Annons

Bättre med lös sökare.

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Det blir inte alltid som man tror. Jag längtade efter en E-P5, men tänkte att det var synd att den inte hade någon sökare. Många gånger ser man inte så bra på skärmen coh i hela mitt fotografiska liv har jag haft sökare, med något kortare undantag.
Längtan blev till slut för stor. Beställde min Pen, fast med den nya sökaren som tillbehör.
Nu har jag haft kameran någon månad och konstaterar förvånat att det är MER praktiskt att ha en kamera med lös sökare är en med fast dito!?
Den lösa sökaren, VF4, är bättre än något jag tidigare haft eller har (OM-D och GH3). Den har större och mer läättfokuserad bild.
Den sitter bättre placerad för båda ögonen och den kan vinklas 90 grader.
Den går också att ta av när kameran skall packas ner i väskan och kameran tar då mindre plats och många gånger behövs inte sökaren och då får den åka fickan.
Problemet var att jag trodde att sökaren var ett klumpigt tillbehör, när den egentligen är en naturlig del av helheten.
Negativt med kameran jämfört med förväntning, lite större och tyngre.
Mest positivt, bildstabiliseringen vid videofilmning. Det är som att ha en inbyggt Steadicam!!
Också positivt, focus peaking.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Det blir inte alltid som man tror. Jag längtade efter en E-P5, men tänkte att det var synd att den inte hade någon sökare. Många gånger ser man inte så bra på skärmen coh i hela mitt fotografiska liv har jag haft sökare, med något kortare undantag.
Längtan blev till slut för stor. Beställde min Pen, fast med den nya sökaren som tillbehör.
Nu har jag haft kameran någon månad och konstaterar förvånat att det är MER praktiskt att ha en kamera med lös sökare är en med fast dito!?
Den lösa sökaren, VF4, är bättre än något jag tidigare haft eller har (OM-D och GH3). Den har större och mer läättfokuserad bild.
Den sitter bättre placerad för båda ögonen och den kan vinklas 90 grader.
Den går också att ta av när kameran skall packas ner i väskan och kameran tar då mindre plats och många gånger behövs inte sökaren och då får den åka fickan.
Problemet var att jag trodde att sökaren var ett klumpigt tillbehör, när den egentligen är en naturlig del av helheten.
Negativt med kameran jämfört med förväntning, lite större och tyngre.
Mest positivt, bildstabiliseringen vid videofilmning. Det är som att ha en inbyggt Steadicam!!
Också positivt, focus peaking.
Hej

Känns inte kameran mer ömtålig med sökaren monterad ungefär som med blixten monterad? Jag har en NX 10 med inbyggd sökare, fördelen att totalen blir mer kompakt men något klumpigare om jag skulle önska bort sökaren någon gång. Jag fotar mycket med nya 16/2,4 och hittar många sjyssta vinklar som är lättare att ta med skärm så sökaren är för mig mest användbar vid yttersta extremfall vid starkt solsken eller om kameran måste hållas nära mig pga trångt utrymme.

Hans
 

hornavan

Aktiv medlem
Hej

Känns inte kameran mer ömtålig med sökaren monterad ungefär som med blixten monterad? Jag har en NX 10 med inbyggd sökare, fördelen att totalen blir mer kompakt men något klumpigare om jag skulle önska bort sökaren någon gång. Jag fotar mycket med nya 16/2,4 och hittar många sjyssta vinklar som är lättare att ta med skärm så sökaren är för mig mest användbar vid yttersta extremfall vid starkt solsken eller om kameran måste hållas nära mig pga trångt utrymme.

Hans
Det är klart att en helintegrerad sökare i ett magnesiumhus sitter bättre, men min poäng är att den lösa sökarens fördelar överväger.
Håller med att dagens möjligheter inbjuder till kreativitet.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det är klart att en helintegrerad sökare i ett magnesiumhus sitter bättre, men min poäng är att den lösa sökarens fördelar överväger.
Håller med att dagens möjligheter inbjuder till kreativitet.
Frågan är hur det känts med en inbyggd sökare som faktiskt var vinklingsbar, som i nya panasonic gx7. Nackdelen med en lös sökare är att man kan glömma den hemma, och att den kanske inte är monterad när man behöver den. Dessutom är det ett ställe till där det kan bli glappkontakt om ofta välxar mellan att ha den på och inte.
 

hornavan

Aktiv medlem
Frågan är hur det känts med en inbyggd sökare som faktiskt var vinklingsbar, som i nya panasonic gx7. Nackdelen med en lös sökare är att man kan glömma den hemma, och att den kanske inte är monterad när man behöver den. Dessutom är det ett ställe till där det kan bli glappkontakt om ofta välxar mellan att ha den på och inte.

