Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Atropine

Avslutat medlemskap
Delar av nätet kokar av spekulationer kring den kommande super-NEX:en med sensor i småbildsformat, ofta lite slarvigt kallat FF (fullformat). Det verkar trots allt som att vi kommer att få se den på marknaden lite tidigare än vad som tidigare sagts. Kanske redan nu i sensommar. Själv är jag en riktig NEX-nörd som har fyra olika NEX-kameror som jag växlar mellan, nästan alltid med en adapter och någon gammal obskyr SLR-glugg på. Redan när jag skaffade min första NEX-5 innan de började säljas här i Sverige (min polare fick handla åt mig i staterna) hoppades jag att Sony en vacker dag skulle bända ner en småbildssensor i denna lilla kamera, och nu verkar det vara på gång.

De senaste ryktena har varit lite vildare än tidigare. Nu talas det bland annat om fleraxlig bildstabilisering i huset mha samarbetet med Olympus. Låter ju smått otroligt eller hur?

Vad tror eller hoppas du att vi kommer att få se till hösten? Och var ligger smärtgränsen för vad man tänkas betala för denna lilla superkamera? Kan ju vara kul att spåna lite innan facit dimper ner.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hehe, jo, det yr ju omkring så mycket rykten om denna FF NEX nu att det knappast är möjligt att säga något rimligt om den. Åtminstone inte ännu. Möjligen att den inte kommer att bli billigare än RX1 kanske. Nån skrev att den skulle komma att innehålla någon egenskap/funktion som var bättre än något annat som finns ute idag, och genast så väller det fram spekulationer om att den ska vara helt fullsmockad med massor av sensationella möjligheter... :)
.
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Jo, att den kommer att kosta mer än en RX1 är nog ingen högoddsare. Tror dock inte att Sony kan prissätta den för högt heller, RX1 + 5.000kr (max) är min gissning. Kostar den ännu mer vete sjutton om jag inte fortsätter att plåta med mina NEX:ar + SpeedBooster och inväntar en billigare FF NEX med lägre spec, en sån lär ju komma också framöver. Och för att sälja några större kvantiteter bör nog Sony locka med något mer än en småbildsensor i en lätt uppförstorad NEX-7. Om det blir bildstabilisering eller en ny sensortyp med strålande lågljusegenskaper kan vi bara spekulera i. En sak är säker- det kliar redan kraftigt i köptarmen. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Låter intressant för mig med. Det verkar verkligen vara på G. Jag tror definitivt att den blir billigare eftersom RX1 är mycket mer av en nischad produkt än en FF NEX som kommer att få betydligt större marknad och spridning än RX1. Den kommer helt enkelt att bli mycket mer användbar.

Om ryktet är sant att Sony kommer använda Olympus IBIS-stabilisering så kommer det bli inget annat än fantastiskt, för då kommer man kunna få precis alla gamla objektiv stabiliserade och det saknar jag nu, med mina gamla MF-objektiv på min NEX 7.

Jag ser fram emot hösten. Lyckas Sony med detta så tror jag att de får en stor hit som även kommer intressera många som idag inte är Sony-användare.

Vem vill ha en RX1 om man kan få en NEX FF för mindre pengar?
RX1 kommer vara en dead end om detta är sant som skrivs.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag tror att det kommer att verka skitbra. FF NEX med IBIS från Olympus låter ju fantastsikt.

Men sen blir den nog dels hutlöst dyr, typ 30 000 eller nåt, dels försenad mimst ett halvår, kanske mer så att när den väl kommer är den inte lika aktuell och det finns andra intressa ta grejer från konkurrenterna. Sen kommer no Sony i vanlig ordning hitta på nån helt ny finess som ingen har efterfrågat och som har någon negativ bieffekt som försämrar kameran. Och så är det nåt som inte funkar som det ska och utlovas xixas i firmware senare men som inte görs helt.

Inte ett dugg förvånande alltså om de gör en alldeles fantastisk skapelse och sen i slutet klantar till det totalt.

De kommer helt enkelt att lägga bajs i maten.
http://youtu.be/DogVrLdVI4g


/Mats
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Vem vill ha en RX1 om man kan få en NEX FF för mindre pengar?
RX1 kommer vara en dead end om detta är sant som skrivs.
Jag tror inte alls att en FF NEX omedelbart kommer att ta kål på RX1. Visserligen KAN det komma någon FF-NEX-modell som blir billigare än RX1, men sen måste man ju lägga till kostnaden för ett toppklassigt objektiv också, och då blir det nog knappast billigare än en RX1 (förvånansvärt många glömmer fortfarande att lägga till kostnaden för ett bra objektiv när de gnäller om att RX1 är dyrare än andra FF-hus på marknaden - t.o.m. DPReview trumpeta ut sådana stolligheter).

RX1 och FF NEX-systemen kommer att ha olika användningsområden och köpas av olika grupper av kameraanvändare. RX1 kommer att fortsätta att vara unik i vissa avseenden.

