska mycket av användaren vad gäller att få till bra ljud och följsam skärpe-inställning.)

Blev tipsad om en Canon 600D + Canon 50mm 1.8 eftersom jag gärna går ner lite i pris. Låter denna kombination bra?

Blev tipsad om en Canon 600D + Canon 50mm 1.8 eftersom jag gärna går ner lite i pris. Låter denna kombination bra?

Kombinationen funkar säkert utmärkt, men du kommer få bra mycket sämre dynamiskt omfång samt lågljusegenskaper jämfört med D7000. Sensorn i 600D är icke på samma nivå helt enkelt.

Kombinationen funkar säkert utmärkt, men du kommer få bra mycket sämre dynamiskt omfång samt lågljusegenskaper jämfört med D7000. Sensorn i 600D är icke på samma nivå helt enkelt.

Nja, om man kollar på dpreview så tycker inte jag skillnaderna ser så stora ut i studiotestet men visst, Sonys sensorer har ju varit lite bättre än Canons på några av de senaste modellerna (före ungefär 2009 var det tvärtom). I dynamic range verkar det som att D7000 ger ett steg mer på mörkersidan men inte så mycket mer mot det ljusa. Men om du har testat båda kanske skillnaderna har varit större i verkligheten?

Det går att jämföra lågljusegenskaper här:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/20

Vill man ha bildkvalité som D7000 men billigare så kan man köpa D5100 som ger i princip identiskt resultat.

Nja, om man kollar på dpreview så tycker inte jag skillnaderna ser så stora ut i studiotestet men visst, Sonys sensorer har ju varit lite bättre än Canons på några av de senaste modellerna (före ungefär 2009 var det tvärtom). I dynamic range verkar det som att D7000 ger ett steg mer på mörkersidan men inte så mycket mer mot det ljusa. Men om du har testat båda kanske skillnaderna har varit större i verkligheten?

Det går att jämföra lågljusegenskaper här:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/20

Kanske ska förtydliga lite, STORA skillnader lär man inte hitta mellan några kameror av ungefär samma generation i dagsläget ^^ Så givetvis är det egentligen lite väl mycket fokus på på specifikationer. Håller med till fullo om att den största skillnaden gällande DR ligger i att kunna lyfta skuggor, snarare än att inte bränna ut högradar. Fast samtidigt finns det ju ett tydlig samband där, i avseendet att man kan underexponera mer med Sony-sensorn och således inte bränna ut högradar. Så använt rätt vill jag påstå att det kan innebära en väsentlig skillnad vid viss typ av foto. Har testat båda sensorerna, dock i 550D snarare än 600D, men mig veterligen är det exakt samma sensor och processor osv, så skillnaden borde vara minimal. Den skillnad jag främst upplevde var, som sagt ovan, möjligheten att lyfta skuggor när man underexponerat, något som brukar framkalla bandning med Canons sensorer.

Men ska man sen börja jämföra kamerorna i övrigt vinner D7000 fortfarande med klart vassare autofokus, större sökare samt möjlighet till 1/8000s slutartid (jämfört med 1/4000), något som kan vara användbart när det är väldigt ljust ute och man ändå vill få fram kort skärpedjup. Plats för två minneskort skadar ju inte direkt heller :) Sen ska det givetvis betonas att kamerorna inte riktigt är tänkta att konkurrera heller, då 600D ligger närmare D5100/5200. Jag upplevde 550D som en gnutta "plastig" till känslan, fast det kanske förbättrades i och med 600D?

Jag personligen hade inte försökt spara en femhundring eller tusenlapp genom att gå ner en klass gällande hus, men det är givetvis högst individuellt hur man prioriterar saker och ting. Sen bör man givetvis även känna på båda husen själv, för det ska ju passa just ens egna händer. Jag tycker båda husen är i minsta laget, men jag utgör sannolikt inte normen heller.

Du har helt rätt i att D5100 har samma sensor och således har möjlighet att leverera samma bildkvalitet, men då är skillnaden klart mindre gällande handhavande, autofokus, sökare osv.

Men ska man sen börja jämföra kamerorna i övrigt vinner D7000 fortfarande med klart vassare autofokus, större sökare samt möjlighet till 1/8000s slutartid (jämfört med 1/4000), något som kan vara användbart när det är väldigt ljust ute och man ändå vill få fram kort skärpedjup. Plats för två minneskort skadar ju inte direkt heller :) Sen ska det givetvis betonas att kamerorna inte riktigt är tänkta att konkurrera heller, då 600D ligger närmare D5100/5200. Jag upplevde 550D som en gnutta "plastig" till känslan, fast det kanske förbättrades i och med 600D?

Håller med om att D7000 ligger en nivå upp eller mer från D5100 eller 600D så det är ju helt klart ett argument. Vad gäller naturfoto så kan det ju också vara värt att kolla på hur bra batteritiden är när det är kallt ute och där har man väl också en vinst i D7000 som använder ett större batteri än D5100 eller 600D.

Håller med om att D7000 ligger en nivå upp eller mer från D5100 eller 600D så det är ju helt klart ett argument. Vad gäller naturfoto så kan det ju också vara värt att kolla på hur bra batterierna är när det är kallt ute och där har man väl också en vinst i D7000 som använder ett större batteri än D5100 eller 600D.

Vettig poäng gällande batteritiden!

Jag är mestadels ute efter ren bildskärpa och detaljomfång. Sen kanske det är mer värt i slutändan att köpa en 7000D och ha kvar den längre?

Jag är mestadels ute efter ren bildskärpa och detaljomfång. Sen kanske det är mer värt i slutändan att köpa en 7000D och ha kvar den längre?

Är du ute efter skärpa är D7000 ett utmärkt val då autofokusen är klart mycket bättre än i exempelvis 1000D. Gällande detaljomfång är sensorn i D7000 riktigt riktigt bra, långt bättre än någon APS-C-sensor Canon har (möjligen med reservation för vad sensorn i 70D kommer prestera).

Jag personligen hade definitivt satsat på en lite bättre kamera än en instegsmodell (som 1000D är), och för budgeten du har hade det definitivt blivit en D7000. Då det är ett hus du inte kommer växa ur någon gång snart, med gott om dedikerade knappar, top display osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto