Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Inte med mina Nikkor-objektiv. Jo, peaking har den förstås oberoende av objektivsort, men knappast automatisk övergång till förstoringsläge..............

..................Men jag tror faktiskt att det blir lättare att fokusera ett manuellt gammalt Nikkor med A7r än med D800. D800 har väl samma omöjliga mattskiva som alla AF-kameror har haft de senaste 20 åren? Peaking lär fungera bättre.

Peaking hjälper. Sedan får vi se hur smart de löst aktiveringen av förstoringsläget med A7. Med NEX 7 trycker man på en knapp och det tänker man knappt på att man gör efter ett tag när man har de manuella objektiven på. Men något E-mountobjektiv kommer säkert du också skaffa om du mot förmodan skulle slå till på en A7:a. Det är bara E-objektiven som ger full funktionalitet.
 
Peaking hjälper. Sedan får vi se hur smart de löst aktiveringen av förstoringsläget med A7. Med NEX 7 trycker man på en knapp och det tänker man knappt på att man gör efter ett tag när man har de manuella objektiven på. Men något E-mountobjektiv kommer säkert du också skaffa om du mot förmodan skulle slå till på en A7:a. Det är bara E-objektiven som ger full funktionalitet.

Jag blir ibland irriterad på att den zoomar in när jag kör med mina E-objektiv, så det är inte bara positivt ;)
 
---
Nu blir det till att dammsuga marknaden på vettiga adaptrar och börja sälja av klunsutrustningen. Heja!
Sony Australien hade tydligen råkat lägga ut info på sin hemsida om att Sony kommer med FE-adaptrar till Canon, Nikon och Leica. Och att det kommer även till A-mount behöver vi nog inte sväva i tvivelsmål om...

Förmodligen vågar inte Sony förlita sig på den minst sagt blandade kvalitet som de billiga Kina-adaptrarna uppvisar. Vissa av dem strular ju på alla möjliga och omöjliga sätt - inkl. att de rapporteras ha skadat objektiv och/eller kamerafattning. Sedan är det ju inte heller säkert att alla dessa har tillräckligt stort "utgångshål" för att undvika vinjettering vid användning med en FF-sensor - hittills har det ju räckt med att de klarar de mindre APS-C sensorerna.

Originaladaptrarna lär väl bli en storleksordning dyrare än Kina-kopiorna, men förmodligen anser Sony att de som har tillräckligt med klöver för att investera i fullformatare plus Zeissobjektiv eller manuella dyrgripar, hellre pröjsar en slant för en kvalitetsadapter än riskerar problem med sina fina grejer.
.
 
*förbeställt*

Det här har jag väntat på i sisådär 5 år. Snygg, liten, lätt, stor sensor, kort registeravstånd (man kan använda i stort sett vilket objektiv som helst), billig, sökaren uppepå så att skärmen kan tillåtas vara större, främre inmatningshjul, till synes lagom stort grepp, ingen bildstabilisering som kan gå sönder, och så vidare.

Nu blir det till att dammsuga marknaden på vettiga adaptrar och börja sälja av klunsutrustningen. Heja!

En kobra skulle anta färgen av en mamba över den snabbheten, i ren avund! Ja du vet vad du vill, det har jag förstått för länge sedan, men är du verkligen medveten om att det aldrig kommer stå Leica på en din A7:a Martin, såvitt du själv inte byter logga förstås. Men jag tror du kommer bli glatt överaskad, för A7:a är en mycket modernare och mer tekniskt avancerad kamera än någon halvmuseal Leica någonsin kommer bli och skulle du krokna så kan du ju alltid hänga på något Leica-objektiv :).

Sen tror jag du gör helt rätt i att beställa om du ändå bestämt dig. Jag förbokade ju min NEX 7:a i november 2011 och jag var en av en handfull som verkligen fick en NEX 7 innan årsskiftet det året. Alla andra fick vänta i månader långt in på nästa år innan nästa sändning kom. Men det året var ju speciellt med tsunami i Japan och översvämningar i Thailand som länge störde produktionen. Hoppas att de tillämpar "First In First Out" och att de kan leverera, så du slipper vänta alltför länge. Vem vet, det kan ju rent av bli rena rusningen efter de här kamerorna.
 