Häromdagen glömde jag sätta i minneskortet, men kamera och sökare hade jag med mig. Min erfarenhet är att sökare sitter på för jämnan, den tas bara av när så behövs.
Jag har inte provat GX7, men jag har tittat lite på NEX 6 och hävdar att Pennen har bättre ergonomi, tex vid porträttläge och med både vänster och höger öga.
Menar du att de ev nackdelar du räknar upp är viktigare än alla de fördelar som en avtagbar sökare ger?
 

goma

Aktiv medlem
Behövs sökare?

Jag har Pen E pl5. Är mycket nöjd med den. Funderar på köpa till sökare. Har upptäckt att ha skärmen
i 90 grader är mycket bra. Utmärkt till gatufoto. Det fungerar som när man fotade med
Tvåögd spegelreflexkamera. Tvekar om det behövs sökare.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Häromdagen glömde jag sätta i minneskortet, men kamera och sökare hade jag med mig. Min erfarenhet är att sökare sitter på för jämnan, den tas bara av när så behövs.
Jag har inte provat GX7, men jag har tittat lite på NEX 6 och hävdar att Pennen har bättre ergonomi, tex vid porträttläge och med både vänster och höger öga.
Menar du att de ev nackdelar du räknar upp är viktigare än alla de fördelar som en avtagbar sökare ger?
Hej

Den mest ideala anser jag vara GX 7 lösningen, permanent monterad, blixtskon alltid tillgänglig, vinklingsbar, ingen bula, näsan pekar bredvid kamera(jag fotar uteslutande med höger öga) tveksam kanske till huvudstöd vid längre slutartider och den inbyggda blixten ocentrerat placerad......alla dessa kompromisser, livet är svårt ;-)

Hans
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Det blir inte alltid som man tror. Jag längtade efter en E-P5, men tänkte att det var synd att den inte hade någon sökare. Många gånger ser man inte så bra på skärmen coh i hela mitt fotografiska liv har jag haft sökare, med något kortare undantag.
Längtan blev till slut för stor. Beställde min Pen, fast med den nya sökaren som tillbehör.
Nu har jag haft kameran någon månad och konstaterar förvånat att det är MER praktiskt att ha en kamera med lös sökare är en med fast dito!?
Den lösa sökaren, VF4, är bättre än något jag tidigare haft eller har (OM-D och GH3). Den har större och mer läättfokuserad bild.
Den sitter bättre placerad för båda ögonen och den kan vinklas 90 grader.
Den går också att ta av när kameran skall packas ner i väskan och kameran tar då mindre plats och många gånger behövs inte sökaren och då får den åka fickan.
Problemet var att jag trodde att sökaren var ett klumpigt tillbehör, när den egentligen är en naturlig del av helheten.
Negativt med kameran jämfört med förväntning, lite större och tyngre.
Mest positivt, bildstabiliseringen vid videofilmning. Det är som att ha en inbyggt Steadicam!!
Också positivt, focus peaking.
Jag har en E-PM2 och tycker det är rätt fantastiskt hur skalbar den är. Med Panasonics 14-42 PZ eller 14 mm på så är den så liten att den går ner i vilken ficka som helst. Sätter man på sökaren (Jag har VF-2) så får man en dimension till och sätter man sen på 14-150 så funkar den till det mesta men är helt plötsligt hyggligt (inte jätte) stor. Eller om det manuella makroobjektivet sätts på med adapter.


MEN när jag var på Mallorca i juli så la jag in sökaren i kassaskåpet. Sen lägger tar man ut ett annat objektiv och lägger tillbaka det andra. Lägger in passen osv.
När jag sen skulle ta fram VF-2:an så funkade den inte. Troligen hade den fått en liten smäll av något man lagt in, inget stort för det syntes inget på den men ändå.

