Annons

Nikon D5300

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm, en D5200 med endast marginellt uppdaterade specar släppt så snabbt efter. Har D5200 haft problem med olja och damm på sensorn månne?

I de lite billigare kameraserierna är det historiskt inget ovanligt med täta intervall mellan modellerna. Den här kom i och för sig väldigt nära D5200, men D600 och D610 (som räknas som konsumentkameror) kom inte extremt tätt.

Första kameran med EXPEED 4 processor (är denna kamera en "provbänk" för denna nya processor tro?).

D5300 ser ju inte så dramatisk annorlunda ut än D5200, men just det du tar upp är nog den viktiga skillnaden. Det är ju troligen inte bara själva processorn som är ny utan troligen är det en ny generation av firmware och en ny intern funktionsuppsättning - nytt moderkort om man översätter det till datorterminologi :)

Det är väl därför de äntligen kan bygga in wifi och gps direkt i kameran istället för att plugga in det som separata enheter.

I synnerhet Canon och Samsung har ju legat före när de gäller att bygga in wifi direkt i systemkamerorna och Nikon vill nog inte hamna efter där.

Jo expeed 4 med vad det betyder av nya kretsar etc är väl den nya "plattformen". D5300 är sannolikt inte tänkt att på något vis revolutionera fotovärlden men man kan ju stillsamt undra varför de håller på D3300...;-) samt vad expeed 4 skulle betyda för D7x00 serien.

Jo expeed 4 med vad det betyder av nya kretsar etc är väl den nya "plattformen". D5300 är sannolikt inte tänkt att på något vis revolutionera fotovärlden

Jag fick inget intryck under pressvisningen att Nikon hade sådana ambitioner :)

men man kan ju stillsamt undra varför de håller på D3300...;-) samt vad expeed 4 skulle betyda för D7x00 serien.

Av en lång rad skäl vill tillverkare portionera ut nyheter över året, inte släppa flera likartade i klump. Det genererar (totalt sett) mer uppmärksamhet, det underlättar diverse logistik och det dämpar kannibaliserandet mellan olika modeller från samma märke. Plus att handeln ogillar för täta lanseringar av besläktade produkter från samma fabrikat.

D3300 kommer nog, men troligen först efter årsskiftet, tålamod! :)

Sitter här med min gamla 5100 (köpt för 6 månader sedan:) och hade redan tänkt att nästa uppgradering borde bli 7100 men nu kommer 5300 och krånglar till det. Allt går för snabbt nuförtiden

Sitter här med min gamla 5100 (köpt för 6 månader sedan:) och hade redan tänkt att nästa uppgradering borde bli 7100 men nu kommer 5300 och krånglar till det. Allt går för snabbt nuförtiden

Det är en hel del butiker som har kvar D5100 i sortimentet, och D5200 kommer troligen finnas kvar på marknaden i ett par år eller så - "äldre" modeller blir först en billigare variant under en period, sedan om de fortfarande finns exemplar kvar blir de bra kampanjvaror :)

Man kan även hitta såväl nya D3000 (bara ett par butiker), D3100 (många butiker) utöver nuvarande D3200.

Samma gäller andra märken, har sett en butik som hade Eos 400D, 450D, 500D och 550D i utbudet samtidigt :)

Ett problem med att släppa nya uppdaterade kameror med relativt små förändringar allt för ofta är just att ägarna av den tidigare modellen blir så himla arga - det är bara att läsa tråden om D610 för att se exempel på det :)

Jag tror inte tillverkarna ser det endast som ersättningsmodeller - även om det naturligtvis är det - det är också ett sätt att hålla en bredare produktpalett ute i marknaden - ja, jag tänker på de äldre modellerna som co-existerar i handeln under en period, ofta tills ytterligare en "ersättare", eller t.o.m. två, lanserats. Ett sätt att också tillhandahålla en aningen enklare modell till lägre kostnad.

Det andra är att tät lansering av modeller är en beprövad och framgångsrik marknadsföringstaktik. Man syns ofta i nyheterna, om inget annat. Det var precis så, som japanerna ursprungligen körde över västs kamera-, motorcykel-, cykelkomponent-, fiskeredskap-, etc-industri. Det handlar ju inte bara om nya modeller, utan också om att göra aggressiv utvecklingsverksamhet synbar och tillgänglig för kunderna. Jmfr, med t.ex Kodak, Xerox och Motorola, som alla har haft fantastiska ingenjörer, forskning och utvecklingsverksamhet, men där ledningen suttit på sina arslen och inte kunnat se nån anledning att gå ut med nya produkter, med olika motiveringar, från att uppgraderingen inte motiverar en ny produkt, till att det inte tillhör "kärnverksamheten" och t.o.m. sålt av enastående patent till konkurrenter.

Om jag skall döma av stora svenska fotosäljare, så har Nikon haft en fantastisk framgång med framförallt D3200 och D600. Det är naturligt om man vill slå vakt om detta och förstärka sin position. Är man amerikansk industriledare tycker man kanske det är skäl till att inte göra något. Men är man japan fyller man på så fort som möjligt, därför att man vet att man hittat rätt med nåt. Och ju fler kunder man får in i sitt system-program...

Frågan är vad i h*te Canon pysslar med? Deras 1100D säljs nästan inte alls, en felsatsning på för lite Megapixel, trots att kameran är billig och bra och 12Mp sensorn ger jättefina bilder. De bör också göra nåt radikalt åt sina sensorer i resten av programet. Inte för att det tekniskt behövs, utan för att journalister och kunder tror att det behövs. Det är tydligt att Canon trodde att videofilmning skulle bli den stora avgörande grejen för kunderna. Det är tydligt de räknade fel.

Jag tror inte tillverkarna ser det endast som ersättningsmodeller - även om det naturligtvis är det - det är också ett sätt att hålla en bredare produktpalett ute i marknaden - ja, jag tänker på de äldre modellerna som co-existerar i handeln under en period, ofta tills ytterligare en "ersättare", eller t.o.m. två, lanserats. Ett sätt att också tillhandahålla en aningen enklare modell till lägre kostnad.

Precis, och sedan är det väl så att handeln ofta också gillar detta. Dels är det som sagt generellt bra med en bred produktpalett,. Dels ger det möjlighet till det som väl ibland kallas 'up-sell'. Dvs du har t.ex. en D5200 till ett väldigt lågt lockpris i annonser, när så jag blir nyfiken och åker till köpladan och pratar med en säljare om den kameran så kommer vi händelsevis också in på att Nikon just nyligen en D5300 som förstås är ännu bättre och köper jag en sådan just den här veckan får jag ett UV-filter, en putsduk och ett 2 gigabytes minneskort på köpet.

Så jag åker därifrån med en dyrare kamera än jag tänkt mig, ditlockad av en annan kamera till ett väldigt lockande pris :)

Frågan är vad i h*te Canon pysslar med? Deras 1100D säljs nästan inte alls, en felsatsning på för lite Megapixel, trots att kameran är billig och bra och 12Mp sensorn ger jättefina bilder.

Klassiskt exempel på en i grunden bra kamera, men med "dåliga" siffervärden (dvs den ser klen ut när man jämför siffror för olika modeller sida vid sida). Men nu har alla tillverkare har alltid någon punkt i modellprogrammet där de av olika skäl inte riktigt hunnit eller kunnat uppdatera i samma det tempo de kanske önskat - som 1100D hos Canon eller som en mer uttalad D300-ersättare hos Nikon. Sedan kan det hända att 1100D finns kvar i sortimentet mest för att används för up-selling och att hålla produktpaletten stor.

ANNONS
Götaplatsens Foto