Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Märkligt hus i f.d. Östberlin, tog en bild på detta hus nån gång under 1970-talet. Men tyvärr har jag ingen gatuadress kvar och hittar inte det heller på nuvarande Google Maps. Eftersom byggnaden verka sakna både fönster och synbara dörrar kan det ha varit någon form av skyddsobjekt?

Antagligen är huset som det såg ut då inte kvar idag, jag håller på med ett bildspel om Berlin och därför skulle vara intressant om någon känner till detta och vet var någonstans i Berlin det låg. Gärna gatuadress om det är möjligt.

Troligen fanns/finns huset i närheten av Gendarmenmarkt, gissar jag. Texten på huset lyder så här:
grosshandelsgesällschaft textilwaren,berlin Men det är nog bara en reklamslogan.

Bilagor

• berlin004.jpg
    berlin004.jpg
    64.9 KB · Visningar: 725
Tror inte att det bara är en reklamslogan. Nu har jag dålig koll på om Gendarmenmarkt låg i Öst- eller Västberlin, men jag uppfattar det mer som ett minnesmonument över grossistbolaget.
Har du provat att googla texten? Det som kommer efter din citerade text kan ju vara nyckeln till det hela.

Tror inte att det bara är en reklamslogan. Nu har jag dålig koll på om Gendarmenmarkt låg i Öst- eller Västberlin, men jag uppfattar det mer som ett minnesmonument över grossistbolaget.
Har du provat att googla texten? Det som kommer efter din citerade text kan ju vara nyckeln till det hela.

Jag har googlat och fann inget som hade ens en anknytning till huset.

Det ser ut som en sådan där luftvärnsbunker som byggdes i Berlin under 1944-1945. Det ska finnas en till likadan i Tiergarten.

Intressant byggnad.
Tror att det är byggd på 60 talet iom att det va på modet att bygga i betong.
Typiskt öststats betongmonumetlook men knappast med med reklam på :)
Nyfiken på svaret!

Har du provat att söka med bilden i Google? Har du tur hittar du liknande bilder med mer information :)

edit

Gjorde en sökning med bilden och Google verkar inte kunna hitta något som liknar din.

Senast ändrad:

Jodå, har försökt Googla den, tyvärr bara massa hänvisningar till företag som håller på med handarbeten och liknande.

Jag tog mig friheten att dra iväg ett mail till ett tyskt "gamla DDR" foto-forum med en länk till vår diskussion. Återkommer om jag får något svar.

Jag kan vara helt fel ute. Men jag tycker bara att det ser ut som baksidan på ett hus. Att man rivit delar av ett kvarter men sparat en del. Kanske för att resten blev för svårt skadat under kriget? Sådana resthus är ju rätt vanliga i Berlin. Tycker det ser ut som sluttande hustak på det som i bilden blir baksidan (framsidan på huset?) mot två håll. Stilen liknar de hus som kan anas på andra sidan gatan i högerkant.

Har en bild till, tagen på lite längre avstånd, men det verkar nog vara samma vinkel som den första bilden. Att det är f.d. ÖstBerlin syns väl på bilarna…

Har försökt lokalisera huset jämfört med byggnaden längst t.v. bakom den gröna bilen men har inte lyckats så bra. Problemet med de här äldre östtyska bilderna är att flera av husen på mina 70-talsbilder inte finns kvar idag.

Skickade ett mail till DN´s redaktör i Berlin tidigare, men han visste tyvärr inget om huset heller, tror inte han var stationerad i Berlin då.

Bilagor

• berlin006_trabanter.jpg
    berlin006_trabanter.jpg
    75.1 KB · Visningar: 222
Efter att ha studerat texten en gång till undrar jag om det inte är en jättelik "banner" vi ser. Jag får visserligen inte det kommunistiska DDR att gå ihop med privata företag, men helt förbjudet var det väl inte?
Däremot så upplever jag det inte som helt osannolikt att den modereklam man gjorde i DDR var huggen i sten.

För övrigt var jag i Berlin 2008 och kommer ihåg trakterna kring Gendarmenmarkt rätt bra, men kan inte påminna mig om att jag sett något liknande.

Vad tror du om att skicka frågan till Berlins turistinformation? Om inte annat bör de kunna hjälpa dig vidare till något museum eller någon organisation som har Berlin under DDR som specialintresse.

ANNONS
Götaplatsens Foto