Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS M

Produkter
(logga in för att koppla)

135458

Avslutat medlemskap
Nån som vet ifall det kommer en uppföljare till EOS M snart? Är ganska sugen på att köpa en men väntar gärna på en uppdaterad version om det inte ligger alldeles för långt fram i tiden.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag passade på när Cyberphoto reade ut kameran under en dag.
EOS-M, 18-55mm och blixten för 2490 kr.
Nu när jag har packat upp den så blir jag omedelbart imponerad. Så smidig, hanterbar, lätt att sätta sig in i menyer och pekskärm. Den andas kvalitet och är välbyggd.

Det får bli 22mm/2, EF-adaptern och ett extra batteri som tilltugg framöver.
Sen lär man väl blir sugen på vidvinkelzoomen också, enligt omdömen så är den riktigt bra.
 

Curt L

Aktiv medlem
Tänk på att kolla så den har senaste firmware, ver. 2.0.2. Den uppdateringen snabbade upp den något sega AF betydligt.
 

Iore117

Aktiv medlem
11-22:an är riktigt bra tycker jag. Har inte gjort vetenskapliga testar, men fotat en del i "industrimiljö", bra kantskäpa, ljuspunkter i hörnen tecknar bra. Jag gillar inte riktigt knappen för att fälla ut/in objektivet, men det får man väl leva med. Sen 11-22:an kom så är M:en min förljeslagare för det mesta. Min 60D tar jag bara fram i de fall jag behöver vidvinkligheten från min sigma 8-16, eller lite snabbare hantering som ju är svår med M-kameran. Många har klagat på M, men den har gett mig många fotomöjligheter med god kvalitet då en större kamera in kommer med. Hoppas på en EF-M telezoom nu.
 

ljonsson

Aktiv medlem
Det får bli 22mm/2, EF-adaptern och ett extra batteri som tilltugg framöver.
Sen lär man väl blir sugen på vidvinkelzoomen också, enligt omdömen så är den riktigt bra.
Pannkakan (22/2) köper du billigast från Ebay i UK för runt 90 GBP, betydligt trevligare pris än härhemma. Adaptern går också att få till en bra kurs där, kolla bara att det är originaladaptern. Inte för att jag vet om 3'e-partsadaptrar på något sätt skulle vara sämre, men original är alltid original och prisskillnaden är bara några hundralappar.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det var faktiskt senaste firmware i kameran.
Visst skulle det vara intressant med en EF-M 50-150mm/2,8 IS STM om man får önska något.
Jag ska kika runt på svenska Ebay efter 22mm/2 och EF-adaptern.
 

Iore117

Aktiv medlem
Jag köpte min 22:a från en försäljare på Ebay.co.uk. Kostade nån krona över 900 SEK att få hem. Verkligen toppenobjektiv till det priset.
Återstår kanske att köpa en adapter också, det är ju halva vitsen med systemet. :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nu har jag tagit en del bilder med 18-55mm. Det ser bra ut.
Väntar hem 22mm/2 och adaptern om några dagar.
Kompakten Olympus XZ-1 som inte är dålig lär få sitta i avbytarbåset ordentligt bänkad.
Tjockkameran får också vila ut ordentligt har jag en känsla av redan nu...
 

J O Härnström

Aktiv medlem
EF-M 22mm/2 STM är helt klart en pärla. Bildligt talat blir det ungefär som att jobba med 5D och 35mm/2,8.

Jag har köpt ett extra batteri via 24.se för 138 kr inkl. porto och det fungerar.

Vad jag spontant gillar är att det är så lätt att nita exakt fokus genom den flyttbara fokusrutan på pekskärmen. Antingen man vill skjuta direkt på skärmen eller använda avtryckaren.

Ska vi starta en insamlingslista och ställa krav på ett EF-M 60mm/1,4 IS L STM?
AF-adaptern i all ära men ett dedikerat kort tele skulle smaka mumma.

OT, vill ni garva så att det värker i magen så kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=6siE1lsut5g
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag klämde på EOS M på mässan men blev inte så imponerad. Fick dock ett ryck och köpte en som för tidig julklapp. Har lekt med den i två dagar och jag måste säga att det känns bättre och bättre.

Jag brukar inte gilla touch-skärmar, jag ser taskigt utan glasögon och lite lagom darrhänt så det brukar bil lite stökigt. Men på EOS M funkar det kanon och det är lätt och snabbt att göra alla normala inställningar.

Köpte med 22/2.0 och jag tycker det verkar vara en fin optik.

Bildfilerna känns väl som övriga Canon APS-C, dvs helt OK.

Jag tycker blixten är lite sisådär. Det hamnar lite mitt i mellan. Inte tillräckligt stark och justerbar för att vara en "riktig" blixt, för stor och otymplig jämfört med en inbyggd. Hade nog faktiskt föredragit en enkel inbyggd blixt så den kunde funka som partykamera.

Skall bli skoj att se hur den funkar under julhelgens sammankomster.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tycker du att förlorar mycket av behändigheten när du har standardzoomen på? Den blir väl ganska mycket större då?

Jag är mer och mer nöjd med EOS M och 22/2.0 är en grym glugg tycker jag.

Här kommer en liten jämförelse mellan 6D med 40/2.8 och EOS-M 22/2.0, båda bilderna är center crop från en större bild. Avståndet till motivet är några centimeter olika för att kompensera för de två objektivens bildvinklar. Full öppning på respektive glugg.

Utsnitten blev lite knappt 800 x 800 pixlar men jag har skalat ner båda till 700 x 700 för att få de jämnstora.

Från RAW, konverterat med standardinställningar i Lightroom.

EOS-M överst
 

Bilagor

J O Härnström

Aktiv medlem
Zoomen sticker ut ca 75mm från huset. Det är knepigare att hålla still i teleläget jämfört med att hålla en tjockkamera. Stabiliseringen är nödvändig och fungerar bra. Förhoppningsvis kan jag bli bättre på att hålla kameran genom att träna upp handhavandet av M (tjockkameran är ju som en förlängd del av kroppen och styrs mer av ryggmärgen)
Ljusstyrkan däremot, som med alla kitzoomar, är ju en begränsning med sina f:5,6 i teleläget. Det är svårt att få till en snygg bakgrundsoskärpa.
Jag gillar zoomen, den är kompakt och levererar fina bilder. Kameran är lätt och nu på vintern kan den hänga runt halsen innanför jackan. Men för mindre fickor passar den inte.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack!

Jag avvaktar nog med zoomen. Har ju adaptern och gott om zoomar till APS-C på hyllan om det skulle knipa.

Slutsatsen är i alla fall att EOS M överträffar mina förväntningar.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Älskar min också gällande kvalitén. Lite besviken på att jag inte kan lät få den till typ timelapse och fjärrutlösning.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har inte orkat läsa manualen men kan man konfigurera AUTO-ISO så att man begränsar slutartiden? Jag lider lite av att 22/2.0 inte har bildstabilisering eftersom jag är lite skakig på handen...
 
ANNONS