Jag är på jakt efter en ny kamera. Har faktiskt köpt en nex 5t men känner mig inte riktigt nöjd. Tror att den är lite FÖR avancerad för mig...
Mina krav:
Bra
Användarvänlig
Liten
Vill gärna kunna ta bilder med mycket suddig barkgrund
Ska kunna ta snabba kort på barn men även porträtt och landskap
Jag har använt mina föräldrars nikon d80 tidigare och gillar den men den är för stor och klumpig..
Snälla hjälp mig!
NEX-5T har tre olika lägen för "sikta och tryck av"-fotografering:
P (Programläget)
iAuto
iAuto +
Av dessa ger P-läget "minst automatisering", dvs mest möjligheter att själv ändra på olika parametrar.
iAuto +-läget ger "mest automatisering", dvs klarar på egen hand flest olika situationer. Har således förutsättningar till att ge bäst resultat för nybörjare.
Vissa NEX-kameror går att ställa in på ett läge som kallas för "Background Blur", vilket ger suddig bakgrund. Du får läsa manualen på den medlevererade skivan för att se ifall NEX-5T har denna funktion. Om inte, så får du fixa detta själv på traditionellt vis:
Ju större bländare, ju mera bakgrundsoskärpa.
Ju större avstånd mellan objekt och bakgrund, ju mera bakgrundsoskärpa.
Ju större avbildningsskala (dvs ju kortare motivavstånd och ju längre brännvidd du väljer), ju mera bakgrundsoskärpa.
Ett av de vanligaste sätten att få kort skärpedjup (mera bakgrundsoskärpa) är att byta till objektiv med hög ljusstyrka. Till NEX-arna finns några objektiv med max ljusstyrka på 1:1,8 som kanske kan vara av intresse för din del. Ger på samma gång möjlighet till att använda kortare exponeringstider, för att undvika rörelseoskärpa vid snabbrörliga objekt.
Edit: Såg nu att Frolicc redan hade skrivit en del av detta.
.