Originaladaptrarna lär väl bli en storleksordning dyrare än Kina-kopiorna, men förmodligen anser Sony att de som har tillräckligt med klöver för att investera i fullformatare plus Zeissobjektiv eller manuella dyrgripar, hellre pröjsar en slant för en kvalitetsadapter än riskerar problem med sina fina grejer.
.

Det är nog rätt ovanligt att fuladaprar skadar prylarna, och jag undrar om Sony själva kan göra adaptrar som har bättre passform eller kvalitet än Novoflex (fast de är ju som sagt skitdyra). Fuji har en egen adapter för M-fattning, men jag tror inte den är bättre än bra adaptrar från andra, och jag tror inte Sony gör det bättre heller ...
 
Jag blir ibland irriterad på att den zoomar in när jag kör med mina E-objektiv, så det är inte bara positivt ;)

Du får väl låta bli fokusringen Anders. Det bara händer ju inte utan man måste markera att man verkligen vrider. Rör man inte fokusratten så stannar den ju där AF:en låst utan att gå in i förstoringsläget.

Du klagar ju på att Tri Navi gör en massa saker på egen hand och tycker att det är dåligt av just det skälet också men det måste ju bero på att du inte har koll på dina händer då heller :)??
 
Jag är verkligen förvånad om ryktet stämmer att Sony skulle göra adaptrar för att sätta konkurrenters objektiv på sina kameror. Visserligen ökar det marknaden för kamerorna, men det kan bli märkliga saker där tillverkare skyller på varandra. Jag tror inte på det alls.

Däremot är det märkligt tycker jag att inte t.ex Sigma börjat göra högkvalitativa adaptrar. Möjligt att de gör det som också klarar AF. De kan ju de olika tillverkarnas fattningar och protokoll redan.

Nylanserade Sigma 24-105/4 OS HSM Art skulle kunna göra sig väldigt bra på dessa t.ex.

Sigma skulle kunna öka sin marknad genom att anpassa alla sina DG-objeltiv för FE. Skulle kunna gå åt som smör i solen när det enda som finns idag är ett fåtal inte fullt så bra priginalobjektiv och ett par Zeiss som är väldigt dyra. Om Sony prissätter själva kamerorna aggressivt så måste de göra nåt åt priserna på gluggar.

Tredjepartstiölverkare kan gynna Sony ordentligt. Kanske de vill snabba på den processen. De har ju släppt specifikationen på vanliga E-mount, så jag antar att de gör det med FE också.

Sony har ju en del ägande i Tamron och samarbete med dem, så det kanske kommer en del nytt därifrån också.


/Mats
 
Det är nog rätt ovanligt att fuladaprar skadar prylarna, och jag undrar om Sony själva kan göra adaptrar som har bättre passform eller kvalitet än Novoflex (fast de är ju som sagt skitdyra). Fuji har en egen adapter för M-fattning, men jag tror inte den är bättre än bra adaptrar från andra, och jag tror inte Sony gör det bättre heller ...

... men det händer. Mina Fotga-adaptrar har jag tvingats skava in med skavstål då de hade på tok för snävpassning mellan objektiv och adapter. Konstigt nog passade de perfekt mot själva kamerahuset. Hade jag inte gjort detta hade jag riskerat att vrida sönder bajonettinfästningen i objektiven. Så hårt var det. Problemet är bara att Novoflex inte fanns till det jag skulle ha dem till. Hade det bara funnits så hade jag gärna köpt det istället. Ett förstört objektiv eller kamerahus kostar mer än en adapter.

Det är stor skillnad mellan adaptrar och adaptrar.
 
... men det händer. Mina Fotga-adaptrar har jag tvingats skava in med skavstål då de hade på tok för snävpassning mellan objektiv och adapter. Konstigt nog passade de perfekt mot själva kamerahuset. Hade jag inte gjort detta hade jag riskerat att vrida sönder bajonettinfästningen i objektiven. Så hårt var det. Problemet är bara att Novoflex inte fanns till det jag skulle ha dem till. Hade det bara funnits så hade jag gärna köpt det istället. Ett förstört objektiv eller kamerahus kostar mer än en adapter.

