Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

tormig

Aktiv medlem
Tanken med programmet är väl att skapa intresse och nyfikenhet kring det växande mediet/konsten foto?
Jämför t ex med matlagningsprogram, det är väl inget intressant och se seriösa kockar prata mängder, köksredskap eller "fackspråk". De bästa matlagningsprogramen är de som skapar vilja att pröva sig fram och en bredare syn på mat, kvalit'e och tradition vs nya influenser.
Intressant, jag tänker precis tvärtom. Jag skulle aldrig köpa en kokbok av en "kändis", som är känd för något helt annat än att laga mat. Eller se halvnakna sångare slafsa runt i köket på TV. Och de bästa matlagningsprogramen görs av riktiga kockar som även har en pedagogisk talang. Amatör i köket är jag själv, varför ödsla tid på att titta på andra amatörer?
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Ändå så har det blivit populärt med matlagningsprogram med det innehållet och efterföljande kokböcker.
 

benganj

Aktiv medlem
Intressant att se hur etablerade fotokonstnärer jobbar med uppdraget.

Det är inte helt lätt att ta en bild som beskriver en personlighet.
 

correctamundo

Aktiv medlem
Jag gör tummen upp för programmet. Inte hundra procent perfekt men vilket program är det. Lite kort, eller? Kanske inte. Kanske lagom. Det viktigaste för mig är att de lade fokus efter exponeringstriangeln och ljussättning. Hur får man någon, sig själv eller andra, att slappna av framför kameran? Att det sedan kröntes med lite Cindy Sherman är ju inte fel heller ;-)
 

k-oskarina

Aktiv medlem
Alla är fotogr...

Glad att min korta fråga väckte många...
Jag var ju själv lite osäker på -Vad jag tyckte...blev det alltför rörigt, eller...?.
Skall faktiskt kolla igenom det igen via svt-play o analysera det o mitt
tidigare tyckande. Matprogram har ju visats på fler kanaler samtidigt,
alltså vi är överösta av detta.
Det som är bra att det faktiskt uppstått ett program ang fotograferande...
folk Fotar ju nästan hela tiden oavsett vilka kameror de äger.
Vi kommer tydligen att vara fler som följer programmet....jättebra!
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Har inte sett programmet, men är det lika jobbigt som reklamen på den här sidan vill jag heller inte se det!
Taget. Själv har jag aldrig provat marmelad med passionsfruktssmak. Kommer heller inte göra det.

Jag tyckte programmet var mycket bättre än alla de andra populärvetenskapliga programen om foto på SVT.

Bra att dom fokuserade på nöjet med foto istället för tekniknörderi eller annat proffsrelaterat som gemene SVT-tittare skulle somna till på 2 sekunder.
Se det från ett annat perspektiv. Om det handlade om hästar vill ni då att de ska prata i en timme om olika typer av bakterieangrepp mot hästars tandkött eller vill ni se lite lättsamt om vad det är som gör hästsport till en kul hobby?

Vill man ha en seg tomte som inte är känd men helt kass som programledare i en timme eller en visserligen känd men ruttat TV-människa?
 

Sauron

Aktiv medlem
De som tycker mest illa om det här programmet är nog just medelålders män med lite för dyr kamera (och som tar sig själva på lite för stort allvar) ;)
Precis min tanke också!

Gav mig inspiration att bli lite mer kreativ i porträtterandet. Ett avsnitt gav mer av den varan än allt jag sett på fotosidan hittills (inget ont om Fotosidan dock).

/Roger
 

iSolen.se

Guest
De som tycker mest illa om det här programmet är nog just medelålders män med lite för dyr kamera (och som tar sig själva på lite för stort allvar) ;)
Stämmer nog in hyfsat på mig (inte allvar biten) men jag gillade programmet. Tycker det visade på svårigheten att producera en "naturlig" bild på beställning. När Johan sprang omkring och jagade reflektioner...så typiskt när en bild ska produceras på viss yta inom rimlig tid.

Tycker man inte ska ta programmet på så stort allvar, det är en utmaningslek med deras hobby.

...

Förmodligen snarare att fotografi handlar mest om de begränsningar man själv sätter upp, inne i sitt huvud. Och att hur duktig man än är så kan man alltid lära sig att tänka annorlunda.

Verkligen? Jag upplevde motsatsen; att de utlämnade sig själva istället för att bekräfta sig (navelskåderi). De erkände hur dåliga de ansåg sig själva vara som fotografer, trots att båda är ganska bra utifrån sett.


