Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Piratbläck?

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Hur gör ni andra - köper ni alltid orginalbläck till era fotoskrivare?
Jag har en ny bra allround A4-skrivare, Canon Pixma 6250 med 6 patroner.
En omgång orginal kostar 766:-, en omgång piratbläck från NetONet
kostar 328:-
Dessutom har jag en lite äldre ren A3+ fotoskrivare, Canon i9950 med 8 patroner.
Där har jag inte kollat än.

Generellt, köp original, det kan bli vad som helst annars... Fel färger, skada skrivaren m.m.

Hej !

En variant är slangsystem från ex http://www.fotospeed.com/.
Troligtvis ljusår bättre än piratbläck från netonet odyl, men kanske troligtvis inte
bättre än orgialbläck.

Förmodligen behövs en profilering mot valt papper, de flesta som säljer
ciss-system gör det kostnadsfritt om man använder deras produkter.

//MW

Köpte piratbläck på Clas Ohlson, CLI-521BK till Canon Pixma MP630.
Tydligen är det en Canonpatron vilket de försökt dölja genom att stryka över texten Canon (under kontakterna) och smälta bort namnet Canon på plastknappen.

För att dra en bilanalogi - en bilhandlare som tar bort logotyper på en beg bilar.

Bilagor

• DSC03114-DSC-RX100M2-131201-21.01.29-131201-21.01.29-2.jpg
    DSC03114-DSC-RX100M2-131201-21.01.29-131201-21.01.29-2.jpg
    97.5 KB · Visningar: 126
Ja det betvivlar jag inte. Är mycket nöjd med Canons prylar, och återbruk är alltid att föredra.

(Notera att jag inte lagt någon större vikt vid bläckets funktion.)

Har en kompis som körde nåt annat än Epsons bläck i sin Epson skrivare. Kommer att ta en god stund att spara in skrivhuvudet som gick hädan på kuppen.

Jag sällar mig till gruppen som använt piratbläck/piratpatroner tre gånger; första, sista och enda gången.

Dessutom har jag en lite äldre ren A3+ fotoskrivare, Canon i9950 med 8 patroner.
Där har jag inte kollat än.

Jag har också en i9950 och har provat piratbläck från InkClub. Rena lotteriet. Första gången gick bra, beställde ytterligare 2 uppsättningar á 8 patroner. Fick på den ena laddningen ett ohjälpligt magentastick som faktiskt avhjälptes med magentapatronen från den andra laddningen.

Nu saknade andra laddningen alltså en magentapatron och jag hittade turligt nog en originalpatron istället, men säg den glädje som varar. På laddning 2 var yellowpatronen för frikostig. Avhjälptes med en originalpatron. Så nu blir det alltid original.

Det lite taskiga med Canons BC6-patroner är att innehållet i ml har minskat under åren. Senast var det 13 ml per patron mot 15 gången dessförinnan.

//Lennart

Jag är inne på min andra skrivare som använder BCI6-patroner. Den första var en S810 inköpt 2001 som höll i nästan 10 år och i den provade jag en gång piratbläck på en färg vilket genast ledde till problem med igensatta munstycken. Det fordrade mycket handpåläggning och rengöring innan den blev normal igen. Den nuvarande skrivaren, en iP6000D från omkring 2005, övertog jag från hustrun, lockade med en modernare med dyra patroner som innehåller själva skrivarhuvudet vilket passar henne bättre då hon inte skriver ut särskilt mycket. Hon gör av med kanske en patron PG40/CL41 om året.
På de här skrivarna som använder BCI6-patronerna måste man vara rädd om skrivarhuvudet, det är ganska dyrt att byta fick jag veta när jag undersökte det någon gång för kanske 10 år sedan. Själv kom jag över ett konkurslager med patroner för 5-6 år sedan och är mycket välförsedd med BCI6-patroner. :)
Tittade på dem nyss och det har säkert varit 13 ml de senaste 5-6 åren, om inte längre.

Tankar man bilen och motorn rasar pga skit i bensinen så ersätter bensinbolaget för reparationer, borde inte försäljaren av bläck som sabbar skrivaren behöva ta något ansvar?

De som vet med sig att de säljer bläck som är sisådär har nog sett till att någonstans i det finstilta ta med ett undanhållande av ansvar för följdskador.

Tankar man bilen och motorn rasar pga skit i bensinen så ersätter bensinbolaget för reparationer, borde inte försäljaren av bläck som sabbar skrivaren behöva ta något ansvar?

Det är ont om mackar som säljer fulbensin för halva priset , men om det fanns skulle de nog inte ha några såna garantier. Säljaren av fulbläck har säkerligen sett till att frånskriva sig allt ansvar, men om ni hittar andra uppgifter vore det förstås intressant :)

ANNONS
Götaplatsens Foto