Det är stor skillnad mellan adaptrar och adaptrar.

Ja, jag har märkt att de passar dåligt ibland, men jag undrar om man inte ska ha en del otur om de ska göra skada. Jag köpte dock själv en Novoflexadapter för Nikonobjektiv, och det var en enorm skillnad mot de andra jag provat i passform (liksom i pris).
 
Det är nog rätt ovanligt att fuladaprar skadar prylarna, ...
---
"... nog rätt ovanligt ..."? Gissar du?

Jag har i alla fall läst rätt många rapporter om ful-adaptrar som har strulat, och även skadat objektiv eller kamera. För halvtannat år sedan skrev jag detta i en annan tråd:

"NEX-adaptrar - billigt vs kvalitet
----------------------------------------
När det gäller adaptrar kan man dela in dem i två grupper. Dels de billiga för runt 150-300 kr med mycket blandad kvalitet som eBay vimlar av, och dels kvalitetsadaptrar som ligger i prislägen från cirka 1.000 kr och uppåt.

Problem jag sett rapporteras för de billiga adaptrarna är följande:
1) För mjukt material, slits fort ut.
2) För stora toleranser - glapp mellan objektiv och adapter och/eller mellan adapter och kamerahus - objektivet vickar.
3) För snäva toleranser - svårt att montera objektiv och/eller kamerahus - adaptern kan t.o.m. fastna!
4) Reflexer pga olämplig intern ytbehandling.
5) Reflexer pga olämpligt utformade bafflar.
6) Ljusläckage.

Dock kan man kanske ha tur - en del tycks vara nöjda med sina billiga "eBay-adaptrar"."

Kommer just nu ihåg ytterligare en kategori: Objektiv- resp. kamerafattning oparallella. Du hittar säkert fler probem ifall du letar på nätet...


... och jag undrar om Sony själva kan göra adaptrar som har bättre passform eller kvalitet än Novoflex (fast de är ju som sagt skitdyra). Fuji har en egen adapter för M-fattning, men jag tror inte den är bättre än bra adaptrar från andra, och jag tror inte Sony gör det bättre heller ...
Jag har faktiskt inte sett ett enda klagomål på vare sig Novoflex eller Sony, eller Rayqual heller för den delen (förutom att de sistnämnda är ohemult dyra för helt passiva adaptrar). Sony (liksom Novoflex) gör absolut adaptrar av mycket bättre kvalitet än den stora mängden av Kina-adaptrar som öses ut via nätet. Dessutom har ju Sonys originaladaptrar elektriska genomföringar så att man får autonedbländning, autoexponering, EXIF och antingen CDAF eller full PDAF (för AF-objektiv förstås).
.
 
Jag är verkligen förvånad om ryktet stämmer att Sony skulle göra adaptrar för att sätta konkurrenters objektiv på sina kameror. Visserligen ökar det marknaden för kamerorna, men det kan bli märkliga saker där tillverkare skyller på varandra. Jag tror inte på det alls.
---
Kanske bäst att jag för säkerhets skull understryker att när jag skrev "Sony Australien hade tydligen råkat ..." så menar jag att det handlar om ett rykte (i detta fall hämtat från ett inlägg på nätet).

Du har rätt i att ansvarsfrågan vid "märkes-korsningar" inte är något bagatellartat problem. Just sådana övervägningar är säkert anledningen till att Sony inte kräver några licensavgifter från Zeiss, Cosina/Voigtländer, Tamron och Sigma vid tillverkning av objektiv med E-fattning, utan har gett dem objektiv-kameraprotokollet fritt.
.
 
Däremot är det (tycker jag) fånigt att diskutera vad som eventuellt kommer - nu prata5r vi ju om A7 ;)

Bäst att besvara med att det är min personliga uppfattning - det är alltså inte fotosidans officiella uppfattning, utan min PERSONLIGA. En del har tolkat det lite fel ...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS