Jag har provat och jämfört några olika (dye) tredjeparts bläck och original och berättat om det i en annan
tråd. Det är inget fel på tredjepart och jag har inte upplevt några problem med skrivaren eller liknande pga bläcket. Däremot funkar inte riktigt varningarna och mätarna som visar hur mycket bläckt det finns kvar ordentligt så det får man hålla koll på själv.
Men, och det är ett stort men. Man får som vanligt vad man betalar för. Är färgen viktig för dig, dvs du vill ha korrekta färger på dina utskrifter i relation till vad du ser på skärmen är det enbart original som gäller. Tredjepart är nära men inte exakt, och min erfarenhet är att färgen skiftar mellan patroner köpta från samma tillverkare över tid. dvs egna profiler löser inte heller problemet helt.
Jag har inte heller provat något tredjeparts märke (dye bläck) som håller mer än ca 3-6 månader på väggen innan färgerna bleknar eller ändrar sig.
Dvs kvaliteten motsvarar prislappen.
Jag håller just nu på att utvärdera tredjeparts pigment bläck på motsvarande sätt. För tidigt att säga något om hållbarheten ännu, men färgäktheten verkar tyvärr inte vara perfekt. Lite bättre än för dye bläck, men ändå inte som original.
Dvs igen verkar kvaliteten motsvara prislappen även för pigment bläck.