Annons

Vidvinkelobjektiv i 2000-kronorsklassen

Produkter
(logga in för att koppla)

Sideways

Medlem
Hej! Som rubriken lyder är jag ute efter ett hyffsat vidvinkels objekt som ska passa min canon 100d. Någon som vet något objektiv som håller i den prisklassen, med acceptabel bildkvalitet?
Länka gärna. Hojta gärna till om någon här kanske har något till salu också.
 

Sideways

Medlem
Den börjar ju på 18 mm! Söker du mer vidvinkel blir det svårt att hitta inom din budget. Kolla regelbundet på fotosidans Köp/sälj så kanske det dyker upp ett eller annat vidvinkelobjektiv. Just nu finns en vidvinkelzoom
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=213175 för 3000 kr.
Lycka till!
Glömde skriva att jag är amatör inom detta. Har ingen erfarenhet av objektiv köp, äger endast ett kit objektiv. Objektivet skall användas till landskaps/natur fotografering. Hur många mm ska det vara då? Visst kan förstår att det är olika från person till person vad en människa tycker. Men vad brukar vara "Standrad" ?. Kan säkerligen punga ut mer i framtiden men i nuläget ligger budgeten på 2000 kronor, kanske värt att vänta?
mvh
 

mapem

Aktiv medlem
Ett bra vidvinkelobjektiv som passar din kamera är Sigma 10-20mm (med canonfattning!). Ett sånt bör du kunna hitta för inte alltför mycket mer än det du har som budget. Jag använde ett sånt mycket till arkitektur och landskap när jag hade en Canon 40D. Canon 10-22 som länkades till ovan) är kanske en aning skarpare, men också lite dyrare. Tamron har ett 10-24 som inte anses lika bra, medan Tokina 11-16 anses bra. Har ingen erfarenhet själv av de två sista.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Glömde skriva att jag är amatör inom detta. Har ingen erfarenhet av objektiv köp, äger endast ett kit objektiv. Objektivet skall användas till landskaps/natur fotografering. Hur många mm ska det vara då? Visst kan förstår att det är olika från person till person vad en människa tycker. Men vad brukar vara "Standrad" ?