Har också svårt att se att en FF NEX skulle kunna bli precis lika liten och lätt, ifall man inte ska ge avkall på objektivkvaliteten (vilket jag betvivlar att Sony skulle vara särskilt benägen till). Enligt ryktena kommer de ju att expandera sin kamera linup med topp/pro-kameror. Ifall detta kommer att gälla även den första NEX-fullformataren är det förstås ingen som vet (då kommer den förstås att bli dyr), Sony har kanske inte själva slutgiltigt bestämt detta ännu. Som bekant finns det ju rykten om olika modellversioner ute för testning.
.
 

A.Dent

Aktiv medlem
En FF NEX är ju egentligen en drömkamera. Tänk att kunna sätta vilket gammalt manuellt objektiv som helst på kameran och fota i FF som objektiven är byggda för.

Tyvärr kommer den vara så dyr att det kommer fortfarande förbli en dröm.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Vem vill ha en RX1 om man kan få en NEX FF för mindre pengar?
RX1 kommer vara en dead end om detta är sant som skrivs.
Den kommer inte att kunna bli lika liten som RX1.
Ett fast inbyggt objektiv som i RX1 med centralslutare är mer optimerat än vad utbytbar optk kan göras.

I NEX-fallet tillkommer ju kostnaden för objektiv också, så NEXen blir ju dyrare även om kamerahuset skulle kosta lite mindre än en RX1.

Det finns mångs som köper RX100 även fast det finns NEX-5R osv.

Å andra sidan, om NEX-FF stjäl kunder från RX1, vad gör det? Och för vem?
Det viktiga för Sony är att folk köper Sony istället för något konkurrentmärke och att det finns modeller som konkurrerar med varandra med lite olika spec osv har ju alla tillverkare.

Det ärders ev. bekymmer. Mig gör det inte det minsta om de säljer mycket eller litet eller av den ena modellen eller den andra.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
En FF NEX är ju egentligen en drömkamera. Tänk att kunna sätta vilket gammalt manuellt objektiv som helst på kameran och fota i FF som objektiven är byggda för.

Tyvärr kommer den vara så dyr att det kommer fortfarande förbli en dröm.
Absolut. Och om de lyckas få till snabb AF och dessutom IBIS så är det ju grymt.

Inte helt säkert att den måste bli superdyr faktiskt. Det här är ju en marknad där Sony är dominerande och stora på ett annat sätt än inom DSLR och de har högre volymer.

Dessa kameror är nog svårare att ta mycket betalt för än stora kamerahus.

Skulle vara riktigt roligt om Sony kunde göra revansch och lyckas med det här, men de har ju som sagt en historia av att klanta til det på slutet på något sätt, eller att de tfinns en enstaka dålig grej som förfelar hela konceptet. Mycket troligt att Sony själva insett det och inte gör misstagen igen.


/Mats
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Skulle vara riktigt roligt om Sony kunde göra revansch och lyckas med det här, men de har ju som sagt en historia av att klanta til det på slutet på något sätt, eller att de tfinns en enstaka dålig grej som förfelar hela konceptet...
Haha, tja, så har det väl blivit ibland. Många gånger rätt tänkt vid ritbordet, men något som gått snett vid genomförandet. Men man kan inte klandra Sony för att vara fega. De provar en del radikala grepp ibland vilket är ovanligt för företag i den här storleken.

Blir denna kamera mänskligt prissatt och med hälften av de finesser det spekuleras om så är den ett självklart köp. :D
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror inte alls att en FF NEX omedelbart kommer att ta kål på RX1. Visserligen KAN det komma någon FF-NEX-modell som blir billigare än RX1, men sen måste man ju lägga till kostnaden för ett toppklassigt objektiv också, och då blir det nog knappast billigare än en RX1 (förvånansvärt många glömmer fortfarande att lägga till kostnaden för ett bra objektiv när de gnäller om att RX1 är dyrare än andra FF-hus på marknaden - t.o.m. DPReview trumpeta ut sådana stolligheter).

RX1 och FF NEX-systemen kommer att ha olika användningsområden och köpas av olika grupper av kameraanvändare. RX1 kommer att fortsätta att vara unik i vissa avseenden.

Har också svårt att se att en FF NEX skulle kunna bli precis lika liten och lätt, ifall man inte ska ge avkall på objektivkvaliteten (vilket jag betvivlar att Sony skulle vara särskilt benägen till). Enligt ryktena kommer de ju att expandera sin kamera linup med topp/pro-kameror. Ifall detta kommer att gälla även den första NEX-fullformataren är det förstås ingen som vet (då kommer den förstås att bli dyr), Sony har kanske inte själva slutgiltigt bestämt detta ännu. Som bekant finns det ju rykten om olika modellversioner ute för testning.
.
Många har ju små fasta manuella 70-talsobjektiv som kommer få stabilisering med IBIS. Annars har du en poäng eftersom de övervägande flesta NEX-objektiv är för APS-C.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Många har ju små fasta manuella 70-talsobjektiv som kommer få stabilisering med IBIS. Annars har du en poäng eftersom de övervägande flesta NEX-objektiv är för APS-C.
Ja om de tar hänsyn till det i konstruktionen och t.ex. har menyval för att ställa in brännvidd manuellt, villet inte alls är sänert emler ens troligt.

