Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lee filter eller något annat märke
- Trådstartare ramses2
- Start datum
jaan v
Aktiv medlem
Eller spara pengarna och stacka multipla exponeringar i stället? http://www.diyphotography.net/faking-nd-filter-long-exposure-photography/
andreassofus
Aktiv medlem
Jag har testat lite olika filter, både B+W , hitech och nu LEE
B+W var ett skruvfilter och 10 stop. Gav ett hemskt färgstick
Hihtech pro stop 10 (plastfilter) ger ett fult färgstick som är riktigt svårt att få bort.
Hitech Grad filter 3 stop funkar riktigt för att mörka ner en himmel och lämnar inga färgstick
Hitech filterhållare är gedigen och av metall och ganska tung
Lee big stoppet (glasfilter) är riktigt bra och lämnar inte på långa vägar lika mycket färgstick. Blir kanske lite blåare men det är inga som helst problem att få tillbaka rätt färger igen.
Lee filterhållare är av plast (tror jag) väger ingenting men känns ändå gedigen och bra.
Lee grad filter har jag inte testat än då jag är nöjd med Hitech grad
Cokin och andra billiga filter ska man nog undvika så mycket det går pga färgstick och sämre kvalitet.
mitt tips är att köp det bästa med en gång. Lee med andra ord. Det blir billigare i längden då du inte behöver testa dig fram.
B+W var ett skruvfilter och 10 stop. Gav ett hemskt färgstick
Hihtech pro stop 10 (plastfilter) ger ett fult färgstick som är riktigt svårt att få bort.
Hitech Grad filter 3 stop funkar riktigt för att mörka ner en himmel och lämnar inga färgstick
Hitech filterhållare är gedigen och av metall och ganska tung
Lee big stoppet (glasfilter) är riktigt bra och lämnar inte på långa vägar lika mycket färgstick. Blir kanske lite blåare men det är inga som helst problem att få tillbaka rätt färger igen.
Lee filterhållare är av plast (tror jag) väger ingenting men känns ändå gedigen och bra.
Lee grad filter har jag inte testat än då jag är nöjd med Hitech grad
Cokin och andra billiga filter ska man nog undvika så mycket det går pga färgstick och sämre kvalitet.
mitt tips är att köp det bästa med en gång. Lee med andra ord. Det blir billigare i längden då du inte behöver testa dig fram.
snap01
Aktiv medlem
jag kör med lee sedan länge o deras big stopper är överlägset men känsligt har pajat två stycken redan. Cokin är enligt mig skräp är inte färgneutrala på avtonade o ruskigt repkänsliga. Lee s produkter är proffsiga rakt igenom o funkar o jag har köpt ett par avtonade filter från hitech o jag tycker dom är neutrala o funkar dom är billigare än lee. Det fina med hitech är att dom passar o lee hållare så du kan testa o jämföra men om jag väljer så köper jag lee i första hand. Förut var det svårare att få tag på lee fanns oftast bara på ett ställe o dom är inte kvar nu så då beställde jag utomlands o då i nödfall när jag inte fick tag på lee köpte jag hitech från dito som låg i enskede.
idag säljer bla photax lee filter för rätt billiga pengar. Så har du råd lee i andra hand hitech men jag avråder från cokin.
idag säljer bla photax lee filter för rätt billiga pengar. Så har du råd lee i andra hand hitech men jag avråder från cokin.
Scratchen
Aktiv medlem
Hade samma frågeställning för ett år sen. Vad finns det för alternativ till LEE?
Efter att ha köpt en massa olika Kina-filter (och kastat dom lika fort), så hamnade jag till slut hos Kood.
Här kan du läsa en jämförelse mellan Kood och LEE (och Cokin):
http://blog.edandavey.com/2013/07/landscape-photography-filters-on-budget.html
Är riktigt nöjd. Dom ger ett litet blåstick som är enkelt att ta bort i efterbehandlingen (till skillnad mot de magentastick som väldigt billiga filter nästan alltid ger).
Jag har idag en kopia av en LEE filterhållare samt Koods 100x100mm ND4, ND8, och 100x150mm ND4 grad, ND8 grad. Hur nöjd som helst!
Köpte allt mitt på eBay via firman http://www.crookedimaging.co.uk
Efter att ha köpt en massa olika Kina-filter (och kastat dom lika fort), så hamnade jag till slut hos Kood.
Här kan du läsa en jämförelse mellan Kood och LEE (och Cokin):
http://blog.edandavey.com/2013/07/landscape-photography-filters-on-budget.html
Är riktigt nöjd. Dom ger ett litet blåstick som är enkelt att ta bort i efterbehandlingen (till skillnad mot de magentastick som väldigt billiga filter nästan alltid ger).
Jag har idag en kopia av en LEE filterhållare samt Koods 100x100mm ND4, ND8, och 100x150mm ND4 grad, ND8 grad. Hur nöjd som helst!
