Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sorry, men jag tycker verkligen det är barnsligt enkelt redan på första zoom-nivån. Antar att herrn har ganska dålig syn?


Är det föresten nån som upplever att kameran är långsam på att skriva till minneskortet? Typ om jag tar flera bilder på rad o försöker kolla på bilderna precis därefter så får jag upp "Writing to memory card. Unable to operate." o måste vänta en stund innan jag får göra nåt. Funderade först på om det var mitt kingston-kort som inte riktigt hängde med (hade problem med det märket på d700) så jag köpte ett sandisk, men det funkade lika dåligt.
Har också märkt att när jag tagit en bild så måste jag vänta typ ~fyra sekunder på att kunna ändra iso. Slutartid o så går däremot att ändra direkt.
Visst det är jätteenkelt (det är inte det det gäller här) för fort blir ibland fel tyvärr. Det är därför förstoringsläget finns eller hur? Det är klart att jag inte har en 18 årings syn men det här problemet kan nog alla verifiera på kort skärpedjup och det är ju det man ser till stor del att många ägnar sig åt i sina testbilder i glädje över sina FF-kameror. Med A7r är det verkligt viktigt att man sätter skärpan rätt. Viktigare än med någon annan kamera jag haft tidigare.

Du har inte skrivit vad du har för överföringshastighet på kortet men ju snabbare ju bättre. 90 MB/sek och uppåt om man har bråttom. Det skaffade jag redan till min NEX 7:a. Om man väntar till preview-bilden uppdateras så slipper man trycka på C2 i onödan.

Kingston har annars haft en historia av usel prestanda i Konica Minolta D7D redan, så de undviker jag sedan dess i KM och Sony-kameror. Det är bara att testa. Tidigare underhölls listor på kortprestanda för olika KM och Sony-modeller på Dyxum.com, men jag har inte sett denna info på länge. Någon annan kanske har bättre koll på detta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Här finns några äldre värden för prestanda från Dyxum för vad de är värda:

CF (a700 only):
Sandisk Ultra 30MB/s - 25,410 bytes measured
Kinston Elite Pro 133x - 14,340 bytes measured
Sandisk Extreme III (1st gen) - 14,220 bytes measured

SD (NEX 7 only):
Sandisk Extreme 45 - 18,265-18,310 bytes measured (2 cards)
Sandisk Extreme 30 - 17,160-17,925 bytes measured (1 card 2 measures)
Duracell Pro Photo 200x - 12,570 bytes measured
Sandisk Ultra Class 4 - 4,320 bytes measured

MS
Sandisk Ultra II (a700) - 25,410 bytes measured
Sandisk Ultra II (NEX 7) - 23,760 bytes measured
Sony MS PRO-HG DUO HX (a700) - 20,300 bytes measured
Sony MS PRO-HG DUO HX (NEX 7) - 17,570 bytes measured

Det förtjänar att påpeka att det funnits ett Kingston Ultra med bättre prestanda på pappret men med vissa kameror har det inte tillfört något annat än högre kostnad.

Det är stor skillnad på nominella och reella värden kan man konstatera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu finns det tre nya trådar för Sony A7/A7r

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion
A7/A7r - Tillbehör
A7/A7r - Adapters och tredjepartsobjektiv

Jag har bett moderatorn skapa nya trådar för att avsluta den gamla oöverskådliga huvudråden kring A7/A7r men han tyckte inte det var hans sak att göra detta utan att det vilade på oss, så då gjorde jag det. Det finns nu även två trådar att diskutera adapters och objektiv samt tillbehör i som annars riskerar att dränka all övrig diskussion om kamerafunktioner och kamerahusen. Tillbehörstråden är till för tredjepartstillbehör främst är tanken, men det är väl inget som hindrar att det kan användas generellt för tillbehörs diskussioner.

Om folk fortsätter att skriva i röran i den oöverskådliga gamla huvudtråden, så må det vara så och då är det väl så man vill ha det i så fall. Nu finns i alla fall ett alternativ, så får vi se hur det tas emot.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS