Annons

Canon EOS M

Produkter
(logga in för att koppla)
Eos M

Jag köpte en Eos M med standardzoom och blixt över webbbutik för ca. 3500:- , på " köpet " medföljde då en Canon 10x15 skrivare. Ett strålande pris för denna kombination. Jag har installerat den senaste programvaran och tycker att autofocus mm. fungerar utmärkt. Var litet skeptisk till att det inte fanns sökare vare sig intern eller extern, men har lärt mig att hantera det hela med den utmärkta skärmen. Tog litet tid men--.--. Jag tycker att kameran med standardzoomen är en utmärkt kamera, som väl passar mina krav för ändamålet , att vara ett komplement till mina fullformatskameror.
Stundtals så uppfattar jag att det "gnälls " litet väl mycket över dagens kamerautbud. Det är väl ingen nyhet för oss ,som "håller " på att det i slutänden är fotografens förmåga att använda och förstå, sin utrustning, som skapar slutprodukten bilden
 
Jag kanske missförstår frågeställningen men om man kör med bländarstyrning (A) så kan man besluta om max AUTO-ISO via menyerna. I "point & shoot"-läget verkar det dock inte gå och det är kanske det ni menar?
 
Det man vill göra är att bestämma längsta slutartid innan kameran börjar höja ISO. Alldeles för många kameror saknar den möjligheten.
 
Jag kanske missförstår frågeställningen men om man kör med bländarstyrning (A) så kan man besluta om max AUTO-ISO via menyerna. I "point & shoot"-läget verkar det dock inte gå och det är kanske det ni menar?

Jo, det går men det jag är är ute efter är att också kunna sätta längsta slutartid. Som det är nu så verkar kameran gå ända ner till 1/30 (när man kör med 22 mm), först därefter höjer den ISO.

Jag skulle vilja kunna ställa in t ex 1/60 eller 1/125 som längsta tid för att vara säker på att undvika kameraskak. Hellre ISO 400 och en skarp bild än ISO 100 och en suddig.
 
Har ikväll byggt iR sändaren. Funkar Canon!
Äntligen kan jag sätta den på långa exponeringar och Timelapse utan att behöva barnpassa den.
 
Fler gluggar önskas

Kan man hoppas på att det kommer fler dedikerade objektiv till M?
Tanken väcks hos mig nu när Sigma ska lansera en ny kompakt superzoom 18-200mm OS.
Objektivet verkar onekligen vara mycket kompakt och så är det stabiliserat. Smolken i bägaren är att för att använda den på EOS M så behövs EF-S adaptern och då blir det betydligt klumpigare.

Vi får helt enkelt hoppas att Canon fortsätter med M-konceptet och bygger ut sortimentet.
Det tre objektiven som finns idag är ju riktigt bra.
 
Ähh, menar du att detta är klumpigt? ;)

/Stefan
 

Bilagor

  • Photo_2014-01-04_15_55_50.jpg
    Photo_2014-01-04_15_55_50.jpg
    50.5 KB · Visningar: 65
  • Photo_2014-01-04_15_59_06.jpg
    Photo_2014-01-04_15_59_06.jpg
    33.3 KB · Visningar: 55
Kan man hoppas på att det kommer fler dedikerade objektiv till M?
...
Det tre objektiven som finns idag är ju riktigt bra.

Det finns ju ett fjärde objektiv med EF-M: Samyang 300 mm
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300mm63

Jag är lite sugen på detta, pris och vikt/storlek gör det ju intressant. Är jag på resande fot vill jag ibland ha så lite saker med som möjligt, och jag misstänker att denna 300 mm står sig bra jämfört med delförstorning från 18-55.

Jag har alla tre Canon EF-M, men saknar nått liknande EF 70-200, men den är så stor att den oftast är hemma. Det vore trevligt om Canon satsar på nån telezoom.

Någon som lyckats googla fram nån test/testbilder på Samyang-objektivet?
 
Inga leksaker, riktiga grejor med AF. Helst stabilisering.
T.ex EF-M 60/2 STM IS el. EF-M 50-150/2,8 STM IS

Tele utan stabilsering tycker jag är dödfött, det blir för skakigt. Det är skillnad på en tjockkamera.
 
Inga leksaker, riktiga grejor med AF. Helst stabilisering.
T.ex EF-M 60/2 STM IS el. EF-M 50-150/2,8 STM IS

Tele utan stabilsering tycker jag är dödfött, det blir för skakigt. Det är skillnad på en tjockkamera.

Normalt är jag en vän av zoomar men på EOS M tycker jag fasta gluggar passar bra så man kan bibehålla det lilla formatet.

Är man beredd att ha en "klumpigare" lösning kan man ju använda adaptern och de vanliga Canon gluggarna.
 
Normalt är jag en vän av zoomar men på EOS M tycker jag fasta gluggar passar bra så man kan bibehålla det lilla formatet.

Är man beredd att ha en "klumpigare" lösning kan man ju använda adaptern och de vanliga Canon gluggarna.

I stället för "klumpigare" lösning som inte är någon lösning så använder jag mycket hellre tjockkameran.
Den kompakta standardzoomen är OK förutom den dåliga ljusstyrkan, det saknas ett kort tele med bra ljustyrka för M.
 
Spegeltele med f 6.3 och ingen autofokus.

Inget som tilltalar mig men kanske har sin marknad?

Jag gissar att det finns fler än du som köper fotoutrustning i världen. :)

Jag hade ett spegeltele på 80-talet till min Konica då, ett Tokina-objektiv om jag minns rätt. 500/8. Då var ju filmkänsligheten ett problem, nu när man kan variera Iso och ljusstyrkan är lite bättre än 8 så är det ett kul objektiv för en snävare marknad tror jag. Alla kan/vill ju inte fota med sin telefoner.
 
Normalt är jag en vän av zoomar men på EOS M tycker jag fasta gluggar passar bra så man kan bibehålla det lilla formatet.

Är man beredd att ha en "klumpigare" lösning kan man ju använda adaptern och de vanliga Canon gluggarna.

Jag håller med om att fasta objektiv och smidigheten går först när det gäller M. Vill man ha ett smidigt och lätt zoom-tele till den går det väl att använda canons 55 - 250 med IS? Det är ju i och för sig ingen L optik med det är ju lätt så det förslår och man får ett zoom-omfång som räcker ända till 400 mm.

Själv är jag nöjd med 22:an som jag fick med när jag köpte kameran på kampanj före jul. Jag är väldigt nöjd med vad jag fick för pengarna. Kamerahus, 22 objektiv, EOS adapter samt blixt för endast 3,5' på cyberphoto. Jag har även beställt en FD adapter till den så att jag ska kunna använda några gamla FD objektiv på den. Beställde även en Leica adapter så att jag ska kunna prova en kompis Leica optik på den. Leica adaptern kostade ca 70 skr på ebay så det var inget att fundera på.

Ni som köpt kameran, tycker ni också att EOS m fått ett oförtjänt dåligt ryckte? Visst autofokus är inte som på en 5D markIII men den har andra trevliga egenskaper. Ta funktionen med att kunna peka på skärmen och kameran tar bilden direkt när den hittat fokus. Riktigt rolig funktion faktiskt, nu finns det säkert hos andra tillverkare och modeller också men det är nog få av den du kan använda L optik på. Den har ju även en förhållandevis stor sensor med bra ISO-egenskaper i förhållande till formatet.

Jag hade i och för sig inte varit lika nöjd med kameran om jag köpt den för det pris den hade då den lanserades från början med tanke på autofokus. Speciellt innan canon uppdaterade firmwaren.

Det som hade varit trevligt är ju förstås en sökare som tillbehör. Att endast titta på skärmen när man ska ta bilder kan ibland vara lite begränsande, speciellt om det är ljus omgivning.
 
Jag kan hålla med om att EOS M har fått för lite uppmärksamhet. När jag klämde på en på mässan var jag inte imponerad men sedan köpte jag samma kit som beskrivs ovan och blev positivt överraskad.

En sökare hade förstås varit trevligt men jag tycker man kan leva utan en på den här typen av kamera.

Den enda kritik jag har är blixten. Jag hade hellre sett en inbyggd "nödblixt" eller så borde den medföljande varit vridbar och snäppet starkare.

Som det är nu är den medföljande blixten "varken/eller".

Eller är det någon som ett tips på hur man skall använda blixten för bättre resultat?
 
ANNONS