Köpte allt mitt på eBay via firman http://www.crookedimaging.co.uk
andreassofus
Aktiv medlem
Cockins halvtonade 120 är rätt OK tycker jag, men 121 ger ett violett stick. Men jag kör Lee numera. Navkdelen med avtonade filter är att det krävs en hyfsat rak horisont. Dessutom mörkar det ner HELA himlen, man kanske bara vill mörka molnen. Kör lätt HDR, funkar bättre.
det finns ju grad filter med hård och mjuk övergång. Jag har mjuk övergång och det funkar kanon om horisonten inte är rak. om det sticker upp berg eller liknande saker.
MW71
Aktiv medlem
Jag får väl komma med erfarenheter från budgethållet då...
Jag kör med filter som man skruvar på, har ett 6 stegs B&W, och ett 10 stegs Dörr. B&W har nästan inget färgstick, Dörr ger magentastick, som går att processa bort. Det vinjetterar dessutom en del.
Jämförelse Dörr
B&W
Bilderna är bara konverterade enligt standardinställningarna i LR till jpg, inga korrigeringar gjorda.
Jag kör med filter som man skruvar på, har ett 6 stegs B&W, och ett 10 stegs Dörr. B&W har nästan inget färgstick, Dörr ger magentastick, som går att processa bort. Det vinjetterar dessutom en del.
Jämförelse Dörr
B&W
Bilderna är bara konverterade enligt standardinställningarna i LR till jpg, inga korrigeringar gjorda.
Bilagor
iSolen.se
Guest
Jag får väl komma med erfarenheter från budgethållet då...
Jämförelse Dörr
B&W
Har precis samma problem med B+W ND10, de drar åt varmare hållet, fast mer.
andreassofus
Aktiv medlem
Tack för alla svar och tips.
Det lutar nog åt att jag beställer Lee Digital DSLR Starter Kit och biggstopper 10
bara synd att dom är otroligt dyra
glöm inte att köp wide angle adapterring om du kör vidvinkel.
vet inte vad som finns i startpaketet men du behöver . filterhållare. adapterring och sen filter
innehåller paketet graduerade filter med olika styrka så tycker jag du ska skippa det.
det brukar i så fall vara 1,2 och 3 stop eller liknande. 1 och 2 stop är bortkastat då himlen i stort sett ALLTID är mer än 2 stop ljusare.
Minst 3 stop skulle jag säga är vettigt. Jag har ett 3 stop och har aldrig velat ha mindre. Tvärt om i så fall att jag vill ha ett stop till eller två.
ramses2
Aktiv medlem
vet inte vad som finns i startpaketet men du behöver . filterhållare. adapterring och sen filter
innehåller paketet graduerade filter med olika styrka så tycker jag du ska skippa det.
det brukar i så fall vara 1,2 och 3 stop eller liknande. 1 och 2 stop är bortkastat då himlen i stort sett ALLTID är mer än 2 stop ljusare.
Minst 3 stop skulle jag säga är vettigt. Jag har ett 3 stop och har aldrig velat ha mindre. Tvärt om i så fall att jag vill ha ett stop till eller två.
Ska använda det på Canon 24-105.
paketet innehåller Lee ProGlass ND0,6 filter, ett avtonat ND0,6 filter (med hård övergång + hållaren
beställde vanlig anpassningsring och bigstopper 10
Mrs C
Aktiv medlem
Hejsan!
Hoppas det är ok att jag passar på att låna tråden och ställa ett par frågor i ämnet!? Undrar också över Lee filtersystem. Vilket är bästa köpet av Lee DSLR starterkit, som innehåller en filterhållare för två filter, samt två stycken filter. Ett graderat 0.6 ND-filter med hård övergång och ett 0,6 proglas ND-filter. 2.499kr. Köpa till adapterring och Lee Big Stopper. Alternativt Lee Foundationkit som innehåller enbart en hållare för två filter, 799kr, köpa adapterring och Big Stopper. Om de två filtren i DSLR-kitet inte är så användbara så kanske det är bättre att välja det senare och sen köpa till det man upptäcker att man saknar? Är i första hand ute efter att kunna använda Big stopper.
andreassofus
Aktiv medlem
Kolla mitt inlägg nr 12
Där skriver jag att jag inte tycker starter pack är ett bra alternativ.
Kör på ditt senare alternativ. Det är ett mycket vettigare val.
Speciellt im du bara ska köra big stopper.
Vill du sen ha ett graduerat filter så köp det separat istället för att betala massa pengar för filter du inte kommer använda eller som inte räcker till.
Vill du sen ha ett graduerat filter så köp det separat istället för att betala massa pengar för filter du inte kommer använda eller som inte räcker till.
Mrs C
Aktiv medlem
Kolla mitt inlägg nr 12
Tack för snabbt svar! Ja, det verkar vara klart bästa alternativet för min del. Man blir lite vilsen när man försöker tänka ut vad som är bäst med tanke på vad man kommer att ev. skaffa senare, men den här tråden har varit till stor hjälp, som alltid här på Fotosidan