Så det finns ju en nackdel med att ha en separat sökare. hade den varit fast monterad hade inte den känsliga lilla kontakten under blixtskofästet kunnat få stöten som troligen gjorde att den inte längre fungerar. Lite irriterande.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, för min del är inte en lös sökare bättre än en fast monterad, helt enkelt för att jag alltid använder sökare. Det är alltså ingen fördel att kunna montera bort sökaren.

Jag har en VF-2 till min E-PL3, men de enda tillfällen då sökaren inte sitter på är när jag ska använda blixt. För man kan ju inte använda sökare och blixt samtidigt.

På min E-M5 har jag ju inte det problemet, utan kan använda blixt utan att behöva montera bort sökaren. Dessutom kan jag använda den lösa sökaren på E-M5 om jag vill ha en vinklingsbar sökare.

VF-4 är säkerligen en bättre sökare än VF-2 och den inbyggda i E-M5, men så är det ju med teknisk utveckling. Senare grejer är i allmänhet bättre. Nästa OM-D lär ju ha motsvarande sökare som VF-4 inbyggd.

Bildstabiliseringen i E-P5 är väl precis samma som i E-M5?

Har E-P5 någon annan sorts Focus Peaking än "fusk-peakingen" i E-M5?
 

PMD

Aktiv medlem
Nu har jag rättat felskrivningen i min fråga. Jag undrar alltså över Focus Peaking och E-P5.
 

cango

Avslutat medlemskap
Bildstabiliseringen i E-P5 är väl precis samma som i E-M5?

Har E-P5 någon annan sorts Focus Peaking än "fusk-peakingen" i E-M5?
Läste att IBISen i E-P5:an skall vara nåt förbättrad, jmf med E-M5:an, och att fokuspeakingen inte är fuskvarianten man kan köra med E-M5an (den är helt värdelös tycker jag. Fuskvarianten alltså)
 

cango

Avslutat medlemskap
Ja, den behöver ny firmware och den finns redan ute.
Tack! Bra att veta. Kan tänka mig den sökaren i framtiden som ett sätt att "uppgradera" min e-m5:a så den räcker en radda år till.

följdfråga till ni med V4F: föruton att vinkla upp den kan man rotera den något?
 

PMD

Aktiv medlem
Läste att IBISen i E-P5:an skall vara nåt förbättrad, jmf med E-M5:an, och att fokuspeakingen inte är fuskvarianten man kan köra med E-M5an (den är helt värdelös tycker jag. Fuskvarianten alltså)
Var läste du detta?

(Fuskvarianten är inte helt värdelös, tycker jag, men riktig peaking är förstås bättre).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Häromdagen glömde jag sätta i minneskortet, men kamera och sökare hade jag med mig. Min erfarenhet är att sökare sitter på för jämnan, den tas bara av när så behövs.
Jag har inte provat GX7, men jag har tittat lite på NEX 6 och hävdar att Pennen har bättre ergonomi, tex vid porträttläge och med både vänster och höger öga.
Menar du att de ev nackdelar du räknar upp är viktigare än alla de fördelar som en avtagbar sökare ger?
Beror väl på hur man är som person, själv vill jag ha så få prylar som möjligt att hålla reda på. Dessutom blir totalösningen säkert mindre om man bygger in sökaren, så jag är tveksam till om det faktiskt är någon fördel vid transport. Men det beror ju förstås på hur det är utformat. Vad det gäller fotografering kan jag inte riktigt se något fall då jag inte skulle ha den monterad. En löst monterad sökare kommer med stor sannolikhet även att vara mera känslig mot omild behandling och olyckor än om den är integrerad i huset från början. Sannolikt blir även totalpriset för kamera med integrerad sökare lägre än för en kamera + sökare som tillbehör. Dessutom tar en integrerad sökare inte upp tillbehörskon. Som jag ser det är avsaknad av riktig sökare ett konstruktionsfel, och den lösa sökaren är ett sätt att få kunden att6 betala extra för att få det löst.
 
ANNONS