** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Allt lutar åt vänster

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det är ett elände det här. Mina bilder vill alltid luta åt vänster men rent politiskt jämnar det ut sig eftersom jag ju lutar kameran åt höger....
Välsignar vattenpasset.
 
Kul tanke apropå vattenpass, hur tycker ni man ska göra om man plåtar ombord på en båt? Där kan ju linjer som man tycker ska vara horisontella eller vertikala luta i verkligheten. :) Ska de då luta i bilden och således avbilda verkligheten så korrekt som möjligt, eller ska de fotograferas så de blir raka i bilden och därmed inte avbilda verkligheten så korrekt som möjligt? ;)

Tanken dök upp för att en bekant till mig tog med sig ett vattenpass när han skulle snickra inredning i en båt :D
 
Alla "horisontala" linjer bör inte rätas upp. En horiontell linje i verkligheten kan mycket väl luta i bilden beroende på vinkeln till objektet.

Även sådana linjer brukar jag i görligaste mån försöka räta upp. Det ser för amatörmässigt ut med hus som står och lutar åt alla möjliga håll på grund av perspektivdistorsion.
 
Kanske fel ord. Men level finns som val i LR för upprätning. Inget med ljuset att göra i detta fall. Finns fler val antingen man väljer horisontella eller vertikala linjer, går även att autoperspektiv justera det.
Du tänker på auto tone...

Det hette auto level, dvs shift-ctrl-L. Det har nu tack och lov bytt namn så jag när jag kollade i PS, mindre risk för ihopblandning men folk säger fortfarande "autolevel." och kortkommandot är fortfarande på "L". Det var en funktion många använde flitigt i begynnelsen.

http://www.ehow.com/how_2257356_apply-photoshop-auto-levels.html
 
ANNONS