Annons

Allt lutar åt vänster

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänker kanske fel, men får ändå inte ihop detta. En raklinje (horisonten)-------------------och tryck ned högersidan så tycker jag att vänsterkanten åker upp. Borde i mina ögon alltså gå ifrån övre vänstra hörnet och ned till höger om man nu trycker ner högra sidan.

Om kamerans vänsterkant åker upp, vad händer då med bilden i sökaren? Kom igen nu..
 
Tips till de ha defekt syn på räta linjer och använder LR5. Gör som jag. Ha en preset som autolevel vid import.
 
Tips till de ha defekt syn på räta linjer och använder LR5. Gör som jag. Ha en preset som autolevel vid import.

Autolevel har väl med ljus (färgbalans) att göra eller är det annorlunda i LR? Olämpligt namn i LR i så fall om de menar möjligheten att brida en bild rätt utifrån det inbyggda vattenpassets avläsning.

Nåväl, att vrida en bild rätt gör att man förlorar förvånansvärt mycket bildyta, det är ju en triangel som ryker på alla fyra sidor. Dessutom får man alltid en interpolationsförlust.

Slå på stödljinerna i sökaren om det inte redan är gjort, fick bort mitt högerhäng på en gång.
 
Jag tyckte mina horisonter också lutade lite även om jag körde med linjal-verktyget för att räta upp bilden. Kunde inte förstå varför tills jag kom på idén att lägga ett vattenpass på ovansidan av skärmen. Den var inte vågrät, men inte så mycket så jag reagerade när jag höll på med andra saker än bildbehandling.

/Gunnar
 
Ja, du tänker fel :) det är inte horisonten du trycker ned, det är kameran. Ju mer du trycker ner högersidan av kameran, desto närmre det övre högra hörnet hamnar horisonten.

När man säger "lutar åt vänster" så menar man alltså att en linje som är vinkelrät mot horisonten pekar mer åt vänster än om den vore helt vertikal. Eller om man skulle kunna lägga en kula på horisontallinjen så skulle den rulla till vänster.

Självklart! Hur dum får man bli? Att man kan köra fast i en så egentligen simpel fundering. Det är klart jag inte trycker ned horisonten, utan att det är sökaren/bilden som trycks ned. Ibland ser man inte skogen för alla träden.
mvh Stefan
 
Jag scannade nyligen några bilder jag fotat med 6x6, där jag valde att ha med den svarta kanten utanför bilden som ram - men där syns ganska tydligt att kanten/ramen inte är "perfekt" och att bilden lutade en aning vid scanningstillfället - detta ser jag i åtminstone dessa fall som en kvalitet till bilden. Varför man skulle döma ut den per automatik för att den tydligt lutar lite vore bara dumt.
 
Att det blivit snett vid fotograferingen tycker jag inte alltid gör så mycket, men sneda skanningar är bara fult!
 
Bilder som jag tar på fri hand tenderar att luta ca 0,5 grader åt vänster. Lite märkligare tycker jag det är att när jag använder monopod så tenderar de att luta 0,5 grader åt höger i stället. Om det finns horisontella eller vertikala linjer i bilden så brukar jag försöka räta upp dem, annars så struntar jag i det. En lutning på en halv grad är sällan märkbar om det inte finns räta linjer i bilden.

Alla "horisontala" linjer bör inte rätas upp. En horiontell linje i verkligheten kan mycket väl luta i bilden beroende på vinkeln till objektet.
Typexempel en spikrak väg genom Arizona. Helt klart uppbyggd av vägräta parallella linjer. Men fotograferad från förarplatsen i en bil bildar linjerna en triangel:
http://www.zanzig.com/travel/usapix/m008-03.htm

Vertikala linjer kan oftare användas som referens. Men inte ovanligt att exempelvis stolparna i en bild på ett fotbollsmål lutar antingen ifrån varandra eller emot varandra beroende på ifall fotografen lutat kameran uppåt eller nedåt (men inte höger eller vänster)

Petter ...
 
Autolevel har väl med ljus (färgbalans) att göra eller är det annorlunda i LR? Olämpligt namn i LR i så fall om de menar möjligheten att brida en bild rätt utifrån det inbyggda vattenpassets avläsning.

Nåväl, att vrida en bild rätt gör att man förlorar förvånansvärt mycket bildyta, det är ju en triangel som ryker på alla fyra sidor. Dessutom får man alltid en interpolationsförlust.

Slå på stödljinerna i sökaren om det inte redan är gjort, fick bort mitt högerhäng på en gång.

Kanske fel ord. Men level finns som val i LR för upprätning. Inget med ljuset att göra i detta fall. Finns fler val antingen man väljer horisontella eller vertikala linjer, går även att autoperspektiv justera det.
Du tänker på auto tone...
 
Vad jag menar med skitsnack är generellt att döma ut något utan att ge det en chans eller ha en aning om vad man snackar om.

Jag har gjort ganska många sneda bilder sedan jag började fotografera, så jag tycker mig ha rätt bra koll på vad jag snackar om. Jag tycker att sneda skanningar är fult på samma sätt som jag tycker att sneda analoga papperskopior är fult.. På vilket sätt menar du att jag inte har en aning om vad jag snackar om?
 
Jag har gjort ganska många sneda bilder sedan jag började fotografera, så jag tycker mig ha rätt bra koll på vad jag snackar om. Jag tycker att sneda skanningar är fult på samma sätt som jag tycker att sneda analoga papperskopior är fult.. På vilket sätt menar du att jag inte har en aning om vad jag snackar om?

Att dra alla över en kant - utan att se bilden. Att dissa bilder rent på grund av en teknisk aspekt. Jag kan väl hålla med om att en bild som inte är tänkt att vara lite sned - ganska sällan gör sig, men passar det så passar det. Handlar väl delvis om att tänka utanför lådan och till det stora hela. Vem säger att en ram måste vara "perfekt" eller modelltypisk? Om man (rent hypotetiskt) plåtar bilden snett och visar den korrekt genom att ha en ram som "rättvänder" bilden - är den då nödvändigtvis misslyckad eller handlar det om att ha svårt att föreställa sig en bild som passar så? Som sagt - passar det så passar det.
 
Att dra alla över en kant - utan att se bilden. Att dissa bilder rent på grund av en teknisk aspekt. Jag kan väl hålla med om att en bild som inte är tänkt att vara lite sned - ganska sällan gör sig, men passar det så passar det. Handlar väl delvis om att tänka utanför lådan och till det stora hela. Vem säger att en ram måste vara "perfekt" eller modelltypisk? Om man (rent hypotetiskt) plåtar bilden snett och visar den korrekt genom att ha en ram som "rättvänder" bilden - är den då nödvändigtvis misslyckad eller handlar det om att ha svårt att föreställa sig en bild som passar så? Som sagt - passar det så passar det.

Tror vi pratar förbi varandra - det jag tycker är fult är om den svarta ramen är sned i förhållande till papper eller bildskärm :)
 
Har man problem med lutande bilder så kan man väl ganska enkelt kompensera detta genom att luta huvudet åt motsatt håll...

Försöker alltid räta upp min bilder om det inte avsiktligt lutas, och jag kan tycka att det är lite oprofessionellt att publicera bilder där det uppenbart inte är avsett att lutas... men det är inte något som är värt att beklaga sig över...
 
ANNONS