...

Bra kommentar. De bilder jag är gladast över i efterhand är ofta från när jag varit utanför min bekvämlighets eller idébox. Dvs att tag fotat sådant som jag normalt inte fotar.

Tycker om att de uppträdde som privatpersoner. Inte som fotografer eller komiker.

Det handlade bara om fotograferandet. Ingen teknik, inga jämförelser, historik osv.

Edit: Någon talade om en sketch i kameraaffären i början...jag såg ingen sådan. Olika versioner i TV och play?
 

ninomick

Ny medlem
Jag drar i detta nu på mig feministkängor och genusglasögon, bara så ni vet. Tyckte det saknades i samtalet.

Som Emma Svensson på Rockfoto (http://rockfotoemma.elle.se/alla-ar-fotografer/) sa det, ”här ska två medelålders män som köpt dyra kameror göra tv om foto, som om den gruppen inte får tillräckligt med utrymme i tv och fotovärlden redan”. Hon kapitulerar ändå för att de gör det så bra.

Jag kapitulerar också, delvis, för att jag tycker konceptet ÄR bra, jag gillade verkligen att titta på det. Det var också intressant att se de här männen betrakta sig själva som objekt, de rent psykologiska diskussionerna, och Emma Arvida Byströms fantastiskt välformulerade teorier om självporträttet, skammen kring att ta dem, hur unga och speciellt unga tjejer använder det för att få kontroll över sin självbild. De tankarna skulle vi aldrig ha fått från Rheborg/Schyffert, så det är för väl att de är smarta och kompletterar programmet med människor från andra sociala identiteter än deras egna.

Men faktum kvarstår (och det ska bli speciellt intressant att se hur det tacklas när det inte längre handlar om självporträtt) att vi i sex avsnitt får se världen via Rheborg/Schyfferts ögon. Och den tanken gör mig inte så peppad, när det handlar om t.ex. modefotografi och gatufotografi där den med kameran har väldigt mycket makt att välja, framställa personen på det sätt som uppfyller fotografens egna föreställningar om objektet och inställning till vad som är "vackert" eller "intresseväckande".

Jag tror säkert att Rheborg/Schyffert inte är tappade bakom en vagn i frågan, utan har med sig egna ståndpunkter om feminism och jämställdhet som kommer inkorporeras i programmet, ev. till och med uttalas högt när det är dags att fota t.ex. mode. Men det är ändå djupt olyckligt att en första satsning på fotografisk teve till bred publik görs av Johan Rheborg, Henrik Schyffert, produktionsbolaget Brommamamma (namnet till trots: Erik Haag och Henrik Schyffert), producent Carl Tofft och redaktör Sigge Eklund (39 år gammal och därmed yngst av dessa herrar).

Jag kan tänka mig att någon reagerar på att jag kategoriserar så våldsamt, "kön och ålder spelar väl ingen roll", kan en tänka, "det är ju innehållet som är det viktiga!". Min poäng är att det blir en innehållsmässig skillnad när kvinnor släpps in i produktionerna. Och personer som vi, som fotograferar, har verkligen förutsättning att förstå att olika människor, med olika bakgrund, uppväxt och berättelser, fokuserar på olika saker och berättar olika historier. Det är lättare att relatera till de berättelser som ligger närmare våra egna. Men vi lär oss kanske mer av berättelser vi inte brukar se.

DÄRFÖR är det olyckligt att ett intresse som INTE MINST unga tjejer och transpersoner är aktivt engagerade i porträtteras av ett gäng män, 40+. Vi kommer försöka relatera till deras berättelser, och vi är väldigt vana att behöva göra det, eftersom det är de som syns och hörs mest. Men vad mycket mer intressant det hade varit med ett par komiker och programledare som inte tillhörde den gruppen, göra det här programmet. Jag tror det hade blivit annorlunda.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Placeringen av deras reklam är är så dj-a irriterande, den stör nån man bläddrar, bara av den anledningen ogillar jag progremmet, hur länge skall den ligga som en komocka mitt på fotosidan? Hoppas de får bra betalt för det i alla fall.
 

TBone

Aktiv medlem
Placeringen av deras reklam är är så dj-a irriterande, den stör nån man bläddrar, bara av den anledningen ogillar jag progremmet, hur länge skall den ligga som en komocka mitt på fotosidan? Hoppas de får bra betalt för det i alla fall.
Jag stör mig något fruktansvärt på den också, fast av principiella skäl. Varför ska tv-avgiften, som man är skyldig att betala om man har tv/dator, gå till reklam? Mitt förakt för public servicefinansieringen växer lite varje gång jag ser reklamen.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Placeringen av deras reklam är är så dj-a irriterande, den stör nån man bläddrar, bara av den anledningen ogillar jag progremmet, hur länge skall den ligga som en komocka mitt på fotosidan? Hoppas de får bra betalt för det i alla fall.
Logga in, så försvinner den största reklamblaffan... trodde jag. Visst har det väl varit så förut?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Logga in, så försvinner den största reklamblaffan... trodde jag. Visst har det väl varit så förut?
För silver- och guldmedlemmar finns det en inställning för att dölja den största reklamen. Jag har för mig att den inte finns/fungerar för bronsmedlemmar, åtminstone var det så förut.
 

Sauron

Aktiv medlem
Jag stör mig något fruktansvärt på den också, fast av principiella skäl. Varför ska tv-avgiften, som man är skyldig att betala om man har tv/dator, gå till reklam? Mitt förakt för public servicefinansieringen växer lite varje gång jag ser reklamen.
Jag skulle gissa att reklamen betalas av produktionsbolaget och inte SVT, men som sagt det är bara en gissning.

/Roger
 

ma59

Aktiv medlem
De som tycker mest illa om det här programmet är nog just medelålders män med lite för dyr kamera (och som tar sig själva på lite för stort allvar) ;)
Hahaha, ja, på spiken tycker jag...visst var det lite tramsigt (inget fel att göra ett lättsamt program om man vill att fler än de redan inbitna ska se det) så klart det får "godkänt" ;-)

Lär se alla avsnitten, men som många andra tycker jag det gott kunde varit 45-60 min långt...kanske man trodde att det skulle skrämma bort för många ur en tänkt målgrupp(?)
 
Senast ändrad:

Tell

Aktiv medlem
Var ju mest bara en halvtimme med dom två som leker runt. Var ju lite underhållande, men inget man direkt lärde sig nåt av. Hade ju hoppats på nånting i stil med Historieätarna fast med kameror istället. Alltså nåt som man både lär sig nåt av o som är roande, men nu blev det bara det förstnämnda..
Men tyckte det bästa med programmet var tjejen som hjälpte Schyffert. Hon var ju extremt söt!
 

iSolen.se

Guest
...
Men tyckte det bästa med programmet var tjejen som hjälpte Schyffert. Hon var ju extremt söt!
Intressant vinkling / behållning.

Men frånsett det, jag tycker att de två gubbarna / amatörerna tog upp bra saker/ problem och de vände sig till proffs...som råkade vara tjejer. Rheborg och Schyffert är som folk. Det gick hem här i huset i alla fall. Bra underhållning.

Ser fram emot resten av serien.
 

Kalejdokom

Aktiv medlem
Ny i diskussionen, men jag har en reflektion som inte gjorts tidigare i tråden.

Det skulle vara mycket intressant/lärorikt för alla amatörer att få en kort teknisk sammanfattning i slutet av programmet. Ta två minuter efter eftertexterna där man kort och sakligt redogör för vilken utrustning som användes, vilken exponering som valdes och varför, hur man gjorde ljussättningen och, framför allt, ger några råd om hur man sätter skärpan vid självporträtt. Så mycket mer givande det skulle bli!

För övrigt är väl programidén bra men det verkar som att de vill för mycket. Bådas ambitioner får kramp och det extrema blir bara pajaskonster istället för intressanta självporträtt. Eller så är jag för gammal för att tycka att det är ok att kräla runt på golvet i bara kallingarna och röd peruk för att få till ett bra självporträtt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det skulle vara mycket intressant/lärorikt för alla amatörer att få en kort teknisk sammanfattning i slutet av programmet. Ta två minuter efter eftertexterna där man kort och sakligt redogör för vilken utrustning som användes, vilken exponering som valdes och varför, hur man gjorde ljussättningen och, framför allt, ger några råd om hur man sätter skärpan vid självporträtt. Så mycket mer givande det skulle bli!
Det tror jag skulle vara förödande för det här programmet. Styrkan i programidén är väl just att det inte handlar om teknik.

Den som vill ha den typen av information kan ju köpa en bok, läsa en miljard guider på nätet, eller helt enkelt hänga här på fotosidan! :)
 
ANNONS