Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken liten bra kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandraeklow

Medlem
Jag är på jakt efter en ny kamera. Har faktiskt köpt en nex 5t men känner mig inte riktigt nöjd. Tror att den är lite FÖR avancerad för mig...

Mina krav:
Bra
Användarvänlig
Liten
Vill gärna kunna ta bilder med mycket suddig barkgrund
Ska kunna ta snabba kort på barn men även porträtt och landskap

Jag har använt mina föräldrars nikon d80 tidigare och gillar den men den är för stor och klumpig..

Snälla hjälp mig!

På vilket sätt är den för avancerad,en bra kamera brukar normalt vara det.
Definiera liten, hur stor får den vara?

På vilket sätt är den för avancerad,en bra kamera brukar normalt vara det.

Den har lite för många olika inställningar.. Vet inte vilken jag ska använda när. När jag har den i auto så tycker jag inte att bilderna blir jättebra.

När jag var och köpte den så visade killen hur jag bara kunde peka på skärmen och där blev det fokus och sen tryckte vi bara av en bra vild. Funkar inte alls så hemma..:)

Den har lite för många olika inställningar.. Vet inte vilken jag ska använda när. När jag har den i auto så tycker jag inte att bilderna blir jättebra.

När jag var och köpte den så visade killen hur jag bara kunde peka på skärmen och där blev det fokus och sen tryckte vi bara av en bra vild. Funkar inte alls så hemma..:)

Kanske du behöver lära din kamera bättre, vad är det som du inte förstår?

Kanske du behöver lära din kamera bättre, vad är det som du inte förstår?

Jag vet inte i vilket läge jag ska ha den för att "bara ta bra kort".

Jag köpte den därför jag vill och ska sätta mig in i hur den fungerar, med tiden, så jag kan växa med kameran. Men just nu är det lite för mycket.

Jag vet inte hur jag ska göra för att få fram så jag bara kan trycka på skärmen för att bestämma var fokus ska vara.

Har du en nex?

Fick du ingen manual till kameran?

Alla nya kameror har ju ett antal finesser som man behöver lära sig, oavsett vilket märke man väljer.

Om du byter märke till något annat kommer du ju bara att hamna i exakt samma situation.

Jag vet inte i vilket läge jag ska ha den för att "bara ta bra kort".

Jag köpte den därför jag vill och ska sätta mig in i hur den fungerar, med tiden, så jag kan växa med kameran. Men just nu är det lite för mycket.

Jag vet inte hur jag ska göra för att få fram så jag bara kan trycka på skärmen för att bestämma var fokus ska vara.

Har du en nex?

Nej den har jag inte, den är i alla fall inte så lämplig om man ska fota barn och djur, blixtsko och extern blixt är att föredra i alla fall inomhus.
Jag hade nog köpa nån bra avancerad kompakt med ljusstark glugg och manuella inställningar som man enkelt kommer åt utan att böka i menyer.

Nej den har jag inte, den är i alla fall inte så lämplig om man ska fota barn och djur, blixtsko och extern blixt är att föredra i alla fall inomhus.
Jag hade nog köpa nån bra avancerad kompakt med ljusstark glugg och manuella inställningar som man enkelt kommer åt utan att böka i menyer.

Ja det är det jag också funderar på. Kanske inte ska ha en systemkamera. Något förslag?

Fast oavsett kamera är det ju du som måste berätta för kameran att bakgrunden skall vara suddig. Kameran kan ju inte veta att du vill detta i läget auto. Just att du pekat på skärmen säger till kameran var det skall vara skarpt, inte hur suddig bakgrunden skall vara. Det måste du som fotograf styra genom att
*Placera bakgrunden på långt avstånd från den du fotar (som skall vara skarpt)
*Zooma in
*Välja en stor bländare (Vilket är den enda parameter som styrs av kameran i auto)
*Välja en kamera med stor bildsensor. (Vilket de flesta kompaktkameror inte har)

Jag har en Nex 5R och den fungerar till allt TS önskar göra. Bergränsningarna i det här fallet är ju kunskapen att kunna hantera kameran och ev. om intresset för foto håller i sig, komplettering av utrustningen.
Ett ljusstarkt objektiv är ju önskvärt för att kunna få kort skärpedjup & kunna fotografera inomhus. Det finns ju faktist extern blixt till kameran med. För att jaga djur som rör sig krävs oftast ett teleobjektiv vilket ju inte många avancerade kompakter kan skryta med.

Det gäller helt enkelt att lära sig använda sin utrustning och i TS fall så finns det ju redan en bra kamera.

Edit: Det finns inget läge i en kamera där den "bara tar bra kort". Det handlar ju om vad du vill ha ut av bilden i olika situationer.

Ja men det var bara en liten kort beskrivning om hur man startar upp den.. Humm. Får kanske ge den lite tid och bara öva mig.

Bruksanvisningen brukar numer ligga som en PDF-fil på en CD-skiva tillsammans med ett antal programvaror istället för att vara en mindre bok. Den tryckta kortfattade handledning som finns med är just som TS beskriver en snabbstartshandledning för att man nödtorftig skall komma igång. Sedan är det meningen att man skall ta sig tid att studera den kompletta bruksanvisningen så att man lär sig sköta kameran.

Att det som fungerade bra i affären men inte senare hemma i bostaden tyder ju på att det är i handhavandet det fallerar och inte i kameran. Men vill man inte investera lite tid i att lära sig handhavandet av kameran, ja då får man nog vara beredd på att inte få det resultat man önskar. Detta är inget nytt utan så har det alltid varit.

Jag ser ingen anledning att tro att någon annan kamera skulle vara bättre - bortsett från att ingen spegellös systemkamera eller kompakt klarar följande autofokus under varierande ljusförhållanden på springande barn - det är en stor utmaning även för mina tidigare D2H, D2X, 1DIII och 1DsIII - alla proffskameror gjorda för att kunna hantera sportfoto d u. Men f ö tror jag inte någon annan kamera gör det nödvändigtvis lättare för TS.

Nu har jag bara testat NEX (ägde en NEX 5 kortvarigt) men kanske om någon bara kunde förklara hur man använder touchskärmen för att välja AF punkt så kanske det skulle räcka för stunden?

Övriga parametrar kräver ändå att man måste lära sig grunder inom foto - bländare och skärpedjup samt ljussättning med blixt o s v. Detta blir inte bättre hur mycket man än byter kamera. Denna NEX 5T är en bra start med en tillräckligt stor sensor för att kunna träna på och experimentera med.

Jag vet, alla har vi olika kunskaper och brister - jag är inte vän med datorer - står det gör steg 1,2, 3 och vips är det klart skall det funka så också men alltför ofta har IT killarna inte förklarat att det finns steg 1bcde innan steg 2 o s v. Likadant får man tänka om foto. För många av oss är det åratal av fotograferande och erfarenhet och det tar tid att sätta sig in i hur allt fungerar. Tack och lov, bortsett från VAR funktionerna finns funkar alla kameror i grunden lika så efter ett tag kan man plocka upp vilken som helst och knappa sig igenom utan att läsa instruktionsboken - för det mesta. Detta kröver emellertid en vana.

Jag önskar TS lycka till. Man kan experimentera sig fram och tack och lov så gör man inga katastrofala fel med kameror - till skillnad från datorer.

Vill man välja fokuspunkt på touchskärmen så måste kameran stå i P, A, S eller M läge. Annars väljer kameran kokuspunkt.

Vill man välja fokuspunkt på touchskärmen så måste kameran stå i P, A, S eller M läge. Annars väljer kameran kokuspunkt.

Och detta är ju det samma som på de flesta andra kameror. Sätter jag min Canon i full-atuo läget (gröna rutan) kan jag inte välja fokuspunkt. Detta är en av de främsta anledningarna till att undivka full automatik enligt min mening.

Problemet med många kameror avsedda för konsumentmarknaden är att de automatiserats så mycket att det är krångligare att lära sig hur automatiken fungerar än det var att lära sig det som automatiken konstruerades för att förenkla.

Genom att kamerorna gjorts mindre har hamnar styrningen av fler och fler funktioner i menyer eller på reglage med multipla funktioner vilket gör att funktionaliteten blir svårare att hitta om man inte lusläser bruksanvisningen.

Vill du hitta något som är enklare att använda titta på något mera proffsinriktat. Titta på t.ex. Fuji X-E2 som har lite mer traditionell design vad det gäller kontrollerna.

Om man aldrig använt några som helst kontroller på en kamera så spelar det väl ingen roll hur lättillgängliga de är? Från Nex 5R och framåt finns ju 2 inmatninghjul tillgängliga i M läge, ISO kräver däremot 2 knapptryckningar.
Det grunläggande måste ju ändå vara att lära sig hur de olika parametrarna påverkar det slutgiltliga resultatet? Innan dess spelar ju inte tillgängliheten till ingen som helst roll om kameran ändå står på auto.

Jag är på jakt efter en ny kamera. Har faktiskt köpt en nex 5t men känner mig inte riktigt nöjd. Tror att den är lite FÖR avancerad för mig...

Mina krav:
Bra
Användarvänlig
Liten
Vill gärna kunna ta bilder med mycket suddig barkgrund
Ska kunna ta snabba kort på barn men även porträtt och landskap

Jag har använt mina föräldrars nikon d80 tidigare och gillar den men den är för stor och klumpig..

Snälla hjälp mig!
NEX-5T har tre olika lägen för "sikta och tryck av"-fotografering:
P (Programläget)
iAuto
iAuto +

Av dessa ger P-läget "minst automatisering", dvs mest möjligheter att själv ändra på olika parametrar.

iAuto +-läget ger "mest automatisering", dvs klarar på egen hand flest olika situationer. Har således förutsättningar till att ge bäst resultat för nybörjare.

Vissa NEX-kameror går att ställa in på ett läge som kallas för "Background Blur", vilket ger suddig bakgrund. Du får läsa manualen på den medlevererade skivan för att se ifall NEX-5T har denna funktion. Om inte, så får du fixa detta själv på traditionellt vis:
Ju större bländare, ju mera bakgrundsoskärpa.
Ju större avstånd mellan objekt och bakgrund, ju mera bakgrundsoskärpa.
Ju större avbildningsskala (dvs ju kortare motivavstånd och ju längre brännvidd du väljer), ju mera bakgrundsoskärpa.

Ett av de vanligaste sätten att få kort skärpedjup (mera bakgrundsoskärpa) är att byta till objektiv med hög ljusstyrka. Till NEX-arna finns några objektiv med max ljusstyrka på 1:1,8 som kanske kan vara av intresse för din del. Ger på samma gång möjlighet till att använda kortare exponeringstider, för att undvika rörelseoskärpa vid snabbrörliga objekt.

Edit: Såg nu att Frolicc redan hade skrivit en del av detta.
.

Kameran är verktyget och du är den som kan ta magiska bilder.......
Alltså för att ta bra bilder är det bra med "mycket" inställningar....
Om du vill bli snickare räcker inte bruksen för en hammare...
Gå en fotokurs.
Om du bor i Stockholmstrakten finns det flera fotoklubbar och dom flesta
har nog nybörjarkurser.
Kolla om du har en fotoklubb i närheten på komunen eller
http://www.rsf-fotoklubbar.org/klubbar-distrikt/klubblankar.html

ANNONS
Götaplatsens Foto