Alpha-kamerorna med IBIS ger ju inte stabklisering på manuella objektiv där kameran inte eöektroniskt kan läsa ut objektivets brännvidd.


/Mats
 

Znutt

Aktiv medlem
Är inte risken att objektiv+kamaera blir stora....
Skillnadern mot en DSLR är ju mer bara spegel mm. Vist skulle man kunna korta lite men ska man ha ljustarka objektiv blir ju kameran+objektiv rätt stor. Eller måste Sony satsa på en helt ny serie objektiv med e fattning . Kanske klokt, man kan ju hoppas på att de hålt på med ytveckling av A objektiv i något år nu och släpper dessa.


NEX:ar + SpeedBooster
Viken SpeedBooster kör du? Med vilka objektiv är du nöjd?
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Jag uppskattar verkligen om Sony lyckas göra kameran liten. Det ger möjligheten att sätta på en pannkaka eller en manuell 50mm f/1.4 (som ofta är överraskande små) vilket resulterar i en mycket bärbar och diskret kamera. Det viktigaste för mig, och många andra är trots allt att kameran är liten mellan bajonett och sensor. Många snubbar som gapar högt om en spegellös Sony med A-fattning har antingen inte förstått vitsen med kort registreringsavstånd, eller så tänker de enbart använda AF-gluggar. E-fattning kommer att funka för båda.

Jag kör Canon EF -> Sony E SpeedBooster. Dels för att det redan finns många objektiv att välja mellan med EF-fattning, dels för att många äldre gluggar som det inte finns SpeedBooster till, ofta kan adaptras till EF. De objektiv jag använder oftast med SB är Rollei Carl Zeiss Planar 85mm f/1.4 och Canon EF 40mm f/2.8 STM. Dessa funkar oklanderligt på denna adapter. Jag har även använt Rollei Carl Zeiss Distagon 35mm f/1.4, men tyckte det blev aningen mycket distorsion och dålig kantskärpa med denna kombo. Funkar dock väldigt bra som inomhusglugg i dåligt ljus om man frånser kanterna, vilket man kan göra ibland.
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Ok, under Photo Plus-mässan i New York 23-26 oktober kommer tydligen Sony att presentera kameran. Vad jag har förstått så har man tillverkat några olika prototyper som man har låtit en liten utvald skara få utvärdera tidigare under året, med risk för ryktesläckor såklart. Det har ryktats om en RX1-liknande sak med E-bajonett, en lätt förstorad NEX-7 och det skulle inte överraska mig ett dugg om en kamera med traditionell DSLR-formfaktor också har varit ute på prov. Och den senaste tiden har nog gått till att finputsa på det vinnande konceptet under stort hemlighetsmakeri.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag instämmer att det är bäst att köra med E bajonett för att förkorta registeravståndet - men inte för att göra kameran liten - utan mest föexibel i objektivvalet. Gör man små FF objektiv så lär det ju bli problem med snett infallande ljus som aleica kommit runt med asymmetriska mikrolinser. Men Leica M har i stort inget över 90mm och det finns inget behov av att montera objektiv för spegelreflexobjektiv med telecentrisk konstruktion. Jag skulle bli överraskad om Sony placerade mikrolinserna som Leica M varför det blir svårt att använda icke telecentriska objektiv på en FF E kamera. Det innebär nativt längre objektiv för NEX. Däremot äldre objektiv för döda fattningar blir väldigt intressant - leica R, Contax/Yashica och Canon FD bl a. Får man d u autofokus är det ju kanon! En till fördel med dessa äldre objektiv på en E kamera med sensorautofokus är att de sällan har flytande linselement (CRC) för abberationskontroll vid korta avstånd och därför har större chans att fungera väl (fast med sämre nörgräns än moderna objektiv). Sätter man ett objektiv med CRC på och inte fokuserar ungefärligt manuellt lär ju snarare CRC försämra abberationerna.
 

Sabud

Aktiv medlem
FF NEX - Vad tror du?

Verkar som om formfaktorn blir ganska lika NEX 7, dock ca. 20% större om man tar del av det senaste som läckt ut. Verkar även som om Sony sin vana trogen kommer ligga på minus när det gäller optikutbudet. Inte alls den bredsida Fujifilm avfyrade när X-PRO1 lanserades. Att dom aldrig lär sig;(
Vidare känner jag på mig att mitt `krav´ för köp, IBIS inte blir verklighet. Den som lever får se, eller rättare sagt slutet av oktober. Skall bli spännande!

/Stephan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eftersom Oly nu kör beskurna Sony APS-C sensorer blir IBIS på Sony APS-C kanske slutet för Oly som kameratillverkare. Beskärningsfaktorn 4/3 mot APS-C motsvarar pixelskillnaden så att Sony med Sigma 18-35/1,8 och Sigma 50-150/2,8 blir en svår kombo för Oly att klara med sina f/2,8 gluggar. Sigma 18-35 blir ju bildstab.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är möjligt att m4/3 kan lida av det, men det beror nog rätt mycket på om de presumtiva m4/3-kunderna inser att den stora fördelen med m4/3 är de pyttesmå objektiven.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS