Annons

Dör Leica och rangefinder med nya Sony fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Sony A7/A7r med en Olympus Zuiko 1,8/50 mm (MF) är en ypperlig kombination, denna glugg från 70-talet visade sig vid tester prestera lika bra, som en motsvarande normalglugg från Leica.
Idag är det relativt lätt, att hitta denna Olympus Zuiko 1,8/50 mm (MF) för bara runt 800 spänn.
Den gluggen går oftast för betydligt mindre på Tradera. Ett par hundra kronor är vanligt. Jag har tre stycken, som följde med billiga OM-kameror köpta på Tradera.

Om man är noga så är 80-talsmodellen att föredra eftersom den har flerskiktig antireflexbehandling, medan 70-talsmodellen har enkelskiktig. (Det finns info på nätet om hur man skiljer på dem.) Skillnad lär man nog dock bara märka i motljussituationer.

Börja samla på Leicagluggar kan fanatikerna gärna göra, speciellt i en originalask med sammetsinlägg, - spara kvittot!
Jo, det är väl tyvärr så att Leicaprylar är bättre som investeringsobjekt än som fotografiska verktyg. Lite synd, jag hade gärnat provat Leica om grejerna var mer prisvärda.
 

ErlandH

Aktiv medlem
1. Det går att fota med två ögon öppna som gör att man har koll på det som händer utanför sökarramen, dels p g a sökarens placering, och dels p g a att ljusförlusten genom sökaren är närmast obefintlig vilket gör att ljusnivån i sökaren och omkring är samma. Dessa fördelar består med formfaktorn och EVF hos A7.
Det kan man med en dslr också.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
1. Det går att fota med två ögon öppna som gör att man har koll på det som händer utanför sökarramen, dels p g a sökarens placering, och dels p g a att ljusförlusten genom sökaren är närmast obefintlig vilket gör att ljusnivån i sökaren och omkring är samma. Dessa fördelar består med formfaktorn och EVF hos A7.
Det kan man med en dslr också.
Man inte bara kan, man gör :)

Det är en av de två saker som gör att jag än så länge personligen inte är speciellt lockad av EVF-baserade kameror. Det blir en för stor tidsförskjutning mellan det man ser i och utanför sökaren. Där håller jag inte med sista meningen i citatet från Fredrik ovan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det kan inte vara så att Du är blind för de behov som vi som föredrar att plåta med mätsökarkameror har? Lustigt resonemang detta att om inte jag förstår vitsen så finns det ingen eller hur Du resonerar. Själv har jag plåtat och plåtar med det mesta såväl slr, dslr som spegellösa kameror och kompakter men för mig funkar en mätsökarkamera bäst.

Som sagt, att andra kameror funkar bättre för Dig innebär ju inte med automatik att de gör det för alla andra.
Oh herren sebaot, snälla upplys mig som tvingas vandra här i mörkret av Leica-skuggan!
 

alf109

Aktiv medlem
Oh herren sebaot, snälla upplys mig som tvingas vandra här i mörkret av Leica-skuggan!
Du skriver: "En A7 borde vara mer användbar än någon av Leicas FF-produkter och de som inte är helt blinda för detta faktum kommer inte välja ett Leica-hus men väl kanske ett A7-hus."

Med andra ord att de som inte inser A7 är mer användbar är blinda. Och då är min enkla fråga vilka grunder du bygger ditt resonemang på? Min kanske förhastade slutsats var att du anser dig veta bättre än till exempel mig vilken kamera som är mest användbar för mig? Kanske tolkar jag dig fel?

Nu är det ju ganska svårt att avgöra dina egna referenser och vad du håller på med fotografiskt eller om du plåtar över huvud taget eftersom du inte har några bilder uppe eller länkar till något som kan bedömas? Men oavsett detta anser jag att det är en smula övermaga att sätta sig till doms över andras val. Jag skulle aldrig ifrågasätta din åsikt att en A7 eller vad som helst vore bättre för dig, men det är också det enda du med någon trovärdighet kan uttala dig om, eller hur?
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag har en Leica M9 och gillar verkligen att fotografera med en mätsökare, det ger ett annat sätt att se motivet och gör det enklare och mer direkt att komponera bilden för mig. Sedan gillar jag också den enklare och renare designen på kameran. Så eftersom jag gillar min M9:a så mycket så finns det ingen konkurrens vad gäller handhållen fotografering, däremot finns det kameror som kan komplettera och jag tror att Sony A7r kan vara en sådan kamera för mig, med sin 36 MP AA fria sensor torde den vara utmärkt för landskap och antagligen kommer den vara helt överlägsen min M9:a vad gäller höga ISO.

Så jag håller med de som säger att Leica är ett nischföretag och jag håller också med att just därför kommer också Leica att överleva, de har helt andra kunder än den massmarknad som Sony, Canon och Nikon satsar på.

För min del så är framförallt Sony's nya kamera en konkurrent mot Canon och jag ser verkligen fram emot att se hur mina Canon tilt/shift objektiv gör sig med en 36 MP sensor.
 

Emaks

Aktiv medlem
Vad gäller mätsökarkameran som koncept så använder väl de flesta inte det digitala alternativet Leica, utan det filmbaserade? Och där finns betydligt "billigare" saker att välja mellan. Zeiss Ikon samt Voigtländer Bessa med flera olika modeller. Även optikmässigt så finns flera billigare alternativ än just Leica, även om Leica förmodligen är det bästa rent generellt sett. Vad gäller att kunna fota utan besvär med bägge ögonen öppna så krävs en sökare som visar 1:1, och där finns bara ett alternativ, Bessa R3A.

Vad gäller Leicas övelevnad så är det nog ingen risk. Tillräckligt många yrkesfotografer och amatörer med ekonomi nog, föredrar digital mätsökare. Och även den filmbaserade Leica M7 tillverkas väl fortfarande på beställning?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man inte bara kan, man gör :)

Det är en av de två saker som gör att jag än så länge personligen inte är speciellt lockad av EVF-baserade kameror. Det blir en för stor tidsförskjutning mellan det man ser i och utanför sökaren. Där håller jag inte med sista meningen i citatet från Fredrik ovan.
Vad jag menade var att fördelarna med mätsökare över alternativen består ÄVEN då A7 har kommit - alltså A7 delar INTE den fördelen.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Det är en av de två saker som gör att jag än så länge personligen inte är speciellt lockad av EVF-baserade kameror. Det blir en för stor tidsförskjutning mellan det man ser i och utanför sökaren. Där håller jag inte med sista meningen i citatet från Fredrik ovan.
Har sett uppgifter om att EVF-fördröjningen i A7/A7R har reducerats från den tidigare generationen av OLED/EVF. Tänkte du på att titta på detta under din korta "pre-view"?

Kanske bara en liten detalj i det stora hela, men jag är ändå nyfiken. :)
 

joakim d

Aktiv medlem
Har sett uppgifter om att EVF-fördröjningen i A7/A7R har reducerats från den tidigare generationen av OLED/EVF. Tänkte du på att titta på detta under din korta "pre-view"?

Kanske bara en liten detalj i det stora hela, men jag är ändå nyfiken. :)
Finns det inte redan en tråd för A7/A7r specifika frågor?
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Leica fungerar på samma sätt som en Bentley eller Ferrari. Ingen behöver dem men många vill ha en! För övrigt är sökaren på en Leica mycket ljus.
Liknelsen med Bentley är faktiskt utmärkt, men liknelsen med Ferrari bör vi nog pensionera vid det här laget. Då Ferrari trots allt har prestanda att matcha priset, och inte bara kostar en förmögenhet för att det är det specifika märket.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har nog Bentley också.

I vissa avseenden kan man nog även säga att Leica har prestanda att matcha priset. Alla är dock inte så intresserade av just den sortens prestanda.
 

mackepacke_2

Aktiv medlem
Sony a7 torture test with Leica, Zeiss, Voigtlander rangefinder lenses:

http://www.ronscheffler.com/techtalk/?p=224

"My take on the results: I’m hoping these lenses will fare better on the a7R. Results on the a7 are for the most part disappointing. All I can surmise at the moment is that the toppings on the a7′s sensor work against achieving optimal (or in some cases, good enough) results with the rangefinder lenses I had available for this test."
 

Flaming_Moe

Medlem
Har testat

Har sett uppgifter om att EVF-fördröjningen i A7/A7R har reducerats från den tidigare generationen av OLED/EVF. Tänkte du på att titta på detta under din korta "pre-view"?

Kanske bara en liten detalj i det stora hela, men jag är ändå nyfiken. :)
Jag har testat a7 & a7R och upplevde ingen förskjutning i evf. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony a7 torture test with Leica, Zeiss, Voigtlander rangefinder lenses:

http://www.ronscheffler.com/techtalk/?p=224

"My take on the results: I’m hoping these lenses will fare better on the a7R. Results on the a7 are for the most part disappointing. All I can surmise at the moment is that the toppings on the a7′s sensor work against achieving optimal (or in some cases, good enough) results with the rangefinder lenses I had available for this test."
Vad menas med att ett objektiv är en "range finder lens"?
 
ANNONS